InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoogsensitief en hoogbegaafd

Hoogsensitief en hoogbegaafd

Hoogsensitief en hoogbegaafd Er lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je dan rekening mee houden en hoe ga je met je kind om als het hoogsensitief en hoogbegaafd is?

Wat is hoogsensitief?

Hoogsensitief betekent dat je sneller dingen opmerkt in je omgeving. Dit houdt in dat je gevoelig bent voor prikkels die van buitenaf komen. Zo kan iemand die hoogsensitief is het bijvoorbeeld eerder opmerken wanneer iemand problemen of bepaalde emoties heeft. Ook kun je gevoelig zijn voor harde geluiden of geuren. Hoogsensitieve mensen kunnen een enorme belevingswereld hebben en kunnen doorgaans niet zo goed tegen grote groepen.

Is er een verband tussen hoogsensitief en hoogbegaafd?

Er zijn veel kinderen die hoogbegaafd zijn en tegelijkertijd ook hoogsensitief zijn. Dit lijkt een verband te zijn. Er zijn al regelmatig wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Er zijn zeker kinderen die hoogsensitief en hoogbegaafd zijn, maar dit hoeft altijd het geval te zijn. Je moet er dus niet vanuit gaan dat alle hoogbegaafde kinderen hoogsensitief zijn en vice versa.

Hoogbegaafd en hoogsensitief?

Kinderen die zowel hoogbegaafd als hoogsensitief zijn, zijn vaak erg creatief aangelegd, hebben een sociale opmerkzaamheid. Ook hebben ze behoefte aan een goede sfeer in de klas en zijn ze empathisch. Kinderen die hoogbegaafd en hoogsensitief zijn kunnen ook verschillende problemen hebben. Zo kunnen ze vrij angstig en onzeker zijn. Door deze problemen kan het zijn dat de kinderen moeite hebben op school of met de omgang bij klasgenootjes. Ook is het mogelijk dat het kind gepest gaat worden of last van faalangst heeft. Veel kinderen die hoogbegaafd zijn, kunnen het gevoel hebben dat ze niet goed begrepen worden.

Testen

Wanneer je het idee hebt dat je kind misschien hoogbegaafd en hoogsensitief is, kun je hiervoor laten testen. Dit kan bij een specialist. Om erachter te komen of je kind hoogbegaafd is, kan er een IQ test worden gedaan. Voor hoogsensitief kan men kiezen voor een persoonlijkheidstest. Op internetsites heb je ook een soort zelftesten. Deze kunnen een goede indicatie zijn, maar het is niet iets waar je blindelings in moet vertrouwen. Het is ook belangrijk om goed met je kind te praten, zodat je ook beter op de hoogte bent en weet wat er in het hoofd van je kind omgaat.

Wat nu?

Blijkt dat je kind hoogbegaafd en hoogsensitief is? Dan is goede begeleiding belangrijk. Sowieso zul je altijd goed moeten luisteren naar het kind. Neem hem of haar serieus en luister vooral goed. Ook kan het kind training krijgen, zodat hij of zij beter kan functioneren op school en bij vrienden en leert om te gaan met de gevoelens waar hij mee te maken krijgt. Er zijn ook programma’s waarbij je kind kennis kan maken met andere kinderen die ook hoogsensitief zijn. Per regio verschillen deze programma’s, dus het beste is om eens te informeren naar de mogelijkheden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hiq.nl
  • www.lihsk.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hoogsensitief en hoogbegaafd"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 08-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!