Chanel No. 5, een tijdloze geur

Chanel No. 5, een tijdloze geur Chanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonbank geschoven wordt. Maar wat is het verhaal achter dit heerlijke parfum dat door Coco Chanel op de markt werd gebracht?

De geschiedenis van No. 5

Sinds het verschijnen van No.5 in 1921 is het parfum niet meer weg te denken uit parfumerieën. Maar waarom draag het parfum deze naam? Het verhaal dat rond gaat is dat Coco Chanel de zeer bekende parfum mixer Ernest Beaux vroeg om zes parfums voor haar te creëren waaruit zij dan haar favoriet zou kiezen. Dit parfum zou ze toevoegen aan haar assortiment. De zes parfums werden simpel weg No.1 tot en met No. 6 genoemd. Zoals de naam van het parfum al doet vermoeden was het flesje vijf waarnaar de voorkeur van Coco Chanel uitging. Toevallig was het getal vijf ook het geluksgetal van de Française.

Coco Chanel had bedacht dat het parfum dat zij op de markt zou brengen met haar merk, het duurste parfum moest zijn. Omdat jasmijn olie de duurste olie was die gebruikt werd voor het bereiden van parfums, is jasmijn olie de basis van No. 5. Buiten het duurste parfum had Chanel ook de ambitie het goedkoopste parfum op de markt te brengen. Jean Patou was haar echter voor met zijn parfum Joy. Hierover zei Coco Chanel dat vrouwen die Joy droegen daarmee laten zien hoe hun leven was, waardeloos.

Dit weerhield haar er niet van te stoppen met No.5. In 1921 liet ze het parfum voor het eerst ruiken aan vrienden. In het begin besloot Chanel het parfum gratis te vertrekken aan cliënten die bij haar in de winkel kwamen kopen. Verder spoot ze de parfum in de pashokjes om deze een aangename geur te geven.

In 1924 werd het parfum een ware onderneming. Hierbij werd Coco Chanel geholpen door Pierre Wertheimer. Hij had een aandeel van 70%, tegen 10% van Chanel en 20% van een vriend genaamd Bader. Chanel stemde in met een dergelijk klein aandeel onder voorwaarde dat zij alle zeggenschap kreeg over het product zelf. Dit geschiedde en tot op de dag van vandaag is de parfumonderneming in de handen van de familie Wertheimer.

No.5

Wat Coco Chanel aan vrouwen wilde geven met dit parfum was een volledig gemaakt parfum. Niet gewoon een natuurlijk geurtje, maar een compositie van geuren. No.5 werd dan ook bekend als het eerste parfum dat zwaar afhangt van synthetische geuren. Chanel geloofde dat een niet natuurlijk parfum de natuurlijke schoonheid van de drager zou benadrukken. Daarom zou het parfum volgens haar succesvol zijn.

No.5 is verkrijgbaar in verschillende vormen, pure parfum, eau de toilette en eau de cologne. Eau de cologne is uit de serie gehaald en in plaats daarvan is eau de parfum gekomen.

No.5 en het succes

  • In de jaren 50 werd het parfum ineens veel populairder. Dit kwam omdat het parfum voor het eerst in de Verenigde Staten werd verkocht en de zeer populaire Marilyn Monroe fan werd van de geur. Haar zeer beroemde antwoord op de vraag wat ze in bed draagt was: Why, Chanel No. 5 of course.
  • Andy Warhal maakte No. 5 nog beroemder door negen zijden schilderijen te maken van het parfum die in 1959 in het MoMA kwamen te hangen.
  • Nicole Kidman kwam in het nieuws toen haar in 2004 vijf miljoen werd betaald voor het opnemen van een advertentie voor No. 5.
© 2009 - 2024 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Coco Chanel biografie"Chanel-Above all else, is a style. Fashion, you see, goes out of fashion. Style never." Een quote van één van de meest…
Coco Chanel: hoe een succesvol merk begonCoco Chanel: hoe een succesvol merk begonIedereen kent het merk Chanel, van parfums, kleding, schoenen of tassen. Maar wie was eigenlijk de oprichtster, en hoe i…

Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Bedrijfsfeest of bedrijfsuitje? De beste organisatietips!Bedrijfsfeest of bedrijfsuitje? De beste organisatietips!Een bedrijfsfeestje of bedrijfsuitje kan ontzettend leuk zijn. Het is de gelegenheid bij uitstek om die ene collega bete…
Bronnen en referenties
Niamh (113 artikelen)
Gepubliceerd: 10-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.