InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De motman: het waargebeurde verhaal achter de film

De motman: het waargebeurde verhaal achter de film

De motman of mothman (vlinderman) is één van de meest angstwekkende wezens die de wereld ooit heeft gekend. Het is een gevleugeld monster dat vooral in Point Pleasant, in de Amerikaanse staat West Virginia, werd waargenomen. Het werd al verschillende keren gefotografeerd en blijkt alleen gezien te worden net voordat er een ramp zal gebeuren. Wat is dit vreemde wezen? En heeft het iets te maken met de UFO-waarnemingen en de poltergeistactiviteiten in dit gebied?

Wat is de motman?

De laatste jaren heeft de mothman aan populariteit en bekendheid gewonnen dankzij het boek The Mothman Prophecies van Washington Post journalist John Keel en de verfilming hiervan met Richard Gere in 2002. In zijn boek zet Keel de chronologie uiteen van de verschijningen van de mothman, evenals de andere bovennatuurlijke gebeurtenissen die in dezelfde periode en op dezelfde plaats hebben plaatsgevonden. Het gaat over UFO-waarnemingen, mannen in het zwart, klopgeesten, en de instorting van de Silver Bridge boven de rivier Ohio.

Ooggetuigenverslagen zeggen allemaal hetzelfde. De mothman is ongeveer drie meter lang. Hij heeft een enorm paar vleugels waarmee hij tegen 160 kilometer per uur kan vliegen. Hij is deels man, deels vogel en heeft gloeiende rode ogen.

“Het leek op een man, maar toch was het geen man. Het was een soort wezen. Met veren in plaats van huid,” aldus ooggetuige Marcella Bennett. “ Het monster had hypnotiserende rode ogen, de vleugels van een vleermuis en de benen van een mens.”

De mothman werd genoemd naar de vijand in de toenmalige Batman-serie.

Eerste waarnemingen

De eerste waarneming van de mothman gebeurde op 15 november 1966 in de omgeving van Point Pleasant in de Amerikaanse staat West Virginia. Linda Scarberry en haar echtgenoot reden rond middernacht langs de verlaten TNT fabriek toen ze het wezen zagen staan. De grote rode ogen leken in de schouders van het monster te zitten, alsof het geen hoofd had. Het koppel was zo onder de indruk van de vreemde verschijning dat ze in paniek wegvluchtten. Ontsnappen was echter onmogelijk. Zelfs bij snelheden van rond de 150 km per uur bleef de mothman de auto volgen en het dak aanvallen. Pas toen de bebouwde kom in zicht kwam, vloog het weg.

Diezelfde nacht had ook Newell Patridge een angstige ervaring met de mothman. Om ongeveer half elf die avond zat hij in zijn woonkamer in Salem TV te kijken. Plots veranderde het beeld in ruis en hoorde hij zijn jachthond huilen. Patridge ging met een zaklantaarn naar buiten om te zien wat er aan de hand was. Toen zag hij de twee rode, flikkerende ogen van een reusachtig dier. De hond van Partridge werd nooit teruggevonden.

Het drama van de Silver Bridge

Vanaf die dag werden de motman-verschijningen schering en inslag. Op één jaar tijd werd het wezen meer dan honderd keer waargenomen, vooral in Point Pleasant en rond de verlaten TNT fabriek. De mothman kon zich geen betere plaats vinden om zich schuil te houden. De omgeving rond de TNT fabriek bestaat immers enkel uit uitgestrekte wouden en beschermde dierenreservaten die grotendeels ontoegankelijk waren. De mothman kon er dus maandenlang verblijven zonder gevangen te worden.

De mothman verdween echter even snel als hij gekomen was. Op 5 december 1967 stortte de Silver Bridge boven de Ohio rivier in, een ramp die aan vele mensen het leven kostte. Na deze tragische gebeurtenis werd de mothman nooit meer gezien in Point Pleasant. Dit heeft vele mensen tot het besluit doen komen dat er een nauw verband bestaat tussen de mothman en de ramp boven de Ohio rivier.

Bizarre gebeurtenissen

In dezelfde periode dat de mothman zich in Point Pleasant openbaarde, vonden er in de regio ook verdacht veel eigenaardige gebeurtenissen plaats: vergrendelde deuren die open en dicht gingen, vreemde klopgeluiden, telefoons en televisies die aan en uit gingen, dieren die dood werden aangetroffen, en onverklaarbare stemmen. Ook werden er boven de TNT fabriek vaak bizarre lichten gezien. Auto’s die voorbijkwamen vielen soms op onverklaarbare wijze stil.

De inwoners van Point Pleasant kregen ook het bezoek van geheimzinnige vreemdelingen die in het zwart gekleed waren en die de naam men in black meekregen. Ze belden bij de mensen thuis aan en spoorden ze aan de affaire stil te houden. Wie waren deze eigenaardige personen? Sommigen geloven dat het antwoord op het mysterie van de mothman bij hen te vinden is.

De waarnemingen van klopgeesten en mannen in zwarte pakken verdwenen op hetzelfde moment dan de mothman zelf, namelijk na het instorten van de Silver Bridge in 1967.

Verklaring

Verschillende hypotheses worden naar voor geschoven om het fenomeen van de mothman te verklaren.

Wetenschappelijk experiment
Velen denken dat de mothman het resultaat is van een wetenschappelijk experiment van de overheid dat verkeerd is afgelopen. Deze theorie zou ook de mannen in zwarte pakken verklaren die de plaatselijke bevolking tot zwijgen dwingen.

Sandhill Crane
De Sandhill Crane is een kraanvogel die tot wel 1m80 lang kan worden en een spanwijdte van drie meter heeft. De twee grote rode vlekken die zijn gezicht sieren, kunnen eventueel verward worden met rode ogen. Het is de enige vogel waarvan de beschrijving overeenkomt met die van de mothman.

Engel
De religieuze inwoners van Point Pleasant beschouwen de mothman als een engel. Eén vrouw was zelfs overtuigd dat ze Jezus gezien had. Anderen denken dan weer dat de mothman manifestaties van de duivel zijn.

TNT
De TNT fabriek heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog voor veel verontreiniging gezorgd in dit gebied. Een grote hoeveelheid giftige chemicaliën kwam in de natuur terecht en zou wel eens een mutatie van de genen van de plaatselijke vogels veroorzaakt kunnen hebben.

Waarschuwing voor een ramp
De meeste mensen zijn er echter van overtuigd dat de mothman alleen gezien wordt als er een ramp staat te gebeuren. Bij de instorting van de brug in Point Pleasant zagen veel mensen rode lichten boven de brug en soms zeiden zelfs de mothman te hebben gezien.

De mothman zou ook zijn verschenen net voordat de explosie in Tsjernobyl plaatsvond. Ook in Duitsland werd de mothman gezien. In 1987 zou het wezen daar zijn geweest om een groep werknemers ervan te weerhouden een mijn binnen te gaan die enkele momenten later instortte.

Conclusie

Hoewel de mothman op verschillende plaatsen in de hele wereld gezien werd, blijven de gebeurtenissen in Point Pleasant de markantste. Duizenden mensen reizen jaarlijks dan ook af naar deze plaats in West Virginia in de hoop de mothman te kunnen zien.

Meer weten

Cryptozoölogie : Meer informatie over de Motman en andere onontdekte diersoorten

Vreemde Verschijnselen : Kom alles te weten over slaapverlamming, tulpa's, geesten, UFO's etc.
Gerelateerde artikelen
Guild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars is een MMORPG voor de PC. Voor Guild Wars hoef je (in tegenstelling tot de meeste MMORPG's) geen maandelijkse…
Biografie Virginia AndrewsBloemen op zolder is haar eerste boek (deel één van een vijfdelige serie) en is op slag een hit, en was Virginia Andrews…
Unsolved Mysteries - Strange LegendsPleegde Elvis Presley werkelijk zelfmoord? Zou Mona Lisa Da Vinci zelf hebben kunnen zijn? Is de Heilige Graal in Engela…
WO II - 18. Voorbestemd hun land te dienen - De GeneraalsDe Tweede Wereldoorlog. Terwijl de soldaten vechten op leven en dood, zitten de Generaals achter hun bureau hun beste ta…
Pearl Buck, NobelprijswinnaresPearl Buck, NobelprijswinnaresPearl Buck won in 1938 de Nobelprijs voor Literatuur. Buck bracht een groot deel van haar leven in China door en dat beï…

Reageer op het artikel "De motman: het waargebeurde verhaal achter de film"

Reactie

Marcel Kegels, 24-01-2014 02:00 #1
Is er ooit een officieel wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen gedaan? en zo ja, onder welke gegevens werd het resultaat ervan gereleveerd? Door wie en met welke instrumentaria? Zijn er betrouwbare gegevens beschikbaar, en waar?

Infoteur: Avalon
Laatste update: 06-02-2009
Gepubliceerd: 22-09-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!