InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is een burgerservicenummer (BSN)?

Wat is een burgerservicenummer (BSN)?

Het burgerservicenummer is een uniek persoonsgebonden nummer. Het BSN is het vroegere sofinummer en is automatisch voor iedereen omgezet in een burgerservicenummer. Voor steeds meer overheidsdiensten hebt u dit nummer nodig.
Het vroegere sofinummer wordt nog steeds gebruikt voor mensen die niet zijn ingeschreven in een Nederlandse gemeente, maar wel belasting betalen in Nederland. In de overige gevallen is het sofinummer omgezet in een BSN. Dit nummer staat niet alleen op uw loonstrook, maar ook op uw identiteitskaart, rijbewijs en uw paspoort. Naar het nummer zal ook gevraagd worden bij het aanvragen van sommige overheidsdiensten via het internet.

Hoe kom ik aan een burgerservicenummer?

Iedereen die staat ingeschreven in een gemeente beschikt over een BSN. De mensen die op 26 november 2007 al ingeschreven stonden bij een gemeente, krijgen als BSN hun voormalige sofinummer. Mensen die nieuw worden ingeschreven bij een gemeente krijgen een burgerservicenummer toegekend. Bij de geboorte wordt dit nummer al afgegeven.

Ik ben mijn BSN kwijt, wat moet ik doen?

In de meeste gevallen kunt u uw BSN nog wel ergens in documenten terug vinden. Dit kan zijn op een loonstrook, rijbewijs, belastingaangifte of andere documenten. Het zal vaker voorkomen dat u het nummer kwijt bent van de kinderen. Deze wordt namelijk niet vaak vermeld op officiële documenten. U kunt in dat geval het nummer opvragen bij uw gemeente waar u staat ingeschreven. U moet zich hiervoor wel kunnen identificeren.

Waarvoor wordt het BSN gebruikt?

Dit nummer wordt gebruikt door de overheid om persoonsgegevens te verwerken. Aan de hand van het BSN kunnen de overheidsinstellingen uw gegevens opvragen uit hun database. Alle overheidsorganen, maar ook zorgverleners kunnen van dit nummer gebruik maken.

Kan iemand misbruik maken van mijn Burgerservicenummer?

Nee, het is geen nummer waarmee u toegang kunt krijgen tot nadere gegevens over de eigenaar van het nummer.

Een sofinummer aanvragen

Indien u niet bij een Nederlandse gemeente bent ingeschreven, hebt u geen burgerservicenummer. Dit is bijvoorbeeld het geval bij mensen die (nog) geen definitieve verblijfsvergunning voor Nederland hebben. Om bij de Belastingdienst als belastingplichtige belasting te kunnen betalen hebt u wel een sofinummer nodig. In dat geval kunt u bij de Belastingdienst een sofinummer aanvragen. Via de belastingtelefoon moet u hiervoor een afspraak maken. U krijgt vervolgens een uitnodiging om het sofinummer op te halen bij een belastingkantoor.

Voorwaarden om een sofinummer te kunnen krijgen

U moet het nummer persoonlijk komen ophalen. Ook voor kinderen tot 16 jaar mogen de ouders het sofinummer komen ophalen. U moet zich aan de hand van een paspoort kunnen legitimeren (een legitimatiebewijs mag ook in het geval u uit één van de andere lidstaten van de Europese Unie komt).

Burgerservicenummer in de zorgverlening

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars maken sinds 1 juni 2009 ook gebruik van het BSN. Het uitwisselen van informatie over patiënten en verzekerden doen zij aan de hand van het nummer. Het BSN is ook de basis van het elektronische patiëntendossier.

Voordelen van het BSN

Door de invoering van het BSN kunnen de betrokken partijen eenvoudiger en veiliger gegevens uitwisselen. Het voorkomt verwisselingen van personen en identiteitsfraude.

Zie ook:
DigiD, de meest gestelde vragen?
Zorgverzekering, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
BSN, je burgerservicenummerJe BSN, burgerservicenummer, is uniek. Niemand anders heeft hetzelfde BSN als jij. Voorheen werd het BSN ook wel het sof…
Huur- en/of zorgtoeslag aanvragen via internetHuur- en/of zorgtoeslag aanvragen via internetIn dit artikel zal ik u uitleggen hoe u huurtoeslag en/of zorgtoeslag kan aanvragen bij gebruik van het daarvoor ontwikk…
Wat betekenen de termen op mijn loonstrook?Op een loonstrook treft u termen aan die u weinig zeggen. Toch hebben ze allemaal een betekenis anders zouden ze niet op…
Aardbeien plukkenAardbeien plukkenIn de zomermaanden loopt het storm op bijbaantjes als aardbeien plukken, en niet voor niets. Je kunt er een aardig zakce…
Tien tips om je portemonnee te beschermenTien tips om je portemonnee te beschermenJe portemonnee verliezen of een gestolen portemonnee kan erg stressvol zijn. Vooral als je veel geld in je portemonnee h…
Bronnen en referenties
  • Burgerservicenummer.nl

Reageer op het artikel "Wat is een burgerservicenummer (BSN)?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!