InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wat is en doet XTC met je?

Wat is en doet XTC met je?

Wat is en doet XTC met je? Een klein pilletje dat je het gevoel geeft dat je niet meer te stoppen bent en de hele avond kan dansen en feesten. Dat kleine pilletje wat hier voor kan zorgen kennen we als XTC. XTC is te verkrijgen in pillen, kristallen of poedervorm. XTC staat ook wel beter bekend als een partydrug, maar wat is deze drug nou precies en wat doet het met je?

Wat is XTC?

XTC is een afkorting van het woord ecstasy, een drug die veel gebruikt wordt in het nachtleven en daarom ook wel bekend staat als een partydrug. XTC werd ooit in Amerika gebruikt als medicijn, maar toen het op feesten verscheen en er ongelukken mee gebeurden werd het verboden in heel Amerika. Toch wist XTC de wereld rond te reizen en Nederland binnen te komen.

De stof die er voor zorgt dat je helemaal los kunt gaan bij het gebruik van XTC is 3,4-methyleendioxymethamfetamine, beter bekend als MDMA. De hoeveelheid MDMA zorgt ervoor hoe zwaar een pil is, de afgelopen jaren bevatte een XTC pil gemiddeld 80 mg MDMA. Anno 2014 is dit gestegen naar 140 mg per pil.

Wat doet matig XTC gebruik met je lichaam?

Onder matig gebruik verstaan we één pilletje in de drie maanden. Dit geeft meestal het gewenste effect. XTC stimuleert een aantal stoffen in de hersenen waardoor je stemming verandert. XTC zorgt ervoor dat je lichaam meer serotonine aanmaakt. Door serotonine voel je je blij en wil je graag contact maken. Door de adrenaline word je actief en wil je graag bewegen.

Als je niet vaak gebruikt is het verstandig om altijd te beginnen met een kwart van het pilletje. Het kan ongeveer 15 minuten tot een uur duren voordat je iets voelt. Vaak begint het met kleine symptomen zoals je mond bewegen of niet stil kunnen blijven staan. Na een tijdje voel je je blij en actief. Als je meer wil innemen, wacht dan minimaal een uur na de inname van de vorige dosis. Geef je lichaam de tijd om het pilletje op te kunnen nemen.

Wat doet overmatig XTC gebruik met je lichaam?

Onder overmatig XTC gebruik verstaan we meer dan één pilletje in de drie maanden. Doordat je vaker XTC gebruikt komt het vaak voor dat je niet de gewenste effecten krijgt. Je serotonine raakt als het ware op, je bent steeds meer nodig om hetzelfde gevoel te ervaren als een matige gebruiker. De kans dat je paniek aanvallen krijgt en gaat hallucineren is bij overmatig gebruik ook erg groot. Door overmatig gebruik van XTC heb je op langer termijn grote kans op hersenschade, nierfalen en ook je lever wordt er door beschadigd.

XTC in combinatie met alcohol en andere drugs

Ook al wordt het sterk afgeraden om XTC te gebruiken in combinatie met alcohol of andere drugs, toch zijn er veel mensen die dit toch doen. De combinatie van XTC en alcohol kan er voor zorgen dat je hoofdpijn krijgt, misselijk wordt en/of een kater krijgt. De combinatie van XTC en alcohol zorgt voor een overbelasting van het hart met als gevolg kans op oververhitting.

XTC wordt vaak samen genomen met speed, deze combinatie zorgt voor overbelasting van het hart met als gevolg enkele dagen later een levenloos en uitgeblust gevoel. De schade aan je hersenen is bij deze combinatie ook groter aangezien je hersenen een dubbele tik krijgen. XTC in combinatie met cocaïne zorgt ook voor overbelasting van het hart én organen. De kans dat je lever problemen krijgt bij deze combinatie is groter. De cocaïne breekt namelijk de XTC af.

Gebruik je medicijnen zoals antidepressiva dan wordt het sterk afgeraden om XTC te gebruiken. Deze combinatie kan namelijk lijden tot een fatale serotonine vergiftiging.

XTC dip

Heb je XTC gebruikt, dan is de kans groot dat je last krijgt van een dip. Deze dip komt altijd een of twee dagen later na het gebruik en is bij iedereen verschillend. De ene heeft last van moeheid, de ander kan niet naar het toilet. Sommige kunnen een hele dag niks eten of drinken. Toch is het belangrijk om te blijven drinken, ook op het moment dat je XTC gebruikt. Drink per uur 2 glazen water, zo zorg je ervoor dat je niet uitdroogt.

Vragen en informatie

Heb je vragen over XTC, of wil je er meer informatie over?
Kijk op drugsinfoteam of stel je vraag hieronder.
© 2014 - 2017 Brittb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stimulantia: XTC (ecstasy)Ecstasy is een stimulantia: het stimulerend je zenuwstelsel. Hierdoor wordt je druk (je adrenaline gaat omhoog) en wordt…
De gevaren van ecstasyEcstasy is een van de meest gebruikte drugs in nederland. Veel jongeren vinden het de ideale partydrug. Aan de ene kant…
Verschillen tussen Crystal Meth, XTC en AmfetamineVerschillen tussen Crystal Meth, XTC en AmfetamineCrystal Meth, XTC en Amfetamine worden vaak met elkaar verward. Dat komt voornamelijk doordat het meestal in poedervorm…
GHB drug: gebruik, gevaren en effectenGHB drug: gebruik, gevaren en effectenEr bestaat een grote kans dat je wel eens van GHB hebt gehoord. De drug komt vaak in het nieuws als partydrug in het uit…
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
Bronnen en referenties
  • www.spuitenenslikken.nl
  • www.drugsinfoteam.nl

Reageer op het artikel "Wat is en doet XTC met je?"

Infoteur: Brittb
Laatste update: 16-10-2016
Gepubliceerd: 26-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!