InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Beleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaak

Beleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaak

Beleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaak Tussen 1991 en 1996 vormde zich aan de noordkant van Ameland, ter hoogte van Ballum een zandhaak. Grote zandplaten landden aan de Noordzeekust en Ameland was een morfologische bijzonderheid rijker, maar ook een badstrand armer. Dat deed Ballum pijn en de Ballumers namen daarop het heft in eigen handen en maakten hun eigen beleefstrand. Elk jaar stappen ze op hun trekkers en sjofels en halen schoon zand van de zandbank en schuiven daarvan een strand waar kinderen heerlijk kunnen spelen.

Belevingsstrand Ballum

Zandhaak

Het gebied boven Ballum is nog steeds in beweging, zoals alle eilanden in beweging zijn. De eilanden ‘wandelen’ en de zandarm maakt een grote boog noordwaarts om dan oostwaarts op het eiland, tussen Ballum en Nes, aan te landen. Elk jaar is de situatie anders, elk jaar is de stroming en zijn de zandpartijen verschoven. Dan weer is er een lagune en dan een inham of een geul.
Al drie keer landde op die plek een zandplaat op het eiland. De morfologische cyclus herhaalt zich om de 60 jaar. Het strand kreeg een strandhaak die zich naar het oosten verplaatst. De beschutting van de zandhaak gaf het strandgedeelte de gelegenheid zich te ontwikkelen tot een groen strand.

Groene strand

Het groene strand is zo hoog opgestoven en opgeslibd, dat het ook bij hoog water droog blijft. Wind vormt duintjes en planten krijgen kans zich te wortelen. Er ontstaat een gebied met pioniersvegetatie en elk jaar meer plantengroei. Er nestelen inmiddels enkele vogelsoorten. Het groene strand is beperkt toegankelijk. Tijdens het broedseizoen moeten honden aangelijnd blijven en wordt de vogels rust gegund. Dit gebiedje kan beschouwd worden als het meest dynamische stukje natuurlijk Nederland.
In 12 jaar tijd zijn er 120 plantensoorten te tellen, waaronder zeekraal en lamsoor. In augustus 2014 wordt een niet eerder in Nederland gesignaleerde plant ontdekt: de kliflamsoor. Dit plantje, dat lijkt op gewoon lamsoor maar een iets andere kleur heeft en een kleiner bladrozet, komt op de kliffen van de Britse kust voor en langs de kust van Bretagne. Het zaad is kennelijk meegevoerd met de stroming en vond op het groene strand bij Ballum een goede bodem om te ontkiemen. In 2014 staan er zo'n 200 plantjes te bloeien, waardoor biologen vermoeden dat kliflamsoor zich er al enige jaren eerder vestigde.

Foto RWS / Bron: RWSFoto RWS / Bron: RWS
Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandFoto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Drijfzand

De natuurlijke ontwikkeling van de zand- en waterpartijen zorgen voor blubber en drijfzand. De blubber stinkt en het drijfzand is gevaarlijk. Rijkswaterstaat ziet de ontwikkeling als een natuurlijk proces en wil geen geld steken in zandverplaatsing en strandvorming met machines. In 2011 is Ballum het zat. Het dorp heeft wel een strandpaviljoen maar geen badstrand. Tot de jaren 90 van de vorige eeuw lag ter hoogte van Ballum juist het mooiste strand van Ameland. Enkele ondernemende Ballumers steken de koppen bij elkaar, overleggen met de gemeente, Rijkswaterstaat en Vogelwacht en bedenken een plan. Ze vormen de club Vrienden van het Ballumer Badstrand en voegen daad bij woord.

Ballum Beach

In mei 2011 trekken ze naar het strand om met een grote groep vrijwilligers en elf trekkers, drie shovels, drie kranen en een bulldozer een schoon strand bij Ballum te schuiven. Drie dagen lang halen ze zand van de zandbank voor paal 8.400, om de sliblaag tussen paal 7 en paal 8 met een laag schoon zand te bedekken en een dam van bank naar strand op te werpen. Duizenden kubieke meters zand worden over een lengte van een kilometer, 75 meter breed en veertig centimeter hoog als het nieuwe Ballumer strand voor de duinen gelegd. Al het werk wordt door vrijwilligers gedaan en het materieel wordt kosteloos ter beschikking gesteld. De kosten van de diesel worden door een sponsor betaald. Er wordt 12.000 kubieke meter zand verzet. Vijftien jaar geleden was al eens een dergelijke oplossing geopperd en eindelijk kwam het er in 2011 van. Al die jaren kon de natuur haar gang gaan en had Ballum een uiterst interessant en fenomenaal natuurverschijnsel langs de Noordzee liggen. Mooi, maar het dorp mistte haar badstrand.

Beleefstrand

Ballum heeft nu ter hoogte van het strandpaviljoen een speelstrand met het mooiste witte zand van het eiland en iets oostelijk, bij paal 7.600, kun je brandingzwemmen. De naam Belevingsstrand Ballum circuleert: een strand waar je garnalen kunt kruien, kokkels vindt, zandkastelen bouwt, in de branding kunt zwemmen, op je handdoekje ligt, wandelt èn desgewenst een modderbad kunt nemen. Met al die facetten op een paar kilometer strand onderscheidt Beleefstrand Ballum zich van de andere, ook mooie, badstranden van Ameland. Wat men verwachtte gebeurde: een deel van het zand verdween met de stroming in het water en waaide met de wind naar elders. In 2012 werken de mensen van Vrienden van het Ballumer Badstrand nogmaals aan een machinaal opgeworpen strand.

Strandpaviljoen

Als mieren van en naar het mierennest, zo snellen de tractoren met laadbakjes over het strand van Ballum op 9 en 10 juni 2012. De nijvere eilanders onder aanvoering van Klaas Nagtegaal uit Ballum, verzamelen zich die zaterdag en zondag op het enige strand van Ameland dat niet het predicaat Badstrand heeft. Dat doet zeer, maar het gaat de Ballumers minder om het stempel dan om de beleving. Zij willen een strand waar je goed kunt verkeren en recreëren. Waar kinderen lekker kunnen spelen en waar badgasten heerlijk kunnen liggen, zonnen en wandelen. Over een lengte van ongeveer 800 meter en een breedte van 40 meter storten de kiepwagens honderden kuub zand die door shovels tot een glad schoon strand worden geschoven. Het nieuwe strandpaviljoen Ballum opent 16 juni 2012 de deuren met een zelfgemaakt strand voor de strandopgang.

Vrienden aan het werk

In het voorjaar van 2014, op 23, 24 en 25 mei, reden er wederom trekkers in soorten en maten over het strand en zijn er grijpers, shovels en schuifbakken, bestuurd door Vrienden van Strand Ballum, aanwezig om een nieuw speelstrand te maken. In het voorjaar van 2015 stonden ze er weer en op 28 en 29 mei 2016 wordt er weer gewerkt aan het strand

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naakt recreëren op AmelandNaakt recreëren op AmelandZwemmen en op het strand liggen is een heerlijke bezigheid. Er zijn maar een paar dingen die nog lekkerder zijn en een e…
Zwemmen in de Noordzee bij de WaddeneilandenZwemmen in de Noordzee bij de WaddeneilandenAls je op vakantie naar een Waddeneiland gaat is er niets lekkerder dan zwemmen in de Noordzee, spelen in de golven en p…
Trouwen op Waddeneiland AmelandTrouwen op Waddeneiland AmelandGeliefden die op een eiland willen trouwen, hoeven daarvoor niet naar verre oorden te reizen en lange vluchten te maken.…
KNRM – Lifeguards op Ameland en de WaddeneilandenKNRM – Lifeguards op Ameland en de WaddeneilandenDe zomer van 2012 is de eerste zomer dat de KNRM professionele lifeguards inzet op de stranden van Ameland. Ze zijn gese…
Waddeneiland Ameland – Paarden EilandWaddeneiland Ameland – Paarden EilandOp Ameland zie je heel veel paarden. Ze worden hier en daar nog gebruikt voor het boerenwerk en de andere paarden zijn o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Eilanden Natuurlijk
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: RWS
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 5: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Beleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaak"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 20-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Ballum
Schrijf mee!