InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Rare baby- en kindernamen

Rare baby- en kindernamen

Rare baby- en kindernamen Rare en vreemde kindernamen komen, in Nederland en daarbuiten, steeds vaker voor. Natuurlijk valt over smaak te twisten; maar bij namen als Babylove of Noukie halen veel mensen toch de wenkbrauwen op. In dit artikel alles over rare, vreemde en bizarre baby- en kindernamen in o.a. Nederland en Hollywood.

Even voorstellen...

'Mag ik u even voorstellen aan mijn dochtertje Peaches?' Die vraag is je vast en zeker nog niet vaak gesteld. Nóg niet, want een hype is in Nederland snel gecreeërd. En nu Bob Geldof (Hollywood-ster) een van zijn dochtertjes de naam Peaches Honeyblossom heeft gegeven, kan het maar zo zijn dat er binnenkort in Nederland ook een aantal meisjes met de naam Peaches rondlopen. Trouwens, Bob Geldof is sowieso een ster in het verzinnen van ' originele' namen; zijn andere dochters luisteren naar de namen Fifi Trixibelle en Pixie.

Hoewel Nederland met z'n doe-maar-gewoon-instelling veel inwoners met algemeen-geaccepteerde namen heeft, komen oer-Hollandse namen als Jan, Marieke en Henk steeds minder voor. In de top 10 van meest populaire baby- en kindernamen staan namen als Daan, Lieke, Sanne en Robin. Daaruit zou je kunnen leiden dat Nederlanders, in welke tijd ook, over het algemeen het liefst kiezen voor meer eenvoudige en korte namen.

Beroemdheden en rare namen

Beroemdheden in Nederland en in het buitenland lijken er een handje van te hebben zo origineel mogelijk te willen zijn. Zo noemde Jochem Myer zijn dochtertje Limoni, heet het dochtertje van Angela Schijf Bloem en noemde Raffaëla (Idols) haar babymeisje Beautiful Hope. Ook de zoontjes van BN'ers hebben soms vreemde namen: Bickel is de zoon van Martijn Krabbé, Splinter is de zoon van Bart Chabot en Body James is de zoon van Corine Boon. Hollywood-celebrities maken er helemaal een potje van; Moxie Crimefighter is de dochter van een goochelaar die Penn Jillette heet. Nicolas Cage noemde zijn jongste zoontje Kal-el (zo heette Superman voordat hij 'superman' werd) en Bluebell Madonna is een verzinsel van ex-Spice Girl Geri Halliwell.

Persoonlijke kwestie...

Overigens is het kiezen van een leuke, passende babynaam een zeer persoonlijke kwestie. Vaak heel bewust kiezen mensen tegenwoordig een geschikte babynaam uit. Soms wordt een baby nog vernoemd naar een familielid, of naar een bekende (overleden persoon) uit de omgeving. Betekenissen van namen kunnen ook doorslaggevend zijn voor mensen om een naam te kiezen. Cultuur, overtuigingen en omgeving spelen dus vaak een grote rol in de keuze voor een naam. Femke of Mensje zijn over het algemeen geaccepteerde namen, maar je zult ze niet snel tegenkomen bij bijvoorbeeld baby's van Marrokaanse komaf.

Namen die tegenwoordig steeds meer voorkomen maar je nog steeds vreemd in de oren kunnen klinken zijn bijvoorbeeld Lente, Herfst, Winter of Zomer. Je kind vernoemen naar de seizoenen dus. Of wat te denken van Vlinder, Bloem of Zonnetje? De 'wonderen der natuur' spelen hierbij duidelijk een belangrijke rol. Hier zijn nog een aantal 'rare' namen die in Nederland voorkomen:
  • Jip (voor een meisje)
  • Kyamo
  • Diva
  • Wimke
  • Coco
  • Step
  • Babylove
  • Armani
  • Pippi
  • Jikkie
  • Rev
  • London

Overigens is het in Nederland niet altijd toegestaan baby's zeer afwijkende namen te geven. Er is veel mogelijk, maar er zijn namen die worden afgewezen en niet worden ingeschreven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rare baby- en kindernamen"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 30-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!