InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Spoedcursus voor Valentijnsdag

Spoedcursus voor Valentijnsdag

Valentijnsdag, het is bijna weer 14 februari. De dag van de liefde. Maar hoever reikt uw kennis over Valentijnsdag en wat heeft Cupido er eigenlijk mee te maken. Vieren ze eigenlijk in heel de wereld Valentijnsdag, en wie heeft het liefdesfeest in het leven geroepen. Een spoedcursus Valentijnsdag.

Cupido gaat op 14 februari weer wereldwijd op zoek naar een prooi. Dit van oorsprong Engelse liefdesfeest is naar Amerika overgewaaid en verovert nu ook Europa.

Een ware Valentijns-rage

Binnenkort gaan weer veel geliefden -en zij die dat willen zijn- op zoek naar het perfecte cadeau, kaart of boeket om hun geliefde of geheime lover te zeggen: "Ik hou van jou". Dus wordt wakker want het is bijna zover!. Het is de dag dat meer relaties bekroond worden met een zoen dan op welke dag dan ook, 14 februari. De bossen rozen zijn niet aan te slepen en veel verliefde aanbidders kopen een geschenk voor hun geliefde. Alleen al in Amerika wordt er meer dan 15 miljard dollar voor Valentijnsdag uitgegeven,

Wat is de oorsprong van Valentijnsdag

Valentijnsdag is genoemd naar de christelijke priester Valentinus. Deze priester stond bekend om zijn goede daden voor armen, zieken en ouderen. Op 14 februari 270 werd Valentinus onthoofd in opdracht van keizer Claudius II.Of Valentinus echt heeft bestaan zijn er weinig twijfels, maar een ander verhaal gaat over een jonge Valentijn. Deze romein had zich bekeert tot het christendom. Valentijn werd op de bewuste 14 februari gemarteld en onthoofd. Echter ziet hij nog net kans de dochter van de gevangenbewaarder een briefje in haar handen te stoppen, "van je Valentijn" staat erop. Omdat Valentijnsdag genoemd is naar een christelijke heilige heeft deze dag niet met het christelijk geloof te maken. Aan deze dag van de liefde en de geliefden is niets religieus.

Volgens sommige bronnen stamt Valentijnsdag af van de Engelse hofmakerij in de middeleeuwen, maar pas in de achttiende eeuw ging men kaarten naar hun geliefden versturen. In die tijd was het niet de gewoonte om openlijk uw liefde te laten blijken. Maar op Valentijnsdag kon iedereen ongestraft hun geliefde verrassen met een brief of een cadeau. Dat was ook handig voor gehuwde vrouwen, want op deze dag kon zij ongestraft een geschenk van hun geliefde ontvangen.

In Frankrijk werd al ver in de vorige eeuw Valentijnsdag gevierd. De jongens gingen op Valentijnsdag afzonderlijk van elkaar in een wagen zitten. Door het trekken van een lot 'kregen' de jongen en het meisje elkaar.

Het feest werd pas echt groot gemaakt door de Amerikanen. Al gauw werd 14 februari een commercieel feest van rozen, chocolade, kaarten maar vooral niet te vergeten de liefde. Maar tegenwoordig is Valentijn wereldberoemd en duikt overal ter wereld op.

Komt Valentijnsdag soms door de vogels

Sommige mensen denken dat Valentijnsdag wordt gevierd omdat rond 14 februari de vogels beginnen met paren. Al in de 14e eeuw schreef Geoffry Chaucer; "For this was on seynt Valentynes day, Whan every foul cometh ther to chese his mate" ("want het was op Sint Valentijnsdag, dat elke vogel een partner kiest"). Ook de 'paringsdrang' bij mensen zou die dag de kop op steken.

Verboden voor Valentijn

Sommige landen beschouwen Valentijnsdag als te westers, te christelijk of te immoreel. Saoedi-Arabië verbiedt de verkoop van rode rozen en andere producten voor Valentijnsdag. Dit omdat Valentijnsdag vernoemd is naar een christelijke heilige maar ook omdat Valentijnsdag te westers is. De religieuze Maleisische autoriteiten hebben in 2011 al meer dan honderd verliefde stelletjes gearresteerd vanwege het vieren van Valentijnsdag en in Iran is het verboden Valentijnsmateriaal te drukken.

Gaat u Valentijnsdag vieren

14 februari is tegenwoordig de dag dat u uw geliefde (anoniem) kunt verrassen met een bos bloemen, een kaartje of een mooi gedicht... Waarmee verrast u uw geliefde, een kaart, een bos rozen? Ik wens u een liefdevolle Valentijnsdag.
© 2012 - 2017 Spinsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Valentijnsdag verklaartValentijnsdag verklaartValentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Het is de dag waarop geliefden extra aandacht aan elkaar besteden. In het ja…
Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Ieder jaar op 14 februari is het weer zover. Stellen verklaren hun liefde aan elkaar, het is Valentijnsdag. Vaak krijgen…
Valentijnsdag in AmerikaValentijnsdag in AmerikaLees hier alles over Valentijnsdag in Amerika. Valentijnsdag wordt ook in Amerika geviert en het heeft hier een vrij kor…
Valentijnsdag, 14 februariValentijnsdag, 14 februariWereldwijd wordt Valentijnsdag gevierd op 14 februari. Op deze dag geven geliefden elkaar extra aandacht met cadeautjes.…
Valentijnsdag, een dag voor degenen die je lief hebt!Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Al in 496 werd 14 februari uitgeroepen tot de dag van de Heilige Valentijn,…
Bronnen en referenties
  • Het Beste magazine

Reageer op het artikel "Spoedcursus voor Valentijnsdag"

Infoteur: Spinsel
Gepubliceerd: 03-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!