InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Spice, drug van kruidenmix met synthetische cannabis

Spice, drug van kruidenmix met synthetische cannabis

Spice, drug van kruidenmix met synthetische cannabis Spice is in landen als Amerika, Engeland en Duitsland een zeer populaire, legale party drug. Het is een kruidenmix waar synthetische cannabinoiden aan zijn toegevoegd. Het is een vervangend product van normale wiet. De effecten van de party drug kunnen echter 100 keer zo heftig zijn als die van reguliere wiet. Het is uiterst verslavend en in verschillende landen zijn al mensen overleden aan het gebruik van de drug.

Spice

Spice wordt verkocht onder meerdere namen, waaronder K2 en nep wiet. De drug bestaat uit een kruidenmix waar chemicaliën aan worden toegevoegd. Deze chemicaliën hebben een soortgelijk effect als marihuana. De chemicaliën die worden toegevoegd zijn synthetische cannabinoiden. Het effect dat wordt ervaren door spice wordt dus veroorzaakt door kunstmatige stoffen.

Producenten van spice proberen het product over te laten komen als natuurlijk door de kruidenmix die gebruikt wordt, maar dat is de drug beslist niet. Ook zeggen de producten dat het product eigenlijk niet bedoeld is voor fysiek gebruik, maar meer gebruikt dient te worden als wierook. Mensen die het product gebruiken als drug zouden misbruik maken van het eigenlijke doel van spice. Toch wordt spice veelal gebruikt als drug en nagenoeg niet in de vorm zoals producten zeggen het te bedoelen.

Gebruik van spice

Spice is een groot probleem in Amerika, Engeland en Duitsland. De drug kan daar legaal gekocht worden in bijvoorbeeld tankstations. In Amerika is spice de tweede populairste drug die er is. In Engeland en Amerika zijn gevallen waar het gebruik van spice (mede) heeft gezorgd voor overlijden. Deze landen bezig met het maken van wetgeving rond het gebruik van deze drug, maar dit is erg lastig, omdat elke producent andere ingrediënten en chemicaliën gebruikt. Daarnaast is er nog relatief weinig bekend over de inhoud, het gebruik en de gevolgen van de drug. In Nederland is spice geen populaire drug, dit komt waarschijnlijk doordat het in Nederland legaal is om wiet te kopen in coffeeshops. De prikkel om op zoek te gaan naar een vervangend middel hiervoor is daardoor minder groot.

Spice wordt meestal op dezelfde manier gebruikt als normale, echte wiet, namelijk gerold in een joint. Wel is het zo dat de chemicaliën van producent tot producent verschillen en soms een veel sterker effect hebben dan gewone wiet. In sommige gevallen zelfs een effect dat 100 keer zo heftig is. Spice is in enkele gevallen gelinkt aan hartaanvallen van gebruikers. Veel vaker zorgt deze drug ervoor dat de bloeddruk stijgt en er minder bloed naar het hart stroomt.

Effecten van spice gebruik

De meest voorkomende ervaringen na het gebruik van spice zijn, gelijk aan normale wiet, een relaxed gevoel, verminderd waarnemingsvermogen en een opgeheven stemming. Wel kunnen bij sterkere spice deze effecten sterker zijn dan bij reguliere wiet. Mede door deze sterkere spice worden er ook regelmatig een paranoïde gevoel, angst en hallucinaties ervaren.

Verslavingsgevoeligheid

Spice is net als gewone wiet een verslavend middel. Gebruikers kunnen als ze stoppen met de drug afkickverschijnselen krijgen. Daarnaast hebben (veel)gebruikers een continue behoefte om de drug te gebruiken, veelal om hun pijn te onderdrukken. Mede door deze mate van verslaving is de drug zeer gevaarlijk en heeft het al meerdere slachtoffers geëist. Doordat de drug legaal is kunnen verslaafde er makkelijk aan komen, wat de kans op beginnen met afkicken kleiner maakt. Verder is er nog weinig over spice bekend, hierdoor kunnen ziekenhuizen en andere zorginstanties niet goed reageren op klachten naar aanleiding van gebruik van spice. De kennis hierover is nog niet voldoende aanwezig, mede doordat producten geen volledige openheid willen geven hoe het product tot stand komt.
© 2015 - 2017 Lhuram, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lance Cpl. Damany S. Coleman / Wikimedia Commons
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-spice/
  • http://www.vice.com/nl/video/spice-boys
  • http://teens.drugabuse.gov/drug-facts/spice
  • http://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/k2spice-synthetic-marijuana
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_cannabis

Reageer op het artikel "Spice, drug van kruidenmix met synthetische cannabis"

Infoteur: Lhuram
Laatste update: 12-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!