InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De gevolgen van het gebruik van Cannabis

De gevolgen van het gebruik van Cannabis

Wat gebeurt er nou precies met je wanneer je cannabis/wiet/marihuana hebt gerookt. In dit artikelen worden alle gevolgen van het gebruik van deze drug duidelijk beschreven. Er wordt onder andere verklaard waarom men rode ogen krijgt, je een hongergevoel (vreetkick) krijgt en waarom je je zo relaxed en ontspannen voelt. Daarnaast wordt er ook in dit artikel beschreven wat nou de lichamelijke gevolgen zijn. Want is wiet nou verslavend? En is het schadelijk voor het lichaam?

Geluk, genot en relaxed gevoel

Door het gebruik van marihuana krijgt men dus het gevoel geluk en genot. Dit komt doordat THC indirect het beloningscentrum in onze hersenen prikkelt, doordat THC er indirect voor zorgt dat de afgifte van dopamine wordt verhoogd. Dopamine is een neurotransmitter die een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn, maar het kan zich ook binden aan de basale ganglia die voor de controle van bewegingen zorgt, hier komen we later op terug verder in dit hoofdstuk. Dopamine zorgt voor ervoor dat het beloningscentrum wordt geprikkeld waardoor de gevoelens genot en voldoening ontstaan. De afgifte van dopamine wordt gecontroleerd door de neurotransmitter GABA. GABA is de belangrijkste inhibitoire (de werking van andere neuronen remmend) neurotransmitter in de hersenen. Hierdoor kan de hoeveelheid dopamine die wordt gemaakt, nooit in grote hoeveelheden worden overgedragen aan het beloningscentrum, doordat GABA dit remt.

THC stopt de werking van GABA, waardoor dopamine vrij spel heeft, en in grotere hoeveelheden richting het beloningscentrum kan worden gevoerd. Doordat er meer dopamine bij het beloningcentrum komt wordt deze dus ook meerdere keren geprikkeld, waardoor er meer signalen worden doorgegeven. Hierdoor krijgt de gebruiker van marihuana de verschillende gevoelens zoals genot, geluk en bevrediging.

Daarnaast zorgt THC ook voor verstoring van het korte termijn geheugen. hierdoor is het soms lastig om recente gebeurtenissen na het gebruik van marihuana te onthouden. Dit komt door de verstoring van anandamine door THC. Anandamine kan zich op een aantal specifieke delen van de hersenen binden aan de receptoren. Zo kan anandamine zich binden aan de receptoren van de hippocampus, de hypothalamus, het cerebellum en de basal

Het korte termijn geheugen

De hippocampus heeft een belangrijke functie bij het korte termijn geheugen en niet bij het langer termijn geheugen, deze worden opgeslagen in de cortex (een andere deel van de hersenen). Bij het korte termijn geheugen gaat het vooral om het opslaan van informatie maar ook van het ophalen van op korte termijn gebeurde dingen.

Wanneer de THC zich aan de cannabinoïde receptoren van het hippocampus bindt, wordt de geheugen functie verstoord. De THC zorgt er namelijk voor dat de volgorde waarin de informatie wordt opgeslagen wordt verstoord, Het wordt lastiger om recente gebeurtenissen te onthouden.

Hart en bloedvaten

De cannabinoïden hebben ook invloed op de werking van het hart en de bloedvaten. Cannabinoïden verlagen de bloeddruk door vasodilatatie, gecombineerd met een versnelde hartslag. De verlagen van de bloeddruk en de versnelde hartslag komt doordat de werking van het hypothalamus verstoord wordt. Doordat THC de werking van de neurotransmitter anandamine verstoort en meer signalen door geeft, krijgt de hypothalamus ook meer impulsen binnen. Hierdoor geeft de hypothalamus het signaal door naar de bloedvaten en het hart om de bloeddruk te verlagen en het hart harder te laten werken.

Daarnaast wordt de hartslag ook verhoogd doordat bij het roken van een joint koolmonoxide in het bloed komt. Er kan hierdoor minder zuurstof worden getransporteerd, waardoor het hart harder moet werken, om nog steeds de hoeveel zuurstof door het lichaam te krijgen. Dit is riskant voor mensen met hartklachten, aderverkalking of een verhoogde bloeddruk.

Hongergevoel

Ook is één van de gevolgen van het gebruik van marihuana een vreetkick. Het honger gevoel komt van de hypothalamus. Daarnaast zorgt het hypothalamus ook nog voor bloeddruk, hartslag, slaap-waakritme, seksuele opwinding, lichaamstemperatuur (zorgt bijvoorbeeld voor bibberen bij kou).

En ook deze word verstoord wanneer THC zich aan de receptoren bindt. Doordat THC ervoor zorgt dat er meer signalen worden doorgegeven naar de hypothalamus, geeft deze op zijn beurt ook meer signalen. Het gevolg is dat men ontzettend veel honger krijgt, een zogenaamde vreetkick.

Een ander verklaring is dat het effect van THC is dat het parasympathische zenuwstelsel activeert. Het parasympathische zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat vooral regulerend en stimulerend werkt op de stofwisseling.

Rode ogen

Wanneer iemand cannabis heeft gerookt, krijgt hij rode ogen. Dit is te verklaren door de verwijding van de bloedvaten. Door de verwijding, zojuist beschreven in dit hoofdstuk, van de bloedvaten in het oog kan er meer bloed door de aders en slagaders stromen, waardoor het oog een rode kleur krijgt.

Evenwicht

Ten slotte wordt ook het evenwicht verstoord door het roken van marihuana. Dit heeft twee oorzaken.
Ten eerste wordt het evenwichtscentrum, het cerebellum (ook wel de kleine hersenen genoemd), verstoord wanneer THC zich aan de CB1 receptoren bindt. Het cerebellum is onderdeel van het centrale zenuwstelsel. Schade aan het cerebellum leidt tot schokkerige bewegingen en kan ook evenwichtsproblemen geven. Wat er gebeurt wanneer er THC zich in het lichaam bevindt, is dat een deel van de cerebellum wordt uitgeschakeld door de THC, hierdoor krijgt met schokkerige bewegingen en evenwichtsproblemen. THC heeft dus een inhiberende werking op het cerrebellum.

Daarnaast wordt ook het basale ganglia aangetast door THC. Het basale ganglia is een groep hersenstructuren rondom de thalamus die betrokken zijn bij de controle van bewegingen. Zij vormen samen een regelsysteem dat er voor zorgt dat bepaalde bewegingen makkelijker verlopen en anderen worden onderdrukt. Een voorbeeld hiervan is, hoe je je voet neerzet op de grond, hier hoef je zelf namelijk niet over na te denken.

Wat er gebeurt bij de THC situatie is dat, THC zich bind aan de receptoren en signalen doorgeeft, waardoor men bepaalde bewegingen minder makkelijk kan uitvoeren en evenwichtsproblemen krijgt

Lichamelijke gevolgen

Geestelijk verslavend
Marihuana kan niet leiden tot een lichamelijke verslaving. Hoewel er niet gesproken kan worden over een lichamelijke verslaving, gaat het stoppen met het gebruikt van marihuana na een intensieve gebruik wel gepaard met ontwenningsverschijnselen. Zo kun je last krijgen van zweterigheid, hoofdpijn, trillen, slapeloosheid en prikkelbaarheid wanneer men stopt met het gebruik van marihuana.

Wel kan het gebruik van marihuana leiden tot een geestelijke verslaving, je verlangt dan telkens sterk aan het opnieuw gebruiken van marihuana omdat het zo’n goed gevoel geeft, of om uit de realiteit te stappen en niet aan de problemen te denken. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de drug. Dit zou je als een verslaving kunnen zien. Het betekent trouwens niet automatisch dat het gebruikt van marihuana leidt tot het gebruik van zwaardere middelen.

Wanneer men toch de drug blijft gebruiken ontstaat er bij zware gebruikers een tolerantie ontwikkeling. Door gewenning waardoor de drempelwaarde van de signalen omhoog gaat. Zo moeten de zware gebruikers steeds meer gebruiken om de drug te voelen.

Longen
Daarnaast zijn er nog een aantal risico’s die men loopt bij intensief gebruik van marihuana. Ten eerste is het slecht voor de longen, dit komt doordat je schadelijke teer inademt wanneer de joint verbrand. De teer bevat kankerverwekkende stoffen, en kan op lang e termijn grote schade toebrengen aan de luchtwegen en de longen. Een joint is dan ook schadelijker dan een gewone sigaret, doordat het geen filter bevat. Ook wordt marihuana op een andere manier gerookt dan tabak. De gebruiker inhaleert namelijk dieper en langer in dan bij een gewone sigaret.

Ten tweede heeft het gebruiken van marihuana ook nog invloed op de geheugen en de concentratie van een mens. De gebruikers die regelmatig marihuana gebruiken kunnen minder makkelijk informatie opnemen. Hoe dit zit is uitgelegd in het vorige hoofdstuk

Zwangerschap en vruchtbaarheid
Ook heeft het gebruik van marihuana op lange termijn invloed op bevruchting en zwangerschap. Zo heeft het gebruik van marihuana negatieve effecten bij een zwangerschap. Doordat THC via de moedermelk het kind kan bereiken. Uit onderzoek is gebleken dat pasgeboren baby’s van moeders die marihuana gebruikte een verminderde geheugen functie, concentratiestoornis en hyperactiviteit kunnen krijgen hierdoor. Hoe dit precies in zijn werking gaat is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het te maken met de ontwikkeling van het zenuwstelsel in de eerste jaren te maken.

Over de vruchtbaarheid bij mannen die marihuana gebruiken zijn veel verschillende onderzoeken gedaan. De ene onderzoek zegt dat marihuana sperma beschadigt door dat de bewegelijkheid en hun vaardigheid van het THC gebonden spermacel omlaag gaat. Dat blijkt uit onderzoek van de Queens University in Belfast. Uit een ander onderzoek waar een synthetische versie van een cannabinoïden die ook voorkomt in het menselijk lichaam en de cannabis plant, bleek dat de spermacel juist meer ging bewegen en makkelijker de eicel succesvol kon binnendringen

Ook op korte termijn kan marihuana schadelijk zijn voor het lichaam. Zo kun je bij hoge dosseringen ernstig gaan “flippen”. Daarnaast kunnen mensen die zich niet prettig voelen, depressief of psychotisch zijn hun gevoelens juist verergeren. Hierdoor kunnen mensen nog depressiever worden tijdens het blowen, dan dat ze ervoor waren.
© 2009 - 2014 Maxwell, gepubliceerd in Drugs (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
DrugsverslavingDrugsverslavingEen drugsverslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal afhankelijk is van een bepaalde stof of product.…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…

Reageer op het artikel "De gevolgen van het gebruik van Cannabis"

Reacties

Mr Lee, 22-06-2014 01:12 #47
Volgens mijn psychiater is cannabis ultra-gevaarlijk voor mij. Zij zegt dat het voor mij niet kan en bij het minste zou ik psychotisch worden volgens haar vanwege mijn schizofrenie. Is dit de wetenschap verantwoord?

Albert, 10-05-2014 07:58 #46
Ben nu 2 weken gestopt met het roken van wiet, ben nu vanaf half 6 wakker omdat ik niet meer kon slapen… ik ben werkelijk kapot! Ik kreeg een nieuwe baan en ik kon het niet aan je intelligentie word verschrikkelijk aangetast dus ik dacht… afgelopen gewoon stoppen met die zooi. Eerste week ging prima nu na 2 weken kan ik zeggen dat ik me werkelijk gebroken voel zonder slaap, wil zo graag weer lekker slapen maar het lukt niet ik kan hooguit 4 a 5 uurtjes slapen ik ga kapot, mijn adhd komt weer maximaal terug wellicht zal ik weer aan die ritalin rommel moeten.

Begin er niet aan, toen ik begon 15 jaar geleden was wiet gewoon lekker, toen kwam ik weet het nog goed jack herrer wiet… booooooom wow, hoefde er minder in te doen en resultaat maximaal, jaren later zakte deze wiet meer naar het midden van de wiet lijst ingehaald door nog hardere wiet soorten haze wiet. smaken verschrikkelijk maar werkelijk super kwaliteit. jack herrer is een normaal wietje geworden niks bijzonders…

nu ik er geestelijk helemaal doorheen zit en het liefs naar de coffeeshop ren (kan nog niet veel te vroeg) weet ik dat ik mezelf kapot heb geblowd en dat ik een dik probleem heb en het wellicht gaat het geeneens lukken zonder hulp, geloof best dat als je gewoon een joint in de maand rookt je er vooral voordelen van hebt… maar als je 3 a 4 joints per dag rookt verander je langzaamaan in de plant waar die rommel vanaf komt. Over een jaar kan ik pas zeggen dat ik gestopt ben en ik kan u vertellen dat ik geen zin heb in het aankomende jaar. Als je nu op dit moment weinig rookt 2 a 3 in de week… stoppen nu je nog makkelijk ervanaf kan komen… geloof me als je eenmaal een wiet junk bent denk ik dat stoppen met hard drugs nog makkelijker is als stoppen met wiet. (spreek in deze niet uit ervaring want die rommel raak ik niet aan)

WIET bestaat niet meer thc bommen zijn wat er over is en die maakt de mensch kapot!

Tnt, 09-03-2014 11:16 #45
Tom dat komt waarschijnlijk door een van deze oorzaken:
-verkeerde dosering
-Wiet in het buitenland kan anders zijn dan hier in Nederland omdat het daar illegaal is waardoor ze er troep in doen.
-Je was in een andere omgeving dan je gewend was waardoor je je niet op je gemak voelde.

Heb zelf laatste 2 keer ook een bad trip ervaren en dacht dat alles wat ik "verzon" (vooral negatieve dingen) waar was en er niet onder uit kon. Dus heb ook gezocht naar antwoorden.

Tom, 07-03-2014 15:01 #44
Er is natuurlijk ook kans op een paniek aanval door het gebruik van wiet ik heb zelf enkele jaren in nederland gerookt maar als ik op vakantie ga en daar iets wil roken gaat het meestal mis heb laatst een op het balkon gerookt en ik was alleen hierdoor merkte ik opeens dat mijn hart tekeer ging wat vervolgde door een paniek aanval iemand enkel iedee waarom ik dit alleen in het buitenland ervaar en niet thuis?

Onbekend, 21-12-2013 23:02 #43
De gevolgen van THC opslag in je lichaam worden inderdaad erg onderschat. Ik blowde van mijn 13e tot mijn 27e en ben nu ruim 6 maanden gestopt. Ik voel me nog steeds volledig uitgeput en raak op een negatieve manier stoned wanneer ik mij inspan. Want enerzijds put blowen je energiereserves volledig uit en anderzijds duurt het mijn ogen eindeloos voordat die THC je lichaam uit is. Ik heb nauwelijks vet aan mijn lichaam (THC wordt o.a. opgeslagen in je vetreserves), dus de stof zou toch eigenlijk allang mijn lichaam moeten hebben verlaten. Ik heb wel eens gelezen dat THC ook wordt opgeslagen in je hersenvet en dat de afvoer daarvan wel 7 jaar kan duren, weet iemand daar iets van?
Daarbij moet ik ook vermelden dat ik een aantal keren ben gestopt en na een paar maanden te zijn gestopt, weer wat THC te hebben binnengekregen, ik mij vanaf dat moment maanden lang afgrijselijk heb gevoeld. Ik werd compleet gestrest, kon niet meer slapen en ik voelde me de maanden daarop of dat ik in een bad trip was beland. Terwijl ik toch altijd zo goed tegen veel wiet bestand was. Komt iemand dit ook bekend voor? Blowen was geweldig ooit geweldig, maar de problemen komen in mijn ogen wanneer je er mee stopt en vooral als je er daarna weer mee in aanmerking komt, dus ook passief inademen. kortom, ik doe er alles aan om nu, na te zijn gestopt, alles aan het niet meer op de een of andere manier binnen te krijgen en ben blij dat de eerste 6 maanden er op zitten. Maar hoe lang zal dit allemaal nog duren?

Nagengast, 20-12-2013 12:29 #42
Het artikel is heel juist, als je uitgaat van iemand die volledig GEZOND is = in balans.
Als je ZIEK bent, zoals bijv. Alzheimer, Parkinson hebt is dus cannabis een ZEGEN; het is je NATUURLIJKE MEDICIJN. Mijn man is hiervan het levende bewijs. Hij neemt 3x daags 1 rijstkorrel Rick Simpson Oil en binnen één uur is het trillen van zijn handen in hoge mate gestabiliseerd. Sinds oktober van dit jaar is er GEEN diagnose Parkinson meer.
Alle andere facetten kloppen ook heb je fybromyalgie, reuma, epilepsie, ziekte van Crohn, etc. dan helpt Cannabis. Het is nl. al door specialisten in 1996 bewezen dat het het middel is om het ENDO-CANNABINOIDE SYSTEEM van de mens weer IN BALANS te krijgen. Een kind in de baarmoeder heeft een 'natuurlijke balans' met cannabis verstoor je dit, ook al is bekend dat het kind een fysieke of geestelijke afwijking heeft. Respecteer de natuurlijke balans van het ongeboren kind.

R., 07-11-2013 17:23 #41
@Tammy,
Wat heb jij meegemaakt in je leven dat je zo makkelijk durft te spreken over "het leven is niet altijd rozengeur"? Ik denk dat jij niks bijzonder hebt meegemaakt. Makkelijk praten heb je. Als je een chronische ziekte hebt die je je hele leven al dwarsboomt dan zou je wellicht anders denken over cannabis. Cannabis kan helpen als verlichting bij veel chronische ziektes om juist DAN alles een stuk leefbaarder te maken. Uiteraard zijn daar ook tig andere medicijnen voor, maar vele met bijwerkingen erger dan cannabis.

Overigens is cannabis NIET zwaar verslavend, en is het ook GEEN kleine stap om op harddrugs over te gaan. Heb je het überhaupt wel eens gebruikt? En dan bedoel ik niet 1 of 2 keer. Cannabis kan wel lichtelijk verslavend werken, omdat je verlangt naar het fijne gevoel van een trip. Maar zo overdreven als jij het omschrijft is klinkklare onzin. Wat verslavend is, is de Nicotine in een sigaret/joint. Als je wiet vaporiseert is het een stuk gezonder, krijg je ook geen teer binnen en geen Nicotine.

Bovendien ken je de werking van wiet ook niet, want als je verdrietig bent zal het alleen maar je verdriet versterken en als je blij bent zal het je blijdschap vergroten. M.a.w. op de bank zitten als consumerende zombies onder invloed moeten zijn om ons verdriet te vergeten en om te zetten in blijdschap gaat je niet lukken met cannabis.

En die laatste zin slaat echt werkelijk nergens op. Wat hebben hoeren misdaan? Wat maken die kapot? Vertel. Weet je wat ons kapot maakt? De troep (kleurstoffen en andere E-nummers) in producten, uitstoot van gassen en straling (het laatste nog niet volledig bewezen). Je hebt echt werkelijk geen idee en geen empathisch vermogen. Je roeptoetert maar wat net als al die andere schijnheilige boontjes. Als het je echt aan zou gaan wat de mens kapot maakt was je wel met een ander lijstje gekomen. Hoeren? Ik moet er stiekem om lachen, zo simpel als ik die opmerking vind.

@Freek,
Die bak koffie zou ik ook maar laten staan. Cafeïne is ook slecht voor de mens en werkt verslavend.

Medicinaal zeg ik ja doen. Jongeren die er voor de lol mee starten zeg ik niet doen. Je gaat toch ook geen ritalin of anti-depressiva voor de fun gebruiken? Cannabis is gewoon een medicijn. En wel een zeer effectief medicijn bij bepaalde aandoeningen. Uiteindelijk is dit ieders eigen keuze.

Danny, 18-09-2013 14:01 #40
Probeer hennep olie Geen hennep zaad olie, nee echt hennep olie. Zo gezond, en werkt tegen ongelofelijk veel ziektes…

Tammy, 13-09-2013 19:22 #39
Blowen is gewoon superslecht! Natuurlijk voel je je beter na een paar hijsjes (als hij goed valt) want ik weet door ervaring inmiddels dat je er schyzofreen van kan worden/ paniekaanvallen/ hartritmestoornissen etc. en dit heeft nog niks te maken met hoe de rook je hele lichaam kapot maakt en natuurlijk ook je uiterlijk. Het is zwaar verslavend en een kleine stap om van blowen op harddrugs te gaan en bv alcoholist te worden. Wij mensen moeten leren hobby's te zoeken en jezelf te ontwikkelen en genieten van het leven zonder als consumerende zombies op de bank te zitten en onder invloed moeten zijn om ons verdriet te vergeten en om weer te kunnen lachen. Het leven is niet altijd rozengeur. Soms is het keihard en daardoor waardeer je weer andere goeie momenten! Start living! Je kan ook nog 30 jaar blijven blowen en dan spijt hebben hoe je al die jaren hebt weggegooid en je leven verpest is. Maarja ieder kiest ze eigen pad! En het zou verboden moeten worden natuurlijk. Alles wat ons kapot maakt zou weg moeten uit dit land zoals drank en hoeren en drugs please ik begrijp echt niet in wat voor gestoord land wij leven!

Freek, 27-06-2013 09:44 #38
Ik heb zelf lange tijd geblowd maar ben blij dat ik er vanaf ben, van blowen word je lui en nonchalant, je hebt geen reële kijk meer op het leven, je laat je leiden door valse emoties en er zijn andere middelen om te ontspannen, blowers zijn bijna allemaal lui, als Nederland massaal aan de wiet zou gaan stort de economie compleet in elkaar, en kom a.u.b. niet meer aan met verhaaltjes dat blowen geen kwaad kan want dit word slechts beweerd om je eigen wiet gebruik goed te praten, zo en nu een lekker bakje koffie zetten… zonder tabak want roken doe ik ook niet meer.
groet Freek

G., 25-06-2013 13:55 #37
Heb een zware depressie en ik rook nu al een half jaar 2 a 3 jointjes per dag, in het begin hielp het mij. ik vergat mijn problemen eens, ik kon eens goed lachen… maar nu voel ik mij eerder altijd moe en futloos, het gevoel dat ik aan het afzwakken ben, want ik doe niets meer dan van mijn stoel naar de zetel gaan, natuurlijk lijd daar mijn sociaal contact ook onder. tijd om te stoppen al zal dat ook niet gemakkelijk zijn wegens de HOGE verslavingsfactor.

Romy, 11-05-2013 22:43 #36
@ Faffinator:
Er zijn voordelen benoemt in het artikel. Je hebt het over een "waslijst" aan voordelen.
Ik denk dat men zich beter op de negatieve symptomen kan richten.

Faffinator, 14-04-2013 21:54 #35
Dit artikel is wel erg eenzijdig. Het is haast anti-cannabispropaganda. Waar zijn is de waslijst aan voordelen van cannabis? En als je naar onderzoeken verwijst, moet je natuurlijk ook de bronnen noemen.

Dominique, 13-04-2013 17:36 #34
Waar zijn de wetenschappelijke referenties voor dit artikel over Cannabis?

Er staan verschillende fouten in, indien gewenst breng ik studiemateriaal aan om deze te verbeteren.

Anandamide is geen neurotransmittor, maar een endo-cannabinoide; een stof die neurotransmittorafgifte regelt. Heel iets anders.
Daarnaast heeft Cannabis niet enkel effect op de hersenen (de cannabinoiden zoals THC en vooral CBD binden zich niet alleen op receptoren in de hersenen, maar ook op receptoren in weefsels en organen).

Misschien moet er een lijstje worden aangemaakt met een overzicht van de verschillende werkzame bestanddelen en hun farmacologische activiteit. Voer de bespreking met uw 'semi-wetenschappelijke' terminologie dan daarna, nu heeft geen kat door waar u over spreekt, en onthoudt men enkel de zogenaamde 'schadelijke effecten'.

Wanneer u trouwens aanhaalt dat Cannabis slecht is voor de longen, heeft dit niks met de schadelijkheid van Cannabis te maken, slechts met de manier hoe men het gebruikt. De opname via de longen is de meest efficiente manier om de dosis te 'titreren', zodat men nooit kan gaan 'flippen' zoals u dit noemt. Dat is meer iets voor de LSD-heren onder de bevolking. Dat het roken (verbranden) van Cannabis (puur of met tabak) niet de gezondste vorm van consumeren is, is volledig juist. Maar dat maakt Cannabis nog niet schadelijk voor de longen. Dit is een groot verschil! Er bestaat ook nog zo iets als ''verdampen' middels een Vaporizer. Dan krijg je exact 0 schadelijke stoffen binnen. Of zien jullie in het artikel THC ook als schadelijke stof? Misschien eens de LD-50 van die stof opzoeken?
Er is trouwens een baanbrekend onderzoek van Dr. Donald Taskin (UCLA - longkunde) die het effect op de longen heeft onderzocht van mensen die tabak rookten en pure cannabis rookten. Deze studie duurde 30 jaar en de 2 groepen werden vergeleken met een controle groep van niet-rokers over die 30 jaar.
Conclusie: mensen die pure Cannabis rookten hadden zelfs minder kans op longaandoeningen en -ziektes dan de niet-rokers. Blijkbaar heeft de studie niet deel uitgemaakt van de 'research' die in het opstellen van dit artikel is gestoken. Dat is jammer voor het correct informeren van de bevolking.

Waarom staat in het artikel niks over andere fytocannabinoiden zoals CBG, CBC, CBN, CBL en vooral het neuroprotectieve CBD (Cannabidiol)?
Cannabis is MEER dan enkel THC! Zo speelt de geur van de soort Cannabis mee in het bepalen van het effect.

Vergeet ook niet dat het niet de Cannabis is wat 'schadelijk' is voor de bevolking, maar WEL het misbruik.

Misbruik ontstaat door een illegale situatie en gebrek aan educatie en sensibilisering!

Ik hoor graag de reactie van de redactie.

Vriendelijke groeten

Dominique van Gruisen

Willem, 24-02-2013 12:31 #33
Ernstig heb alleen het stukje over longen gelezen en ongeveer alles wat er stond is niet eens waard. In het laatste jaar is zoveel nieuwe relevantere informatie over cannabis dat wat hier staat. Het enige echte risico met cannabis verbranden is een mindere longfunctie maar om te zeggen dat je gelijk kanker krijgt. Dat kunnen ze waarschijnlijk niet eens onderbouwen schandalig en dat heet voorlichting!

Stopper, 23-02-2013 01:00 #32
Beste Maurice,

Helemaal niets. Je moet niet zo angstig doen, dat verergerd je gevoelens. Ik heb 9 jaar dagelijks geblowd, heb een goede baan, goede vriendschappen en leef nog steeds. Inmiddels ben ik wel gestopt, omdat het blowen niet meer bij me paste. Gewoon roken doe ik ook niet meer. Maar jochie, jouw symptomen zijn normaal en ik durf te wedden dat je de rest van de zondag lekker hebt liggen slapen.

Er zijn hier enkele reacties geplaatst waarin aangegeven wordt dat Hennep/Cannabis juist heel goed voor je is, maar dat geloven ze zelf om hun verslaving goed te praten. Tuurlijk zitten er positieve kanten aan, maar de uiteindelijke negatieve kanten liggen vele malen hoger (bij veel en langdurig gebruik). Robert zijn reactie buiten gelaten, hij heeft het goed door.

Voor degenen die op deze site kijken om voor het eerst een blowtje te roken, zoek een kweker die natuurlijk cannabis verkoopt. Haal het niet in de coffeeshop, dat is chemische troep waar je echt niet gelukkig van wordt. Mijn meest eerlijke tip, begin er niet aan. Maar goed, dat kan ik niet voor jullie beslissen en als je discipline in je hebt, komt het met een eventuele geestelijke verslaving ook wel goed. Combineer nooit cannabis met drank, dat heeft een wisselwerking op elkaar en 7 van de 10 keer wordt je er hartstikke ziek van.

Succes!

Mauricd, 17-02-2013 08:36 #31
Hoi iedereen. Ik ben Maurice en 15 jaar. Heb al 2x wiet gerookt. Normaal rook ik shag!. Ik heb gisteren. zaterdag 16 februari 2013 om 16:30 een joint gerookt. Hij was 27 jaar!. Ik had 4x gehijzen en hij 4x. Nadat de joint op was, ging ik naar huis. Eenmaal boven had ik last van Duizeligheid en ben ik een paar keer BIJNA omgevallen. Nu is het zondag 17-02-2013 08:39 en heb enorme hoofdpijn. wat kan er nog meer gebeuren?

Gr. Maurice

Sander, 20-01-2013 03:00 #30
Mooi gezegd Robert! Om dan nog maar te zwijgen over de andere delen van de hennepplant; vezels, olie, zaden (zéér gezond!) etc.

Papier gemaakt van hennep kan vaker worden hergebruikt dan als het van bomen wordt gemaakt, plus dat een boom tientallen jaren moet groeien en wiet/hennep een paar maandjes nodig heeft. Om dan nog maar te zwijgen van kleden die veel duurbaarder is dan katoenen.

Maar ja, met al deze voordelen snijd je natuurlijk in de vingers van bedrijven die juist willen dat je ergens niet lang mee doet. :(

Welterusten!

Robert, 16-01-2013 11:03 #29
Er zijn maar weinig mensen die hier, voor mijn gevoel, spreken uit echte ervaring. Er zijn ook maar weinig mensen, onderbouwd uit tekst en reacties op dit forum, die weten wat wiet nou eigenlijk precies is.

1 van de mooie kanten van wiet is dat ik heb mogen leren om alles van meerdere kanten te bekijken. Dat ik heb mogen leren om altijd positief te handelen. Daar zouden veel, dan wel niet de meeste, mensen een van kunnen leren. Mensen zijn allemaal zo negatief ingesteld. Begrijpelijk hoor! Want negatief is altijd zo makkelijk. En de mens kiest altijd voor de weg van de minste weerstand. Met resultaat? Nou kijk maar eens om je heen. Sla de krant maar open of zet de tv maar eens aan. Dit doen we ook bijna allemaal. Alles wat op ons afkomt als negatief slaan we op als waarheid. Als het positief is hebben we al gauw onze bedenkingen en dus onze mening wel weer klaar om de positivisme de kop in te drukken. Zo ook op dit forum… Beetje jammer want mensen dit hier op dit forum zijn beland zijn hier veel al niet voor niks. Nee mensen, zoals ik, zoeken hier een oplossing. Hele positieve instelling als je het mij vraagt.
Als ik dat de reacties lees dan verbaast me dat eigenlijk niet eens meer. Iedereen weet het altijd beter en zeker als het om een ander gaat. Waarom vraag ik me nog wel af. Dit doe ik alleen om sommige reacties te begrijpen.

De meeste mensen denken dat wiet slecht is. Ik kan je vertellen dat wiet niet alleen slecht is. Koffie is misschien nog wel slechter. Dit wil ik best uitleggen maar dan dwaal ik af van mijn punt.

Wiet ofwel cannabis, want wiet is een afgeleide vorm van wieden dus slaat eigenlijk nergens op. Maar ja de taal veranderd nou eenmaal, is eigenlijk een zeer ondergewaardeerd en een zeer verkeerd ontwikkelde natuurlijke rijkdom. Het geen waar de meeste mensen het over hebben is geen wiet meer… Nee alles wat in een coffe-shop wordt verkocht is eigenlijk een soort harddruk. Want als je weet wat de normale Tetrahydrocannabinol (THC) waarde nihil is, is het best schokkend om te zien wat vandaag de dag de THC waarden wel niet zijn. Schokkend omdat THC een chemische stof is. Een stof die ontwikkeld wordt door met name co2. Ja je bent gewoon uitlaat gassen aan het roken. Dus als je tegen mij zegt dat "wiet" het slecht is dan vraag ik me af of je wel eens in de materie hebt verdiept. En als je dat dan hebt gedaan of je het dan wel begrijpt. Want je gaat toch ook niet aan de uitlaat van een auto zuigen?! Ik weet dat het heel extreem klinkt, en zo erg is het nou ook weer niet want de plant zuivert de co2. Dit wil ik ook best uitleggen maar dan dwaal ik weer af.

Cannabis, zoals dat de natuur het ons heeft gegeven is een wonderplant! Waarom wonder? Simpel, er is geen plant, tot nu toe ontdekt, op aarde die ons zoveel heeft gegeven. (Ja alles wat we krijgen maken door misbruik kapot, eigenschap van de mens denk ik dan maar)

Cannabis is net als de rest van de natuur verziekt! Maar ondanks heeft het nog steeds veel oplossingen van onze gesteldheid. Even een kleine opsomming wat het ons ook brengt; tegen astma, remmende middel tegen kanker en aids, tegen slapeloosheid, tegen misselijkheid en braken, tegen anorexia en cachexia, tegen spasticiteit, tegen bewegingsstoornissen, tegen pijn, tegen claucoma, tegen epilepsie, tegen afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen, tegen psychiatrische symptomen, tegen autoimmuunziekten en infecties, tegen diverse gemengde syndromen. Genoeg of wil je er nog meer? Cannabis slecht? Nee dus. Maar voor de oplettende lezer die mijn tekst bij verslaving heeft gelezen is het geen wat ik dus ook rookte wel degelijk schadelijk. En ik kan dus ook niet aan mijn verstand krijgen waarom de overheid hier niks mee doet. Angst? Onwetendheid? Stel je eens voor dat de overheid eens positief ga nadenken over het gebruik van cannabis… Raar land leven wij toch. Alles wordt ons afgenomen. Waarom? Simpel, er wordt negatief gedacht. Dus voor mij is het de vraag wanneer de overheid alle shops gaat sluiten!? Lekker makkelijk… Stel je eens voor dat ze met een oplossing komen. Met oplossing bedoel ik ook echt een oplossing! Niet de oplossingen, die de overheid, de wereld, de mens voor morgen tracht te maken. Nee want de oplossing van morgen is het nieuwe probleem voor de toekomst. Het voorbeeld ondervindt momenteel een ieder. Bedoel kan nou niet echt zeggen dat het zo goed gaat met de politiek in Nederland en wereldwijd… Stel je eens voor dat we positief gaan denken… Zou toch mooi zijn.

Dus ja als je nog steeds denkt dat je een mening hebt vraag jezelf dan eens af met wat je ermee wilt bereiken. Zijn je principes wel de moeite waard om vast aan te houden als je gaat kijken naar het geen wat je ermee wilt bereiken. Als ik voor mijzelf spreek, vroeger een eerste klas principe mannetje eerste klas, dan kom ik al heel snel achter het feit dat mijn principe me vaak verder van me doel brachten dan ooit te voren. Grappig vind ik zelf dat ik dit heb geleerd door mijn verslaving. Een verslaving waar ik ondertussen al 22 dagen geen gehoor aan heb gegeven.

Dus is cannabis slecht? Tja. Dan kan ik alleen maar zeggen of misschien wel vragen, wat is de definitie van slecht dan? Omdat er ooit door de massa is gezegd dat het slecht is, is het dan ook slecht? Of is het lekker makkelijk gedacht? Negatief dus… Want ja, wie ben jij dan om te zeggen dat een "junk" een slecht leven heeft!? Tja moet eerlijk zeggen dat dat ook niet mijn keuze zou zijn. Maar als die "junk" er zelf voor kiest en daar gelukkig van wordt dan is het toch goed? En ja ik weet dat de meeste junks moeite hebben met het leven als een junk maar ik ken er ook die er heel bewust voor kiezen. Dus wie ben ik om dat, bij die mensen, tegen te spreken? Spreek ik het wel tegen ben ik net als de rest van de kudden. Want ja de mens is een kudde dier. Als je dat nog niet is opgevallen dan moet je maar eens om je heen kijken wat er allemaal gebeurd…

Cannabis is dus een natuurlijke schat. Een schat waar ik zelf voor kan pleiten voor onderzoek en legalisatie maar waar ik tot dat niet gebeurd blij mee ben dat ik er afstand van kan doen want voor mij was/is het slecht.

Als je nog vragen of opmerkingen hebt zal ik die graag beantwoorden.

Ik ben geen schrijver dus de tekst zal ongetwijfeld vol fouten zitten. Maar goed, als je alleen de fouten ziet dan mis je sowieso de insenstie van mijn verhaal.

Bedankt voor het lezen.

Een vriendelijke groet,

Robert

A., 05-12-2012 12:55 #28
Ik geloof niet dat wiet iemands leven kan verpesten maar wel kan verergen. Ikzelf blow nu 3 jaar en het gaat eigenlijk best redelijk, heb wel af en toe wat minder motivatie om dingen te ondernemen of om bijv. naar een verjaardag te gaan. Ben soms wel moe op momenten na een joint roken. Wanneer ik merk dat het misgaat probeer ik weer een paar dagen te stoppen, dit gaat niet altijd goed, want meestal steek ik er aan het eind van de dag toch nog 1 op (dat voelt als een opluchting). Ik vind zeker dat wiet vooral op lange termijn slecht is, dat is bijv hetzelfde als elke dag een paar hamburgers halen bij de mac. En rook is rook, logisch dat het slecht is voor je longen maar er is altijd nog spacecake;)
Wel moet ik zeggen dat wiet enorm heerlijk kan zijn en dat ik het niet zo gek vind dat sommige mensen er moeilijk vanaf komen, want bijv. sigaretten roken geeft geen goed gevoel alleen wanneer je na lange tijd niks hebt gehad maar dan nog geeft het niet zo lekker effect als bij weed.

Mijn tip is doe het met maten, probeer je eigen geest zoveel mogelijk onder controle te houden!

Theban Kok, 12-10-2012 12:56 #27
Hoe weten ze dat vruchtbaarheid afneemt door blowen? Is het onderzocht bij pure wiet rokers? Of bij mensen die er tabak bij in doen dat maak ik nergens uit op namelijk. En hoe weten ze dan dat blowen slecht is als je beide in een joint doet

Ruud, 15-08-2012 21:02 #26
Geniet met mate en maak er vooral geen drama van. Mensen gebruiken toch. (alcohol, wiet). Mensen die geen grens kennen misbruiken het. Stukje eigen verantwoordelijkheid naar mijn mening. Zolang je je directe omgeving maar niet tot last bent. Erg belangrijk bij het gebruik van genotsmiddelen, leer jezelf (en dus jouw grens) kennen. Gebruik het niet als je niet goed in je vel zit of om te vluchten van problemen. Informeer op voorhand altijd waar je mee te maken hebt en accepteer de risico's die je neemt (iets gebruiken is altijd risicovoller dan niet gebruiken), en tref indien nodig voorzorgsmaatregelen. Zolang je je verstand gebruikt blijft het leuk, laten we dat zo houden. Al die problemen die er worden gemaakt rondom wetgeving maken het er niet beter op. Beter besteden we aandacht aan (wetenschappelijke) voorlichting.

Boris, 08-06-2012 15:42 #25
Ik vind veel reacties die ik lees echt bullshit. Ik blow al vanaf mijn 15e en ben nu 32. Helaas moest ik door mijn vriendin noodgedwongen stoppen. Want van haar 'mag' ik absoluut niet blowen.

Het is wel zo dat blowen een negatieve invloed kan hebben. Ik herken zeker wel het jointje roken en daarna geen reet meer uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat je met blowen niets kunt bereiken. Ondanks het dagelijkse blowen heb ik toch een HBO opleiding afgerond en heb ik een goede baan die zo goed betaald dat ik zelfs met part time werken in een koopwoning kan wonen!

Gebruik van speed, coke of wat dan ook? Ook vaak gedaan. Het is niet zo dat als je dat één keer gebruikt je er gelijk aan vast zit. Dat geldt overigens wel voor heroïne, daar MOET je echt VANAF blijven. Een keer speed, een keer coke, kan echt geen kwaad, maar, als je niet stevig in je schoenen staat en je het niet bij één keer gaat laten doe het dan vooral niet.

Kemal, 06-04-2012 18:54 #24
We weten allemaal dat wiet slecht is.
Maar zo nu en dan kan je wel wat gebruiken we weten allemaal dat roken, Drinken, Drugs
Slecht zijn. Hoe ik erover denk kan je liever elke dag 1 jointje nemen dan elke dag 20 sigaretten nemen. Als je wiet rookt dan doe je dat in de avond als je slim bent.
van 1 jointje voel je meer dan 20 Sigareten en het is minder slecht voor je longen als je i.p.v 20 Sigaretten 1 jointje neemt. Maar Gebruik wiet verstandig en doe er niet stoer mee als je een avondje wilt relaxen dan doe je dat af en toe.

M., 22-12-2011 18:08 #23
Beste L: Ik herken jou verhaal helemaal. Ik heb ook een broer die is heel jong begonnen met het roken van hasj/ wiet. Hij is ook al een aantal jaren gestopt maar en zegt dat hij nooit meer rookt, maar wij weten nooit zeker of hij echt gestopt is. We hebben hem laatst nog betrapt op het roken van een joint (aan zijn rode ogen te zien). Vroeger was hij een heel lief en sociale jongen, maar door foute vrienden en drugsgebruik is hij helemaal veranderd. Hij is een heel ander persoon geworden, het ene moment is hij normaal tot aardig en het volgende moment raakt hij helemaal overstuur en boos.Hij heeft geen vrienden en kan nauwelijks aardig doen tegen andere. School lukt hem gewoon niet hij heeft niet eens zijn middelbare school afgemaakt. Niemand kan een verklaring geven waarom hij zo veranderd is? Komt het door de wiet? Vele zeggen van wel, maar hij is al jaren mee gestopt en we dachten dat naarmate tijd verstrekt hij ook wel bij zou draaien. Nou we hadden het echt mis. Ik zie nogsteeds dezelfde jongen als 5 jaar geleden.Hoe hij reageert hoe hij praat alsof hij is mentaal niet gegroeid is lijkt wel. Ik hoop dat op een dag weer gezond en gelukkig word.

L., 02-11-2011 17:21 #22
Mijn broer heeft langere tijd hasj/wiet gerookt en erg veel. Hij is er nu al jaren mee gestopt maar wij zien nu de gevolgen, een hele andere personaliteit, lichtgeraaktheid, dromerig/afwezig, slechte concentratie, sociaal afgezonderd zijn /geen vriendschappen aan kunnen gaan en ook een verminderde/ geen libido.

Herkent iemand mijn verhaal? Ik zou dat graag willen horen.

Arjuna, 28-10-2011 17:27 #21
Ik blow al sinds mijn 16e, ben nu 39. Ben gestopt met sigaretten sinds een jaar maar rookte iedere avond meerdere joints, op vrije dagen ook overdag. Ik vond het heerlijk, zo ontspannend, werd creatiever, kreeg inzichten. Maar ook ging ik er heel slecht uitzien (grauwe teint, kringen onder de ogen) en had ik bij het opstaan al behoefte aan een joint. Als ik blowde ging ik ook trillen, ik werd er shaky van.
Nu mijn vader longkanker heeft en stervende is ben ik ook met blowen gestopt.
Ik mis het ondanks alle negatieve bijwerkingen: het was een troost, een beloning na een lange dag. Maar ik kan dit mezelf niet langer aandoen, omdat ik weet wat een slopende ziekte longkanker is en hoe snel het je sloopt.
Hopelijk komt mijn dopamineniveau weer terug naar normaal, want ik voel toch een leegte zonder weed.

Edwin, 22-10-2011 20:22 #20
Amateuristisch; in dit artikel wordt nochtans geen enkele melding gemaakt van het feit dat thc tevens zowel oraal als via een vaporisator kan worden gebruikt, waardoor het verhaal over de schadelijkheid met betrekking tot de longen niet helemaal klopt. Cannabis hoeft niet per definitie in een joint of pijp te worden gerookt. Hoewel ik al sinds mijn 19e levensjaar met hasj en cannabis geëxperimenteerd heb, eerst roken maar de laatste jaren via de vaporisator en oraal, heb ik geen enkele van de hierboven genoemde klachten ondervonden. En reken maar dat ik het spul grondig heb ingenomen.

Ruud Meeldijk, 04-10-2011 22:13 #19
Er wordt hier gesproken over rode ogen. Daar heb ik geen last van wel jeuk in mijn ogen.
Kan door het roken mistig gekeken worden? Voor mij een belangrijke vraag.

Ruud Meeldijk, 22-09-2011 12:29 #18
Sinds geruime tijd zie ik slecht als of er mist hangt. Ik gebruik cannabis reeds vele jaren. Is het mogelijk dat klachten aan mijn ogen zoals mistig zien door het gebruik van cannabis komt? Bij het roken hier van heb ik meestal jeuk in mijn ogen. Uw berichten zie ik met VEEL belangstelling tegemoet.

Patrick, 15-09-2011 15:58 #17
Als je even een jointje wil roken, ga even lekker een jointje roken geen punt. Maar pas gewoon op harddrugs. Want die verpesten je leven ik heb het vaak genoeg gezien, je hoeft maar 1 keer speed, coke of heroïne te gebruiken en je zit er aan vast. En je gaat er echt aan kapot.

Din, 06-08-2011 01:57 #16
Beste lezers,
Ik ben persoonlijk nooit een echte roker geweest en als ik rookte, dan was het meestal Buitenweed of de lichtste weed die ze in de coffeshop hadden. 9 van de 10 keer werd ik stoned maar dan ook echt stoned van 3 hijsen. Wat dus aangeeft hoe schadelijk weed is en wat het met je doet. En wat als ik nou ipv de 3 hijsen 3 jointjes of 3 gram had gerookt wat zou het dan met me doe en hoe groot zouden de gevolgen zijn op lange termijn. Paniekanvallen, onrust, hoge bloeddruk, gewichtsverlies en onzekerheid dat krijg je van weed roken verder wordt je er lelijk van je raakt je schoonheid gewoon kwijt. Je beloningssysteem in je hersenen wordt aangetast en een mens kan niet zonder zijn beloningssysteem dat geeft je de motivatie om optimaal de functioneren in het dahelijks leven. Niemand is met een joint in zijn hand geboren dus we kunnen ee allenaal zonder. Observeer je gedrag als je stoned bent alles is wel tot 10 keer moelijker dan dat je nuchter bent. Waarom zou je jezelf zoiets aandoen terwijl alles makkelijker kan kies je toch voor de moelijke versie. De gevolgen zijn enorm je gezondheid en sociale contacten gaan er als eerste onder lijden daarna volgen je geestelijke toestand en uiteindelijk heel je leven. Door het gebruik van cannabis. VERBLOW jij je eigen leven. Met andere worden je leven gaat in rook op.

H., 13-07-2011 00:13 #15
Blowen maakt je kapot beetje bij beetje ben nu 2 jaar gestopt bijna.en nog heb ik er last van moet wel zegen dat ik nou 100x beter kan leren.en dat de weed van nu of veel sterker is als vroeger dus jonge mensen beter begin je er niet aan en het is niet stoer.
heb totaal 12 jaar nonstop 3 gram per dag geblowd en heb 12 jaar bijna niks berijkt

Kornelis, 05-07-2011 18:47 #14
Ik blow al 18 jaar en heb er nog steeds zin in om elke avond 1tje te roken.
ik vind het heerlijk en rustgevend. het enige nadeel wat ik kan vinden is dat het mij een beetje onverschillig maakt, maar de voordeel hieraan is dat ik deze harde werkelijkheid beter aan kan zoals oorlogsslachtoffers, verkrachtingen op het nieuws en mijn zeurende vriendin. het versterkt je gevoelens dus niet blowen als je kwaad of agressief bent.
de overheid moet het niet verbieden, want ik blijf daarom lekker rustig op de bank zitten net zoals de meeste blowers en daardoor haal ik veel minder illegale praktijken uit, minder criminaliteit dus.
nu willen ze ook nog eens een weedpas invoeren om drugstoeristen tegen te gaan.
nou das wel harstikke dom van de overheid, want daar trek je juist de toerisme mee naar nederland. alle filmsterren en zangerszangeressen die hier komen voor onze sterke cannabis nemen ook al hun geld mee, wat nederland hard nodig heeft, vanwege de staatsschuld. ze komen hier echt niet voor de bloemen, klompen en molens.
dit wou ik even kwijt en hoop dat iemand van de 2de kamer dit ooit ook een x komt te lezen.

ps: wel stoppen als je er niet over kunt. ik bedoel hallucinaties, overgeven, en alle negatieve bijwerkingen als je die hebt of krijgt.

Doerak, 03-07-2011 20:27 #13
Er is maar één oplissing jongens, rookvrij leven betekent dus niet blowen en joints roken!
En puur wiet roken is ook roken!

Bernice, 19-05-2011 10:44 #12
Ik blow nu ruim 14 jaar met tussen stops van een een paar maanden. Als ik eerlijk ben is nuchter zijn wel het fijnst, je hebt controle over alles wat je zegt en doet, je onthoud alles veel beter. Zodra ik een joint heb gerookt voer ik helemaal niets meer uit, dan zit ik en blijf ik zitten. In de maanden dat ik niet blowde voelde ik me veel vitaler en ontspannener. Toch rook ik nu weer elke avond… maar het maakt me niet gelukkiger. Ik streef er nu naar om om de avond een jointje te roken, je hebt geen rotzooi nodig om je goed te voelen al die geluksstoffen maakt je lichaam zelf aan en met blowen sloop je het. Als ik down ben en ik blow word het erger niet beter.

Tim, 13-05-2011 14:52 #11
Ik wil toch even reageren omdat ik ook hier weer terug zie komen dat wiet tegenwoordig vaker word bestempeld als een harddrug. Er word gesteld dat de werkzame stof THC tegenwoordig een veel hoger percentage in de wiet vertegenwoordigt en dat het daarom een harddrug zou zijn geworden. IK vind dit een foute beredenering. Voor mij betekent dit alleen maar dat je vroeger dus misschien twee joints moest roken om je stoned te voelen en nu misschien maar een halve? Mooi toch, kun je langer met je zakje wiet doen. Natuurlijk betekent dat dat we wel naar ons lichaam en geest moeten luisteren en niet zomaar "blind" een joint moeten oproken maar onze limieten rustig moeten verkennen.

Verder vind ik het zeker noemenswaardig dat door de criminalisatie van de wiet door onze overheden we de productie ervan in handen brengen van grote geldmakers die daarmee geen oog meer hebben voor een gezond en natuurlijk product. Dit resulteerd in soms klote producten die je in de shop koopt en die dan inderdaad echt schadelijk kunnen zijn voor de mens. Onze oer-marihuana was een prachtig kruid met werkelijk heel veel beneficiële mogelijkheden voor de mens. Jammer dat er door onkunde en belangverstrengelingen geen gebruik van word gemaakt en gebruikers verkeerd worden afgebeeld door de maatschappij. Het voorbeeld van farmaceutisch producten is gelukkig hier al benoemd maar vergeet niet dat ons sociaal geaccepteerd genotsmiddel alcohol heel veel schade aanbrengt maar dat word vaak gebagetalliseerd.

René, 09-03-2011 19:10 #10
De gevolgen van THC opslag in het menselijk lichaam worden zwaar onderschat.
Ik heb 20 jaar geblowd waarvan de laatste 10 jaar pure wiet zonder tabak.
Inmiddels ben ik 3 maanden gestopt maar voel ik mij nog dagelijks stoned vooral na het sporten omdat er tijdens het verbranden van vet nog steeds THC vrijkomt. Ik slaap al 3 maanden slecht, heb last van spasmen tijdens mijn slaap en word regelmatig wakker met compleet verkrampte handen.
Ook van koffie drinken word ik stoned en moe omdat koffie de vetverbranding stimuleert en THC doet vrijkomen.
Wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van THC opslag in het menselijk lichaam is vrijwel niet gedaan maar ik kan helaas uit eigen ervaring spreken dat deze enorm zijn.
Bij mijn weten is er niet één andere drug die zolang in het menselijk lichaam aanwezig blijft als de THC van Marihuana en het is de hoogste tijd dat men deze harddrug niet langer een softdrug noemt want de gevolgen van langdurig gebruik zijn verschrikkelijk voor zowel het lichaam en de geest.
Ik wou dat ik nooit met die rotzooi was begonnen maar zal nu blijven knokken tot dat ik mij weer een normaal en gezond mens voel.

Onix, 01-03-2011 04:44 #9
Ik denk dat halfzachte voorlichting net zo gevaarlijk is als geen voorlichting. iedere gebruiker ziet dwars door al de antidrugs kampagnes heen, omdat het iig niet erg korrekt is, ook nieuwe gebruikers. het is enorm de vraag wat er eerst was, marihuana of de toename van de herseninhoud om maar eens een buitenplaats te noemen. het is bvb ook onzin dat het stm (korte termijn geheugen) van alles kompleet vergeet. je vergeet een beetje, en kleine beetjes, als je in een enigszins relaxte omgeving zit is het totaal geen probleem voor de meesten. verder is wiet, en eigenlijk geldt dat voor alle natuurlijke drugs, een veel verantwoorder terapie dan al de chemiese drugs "medicijnen" die maar wat aanrommelen met je organisme. de kriminalisatie van wiet is dan ook de geheide reden dat we steeds opnieuw een maatschappelijk probleem krijgen met elke nieuwe "drug". die op hun beurt dan weer gedemoniseerd wordt waardoor de kloof tussen publiek en beleid alleen maar groter wordt.

Alex, 19-02-2011 18:34 #8
Jammer dat het hier gaat over joints met sigarettentabak. Verpest eigenlijk de inhoudeijke waarde van dit stuk want wiet puur roken is al vele malen gezonder dan die sigarettentabak roken en bij het gebruik van een degelijke verdamper (geen made in China kwaliteit dus!) is de schade aan je lichaam echt nihil, veel gebruikelijke medicijnen zijn al slechter voor je.

Maarten, 03-08-2010 18:21 #7
In het artikel wordt veel gesproken over de inname van teer en eventueel nicotine bij het roken van een joint. Er zijn echter meerdere manieren van innemen.
Bij het gebruik van de hasjpijp wordt alleen de hasj verbrand. Hasj is de pure thc hars die verbrandt wordt en bevat geen teer.
Ook het gebruik van een verdamper/vaporizer wordt steeds populairder. Tot voor kort werd dit hoofdzakelijk door medische gebruikers gebruikt, echter tegenwoordig steeds vaker door de recreatieve gebruiker. Bij een verdamper wordt de cannabis nauwkeurig tot een bepaalde temperatuur verdampt zonder dat verbranding plaatsvindt. Bij het gebruik van een verdamper wordt uitsluitend de THC ingeademd en komen geen stoffen als teer en andere troep vrij.

Alibabba, 21-05-2010 02:42 #6
@:-Longen
Daarnaast zijn er nog een aantal risico?s die men loopt bij intensief gebruik van marihuana. Ten eerste is het slecht voor de longen, dit komt doordat je schadelijke teer inademt, en natuurlijk niet te vergeten bewerkte wiet om meer geld te verdienen zodat levens genieters minder lang van hun leven kunnen genieten omdat hun gekochte marihuana op straat bijna altijd is bewerkt met een beetje amoniac of andere rommel waar je sneller last van je longen krijgt.legaliseren is de oplossing! laat de staat wiet kweken, verdienen ze zelfs nog wat op, het criminele circuit gaat achteruit en bespaart nederland weer een paar levens ''een joint in de morgen is een dag zonder zorgen''

Stef, 01-05-2010 09:09 #5
Wiet is ook goed voor een bepaalt moment want je voelt je blijer dus in een lachbui je durft meer want je hebt geen goede controle je zegt je mening eerder dan normaal

N., 31-03-2010 15:03 #4
@ Sjoerd en mvr. Schouten.
De kans dat je van 5 minuten in een coffeeshop staan (waar tegenwoordig ook achter glas gerookt wordt) effect voelt van THC is onzin. Het is maar net waarop je je focust.
Voor een langere tijd midden tussen de rokers of blowers zitten wordt als meeroken gerekend. Uw lichaam is heus sterk genoeg het een ene keer te overleven. Veelvuldige blootstelling zal uiteindelijk diezelfde gevolgen hebben als hier boven worden genoemd.
Let wel, vrijwel hetzelfde geldt ook voor blootstelling aan verflucht, bouwstof, huismijt, autogassen, fabrieksgassen etc. Dus, ga er niet de hele dag tussen zitten maar neem het ook zeker niet te serieus.

Groet!
Ps. De vulling die tegenwoordig voeding wordt genoemd is minstens zo schadelijk!

Sjoerd, 09-03-2010 22:51 #3
@ mvr schouten.
ik ben voor mijn werk eens in een coffeeshop geweest voor zo'n 5 a 10 minuten niet zo lang dus.
toen ik weer naar buiten liep merkte ik toch wel dat het invloed op mij had omdat ik iets lichter in mijn hoofd was.
volgens mij getuigd dat toch wel dat het gevolgen heeft voor de omstanders, dit geld dus ook voor gewoon roken (staat ook op de pakjes aangegeven.)
ik hoop dat ik u hiermee heb geholpen

gr s:-)

Mvr Schouten, 27-02-2010 13:45 #2
Er word uigelecht wat druks met je doen en er word dan alleen over diegene gepraat die gebruiken
maar hoe zit het met de omstanders
hoe zit het met de mensen die niet gebruiken maar wel ertussen zitten
wat zijn de gevolgen voor deze mensen?

Ronald, 26-11-2009 08:33 #1
Hoe zit het dan met het verminderen van de oogdruk?

Infoteur: Maxwell
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 47
Schrijf mee!