InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Organisaties tegen kernenergie

Organisaties tegen kernenergie

Nadat het jarenlang toch tamelijk rustig was rondom kerncentrales en kernenergie, Nederland tot uitbreiding van kerncentrales wil overgaan, komt met de bezorgdheid over de problemen bij de kerncentrales in Japan ook weer de discussie op gang. Mensen en organisaties keren zich tegen kernenergie. In Nederland zijn verschillende organisaties tegen het gebruik van kernenergie. Wie zijn ze en wat doen ze?

Wise - World Information Service on Energy en kernenergie

Wie is Wise? WISE is een netwerkorganisatie, die mensen en groepen voorziet van onafhankelijke, gedegen en bruikbare informatie tegen kernenergie. WISE is een wereldwijd netwerk van burgers en milieuorganisaties die zich zorgen maken over kernenergie, radioactief afval en straling. WISE wil schone energie voor arm en rijk, zonder kernenergie en zonder CO2-uitstoot.
Wat doet Wise? Wise ondersteunt overal ter wereld activisme en initiatieven tegen kernenergie ondersteunt. Dat doen we met informatie, onderzoek, trainingen, kennis, publicaties, ondersteuning van campagnes, het bij elkaar brengen van mensen en initiatieven.

Greenpeace en kernenergie

Wie is Greenpeace? Greenpeace is een van de grootste en bekendste milieuorganisaties ter wereld met als belangrijkste doel om de aarde te beschermen.

Wat doet Greenpeace? Het klimaat verandert door broeikasgassen, die massaal worden uitgestoten. Daarom wordt steeds vaker beweerd, dat kernenergie noodzakelijk is. Greenpeace vindt dit onzin: kernenergie is vuil, onveilig, duur en vooral overbodig. Er zijn ook schone en veilige energiebronnen. Greenpeace maakt zich daarom hard voor een wereld zonder kernenergie.

LPTK en Landelijk Platform tegen Kernenergie en kernenergie

Wie is het LPTK? Het LPTK bundelt mensen, initiatieven en acties. Informeert over en stimuleert deelname aan acties als ‘Organiseer protest in je eigen omgeving!’ en ‘25 jaar Tsjernobyl: Herdenk en protesteer’ en ‘Volgende bijeenkomst Landelijk Platform Tegen Kernenergie’

Wat doet het LPTK? Het uitgangspunt staat in het logo is: Stop Kernenergie.

Stichting LAKA - Landelijk Kernenergie Archief en kernenergie

Wie is Laka? Een documentatie en onderzoekscentrum over alle aspecten van kernenergie. Laka is een organisatie opgebouwd rondom een groot archief op het gebied van kernenergie, kernwapens, d.w.z. de daarmee gepaard gaande nucleaire vervuiling, en non- proliferatie. Daarnaast heeft Laka veel expertise ontwikkeld over het industrieel gebruik van het kernafvalproduct verarmd uranium.

Wat doet Laka? Laka ziet een belangrijke taak in het archiveren van de strijd tegen kernenergie en ziet haar zelf als 'schatbewaarder' van die strijd. Maar nu de discussie (ook over de bouw van nieuwe kerncentrales) opleeft, is de rol van Laka als informatieverstrekker en als onderdeel van de strijd daar tegen, relevanter dan ooit. De uitgangspunten zijn: informatie moet vrij beschikbaar en gratis zijn. Verder informeert zij over: ‘Wat jij kunt doen tegen kernenergie!?’

Website De geschiedenis van Kernenergie in Nederland

Wie is Kernenergie in Nederland? Kernenergieinnederland.nl is een website met een uitgebreide en eenvoudig doorzoekbare geschiedenis van kernenergie in Nederland . Deze site is gemaakt en wordt onderhouden door stichting Laka.
Wat doet Kernenergie in Nederland? “Het is belangrijk te beseffen dat, nu de discussie opnieuw gevoerd wordt, kernenergie niet uit de lucht komt vallen; kernenergie begint niet met een schone lei.” Onder ‘Zoek’ staan ondermeer de volgende trefwoorden: Acties, Afval, Brede maatschappelijke discussie, Buitenlands beleid, Geheimhouding, Industrie, Internationaal, Kernenergiewet, Kosten/budget, Locatie keuze, Medische isotopen, Ongelukken (met Overzicht storingen in kerncentrales), Ontmanteling, Opwerking, Politieke partijen, Regering en parlement, Sluiting, Splijtstof, Transporten en Vergunningen.
© 2011 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kernenergie, wat is het precies? En kunnen we zonder?Kernenergie, wat is het precies? En kunnen we zonder?Sinds de kernramp in Fukushima worden mensen weer eens met hun neus op de feiten gedrukt: kernenergie kan levensgevaarli…
Kernenergie nee, bedanktKernenergie nee, bedanktNiemand heeft er op dit moment last van, het kan zeer gevaarlijk zijn, er staat veel over in de krant en het wekt energi…
Beleggen in uraniumBeleggen in uraniumHet beleggen in uranium was een populaire vorm van beleggen. Er kon goed geld mee worden verdiend. Dat kwam omdat er een…
Voor- en nadelen kernenergieVoor- en nadelen kernenergieKernenergie is een gevoelig onderwerp. De meningen zijn al jaren flink verdeeld over kernenergie en is sinds de jaren 50…
De geschiedenis van kernenergie in NederlandKernenergie heeft in Nederland nooit een echt bloei doorgemaakt, terwijl in andere landen als Frankrijk kernenergie een…
Bronnen en referenties
  • www.tegenstroom.nl
  • www.greenpeace.nl
  • www.stopkernenergie.nl
  • www.laka.org
  • www.kernenergieinnederland.nl

Reageer op het artikel "Organisaties tegen kernenergie"

Infoteur: Deinfodeler
Gepubliceerd: 16-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!