InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Koninginnedag 2012

Koninginnedag 2012

De feestelijkheden rond Koninginnedag 2012 gaan gewoon door ondanks de toestand van prins Friso. De koninklijke familie gaat, weliswaar zonder Mabel, gewoon naar Rhenen en Veenendaal. Wat is er allemaal te doen tijdens Koninginnedag?
NieuwsUit.com vraagt iedereen als steunbetuiging een witte bloem te dragen voor prins Friso tijdens de Koninginnedag. Een oproep waar wij als Nederlanders natuurlijk graag gehoor aan geven. Op Koninginnedag heeft iedere stad of dorp zijn eigen programma met festiviteiten. De vrijmarkt is overal wel te vinden en verder vult ieder plaats het Koninginnedag programma op zijn eigen manier in.

Programma Rhenen

Om 10.00 uur komt de koninklijke familie aan in Rhenen. Na het welkom volgen spelen zoals wc-pot gooien, touwtrekken en andere folklore en demonstraties van landbouwvoertuigen. Er is een kinderkoor, drumband en smartlappenkoor aanwezig. Er zijn dansdemonstraties, de scouting laat zijn kunnen zien. Het wordt een echte Hollandse Koninginnedag.

Programma Veenendaal

Veenendaal wil zich vooral profileren als een jonge gemeente aangezien een derde van de inwoners van Veenendaal jonger is dan 25 jaar. Ze laten de Koningin een speeltuin zien waar energie wordt opgewekt. Maar natuurlijk ontbreken ook hier de Oudhollandse spelletjes niet.

Amsterdam

  • Vondelpark – Hier is weer een grote vrijmarkt te vinden, speciaal voor kinderen die hier een extra zakcentje kunnen verdienen.
  • Q-DAY Festival – Dit vindt plaats naast het Olympisch Stadion. Toegangsprijs: € 13,50. De gezellige drukte wordt verdeeld over vijf stages. Bekijk de website voor informatie over de line-up.
  • Loveland Queensday vindt plaats in het Oosterpark. Dit is van 12.00 tot 20.00 uur en is een geweldig dancefeest. Kaarten kosten €5,-. Hierna vindt natuurlijk ook nog een geweldige afterparty plaats.
  • God Save The Queen wordt dit jaar gehouden op de Spaarndammerdijk, vlakbij Strand West. Ook hier geven nationale en internationale DJ’s acte de présence.
Meer festivals die gehouden worden zijn het buitenfeest bij Café buiten, in Jordaan op de Lindengracht treedt een Cubaanse band op. T.H.A.L.I.A. & B.E.E.T.S. vind je op de Magere brug, kermis op de Dam, het Bredewegfestival wordt dit jaar voor de 35ste keer gehouden. En verder zijn er natuurlijk genoeg gezellige terrasjes met muziek te vinden. Kijk voor meer informatie op de website www. Koninginnedagamsteram.nl.

Den Haag

Ook Den Haag is een Koninginnedagvierder bij uitstek. De winkels zijn open, er zijn rondritten met historische trams en Haagse koetsjes en je kan rondvaren op een antieke Salonboot. Omgeving Herengracht, Korte Poten en Korte Houtstraat vind je de levende standbeelden. Verder zijn er Koninginnedag concerten.

Utrecht

De hoofdstad van de provincie waar de koningin dit jaar Koninginnedag viert. Ook hier heb je een grote kindervrijmarkt. Deze vindt plaats in de Twijnstraat. Er zijn ook leuke kinderactiviteiten te doen en er worden diverse concerten gegeven. Op de Mariaplaats draait alles om dansen en dan vooral om de Salsa en de Merengue. Meer informatie? Kijk op de website www.koninginnedag-utrecht.nl.

Maastricht

Natuurlijk ook hier de concerten, vrijmarkt en kinderspelletjes. De vrijmarkt tijdens Koninginnedag in Maastricht is de grootste vrijmarkt van Limburg. Deze vindt plaats aan de Onze Lieve Vrouwewal. Leuk van Maastricht is dat er hier ook een heus kinderpopconcert wordt georganiseerd. Dit gebeurt in het Stadspark wat naast de Vrijmarkt gelegen is.

Eindhoven

De Koninginnedag locatie voor het zuiden van Nederland. Ook hier zijn enorm veel verschillende festivals te vinden met echte Brabantse gezelligheid. Je kan hier voor alle muziekstijlen terecht op verschillende locaties. Jazz, Soul, hiphop, Acid, Techno, Industrial, er is werkelijk van alles te vinden. Kijk op de website voor meer informatie.
Gerelateerde artikelen
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Ieder jaar maakt de zoekmachine Google de meest gebruikte termen waarop mensen hebben gezocht bekend. Er wordt ondersche…
Koninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestKoninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestZonder dat iemand het vermoedde kwam er op 30 april 2012 een eind aan een jaarlijks terugkerend volksfeest, die dag werd…
Bronnen en referenties
  • http://nieuwsuit.com/2012/koninginnedag-2012-witte-bloem-voor-prins-friso/
  • http://www.koninginnedag2012.nl/
  • http://www.koninginnedagamsterdam.nl/

Reageer op het artikel "Koninginnedag 2012"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!