InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)

Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)

Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram) Test je leerstijl met de leerstijltest van Kolb en Juch. Er bestaan vier verschillende leerstijlen. Zo is de ene mens in zijn leren meer een Denker en de andere meer een Doener. Een volgende Observeert liever en weer een ander houdt meer van activiteit en Beslissen. Hoewel iedereen gebruik maakt van alle vier de leerstijlen, is er volgens Kolb meestal sprake van één of twee overheersende leerstijlen. Wil jij weten of je een Doener, Bezinner, Denker of Beslisser bent? Doe dan deze leerstijltest.

Leerstijlen

Mensen leren op verschillende manieren. Door de psycholoog Kolb zijn vier verschillende leerstijlen onderscheiden. Een leerstijl is de manier waarop iemand leert. Elke leerstijl heeft zo specifieke kenmerken.

Mensen hebben verschillende leerstijlen. Soms is iemand in zijn manier van leren wat meer een denker; een ander wat meer een doener. Sommige mensen observeren liever/nemen dingen waar. Anderen houden meer van activiteit en zijn liever bezig met plannen en organiseren.

Leerstijltest van Kolb en Juch

Leerstijltest - voorkeur leerstijl

Deze leerstijltest is gebaseerd op Kolb en Juch. Met deze test oftewel vragenlijst kun je jouw voorkeur van leerstijl (en) ontdekken. Meestal hebben mensen in de loop der jaren onbewust een bepaalde manier van leren gehanteerd of eigen gemaakt. Door middel van deze vragenlijst kun je erachter komen wat jouw leervoorkeur c.q. leerstijl is. Hoewel iedereen gebruikt maakt van alle vier de leerstijlen, heeft iemand -volgens Kolb- één of twee overheersende leerstijlen.

Beantwoording testitems

Bij de beantwoording kun je het beste jouw werksituatie in gedachten nemen. Belangrijk is om bij de beantwoording uit te gaan van hoe je in werkelijkheid handelt en denkt. Het gaat er niet om hoe je graag zou willen handelen of je zou willen gedragen. In ieder geval bestaan er geen goede of foute antwoorden: het ene antwoord is niet beter dan het andere.

Leerstijl testitems - Uitspraken

In de onderstaande vragenlijst zie je 80 uitspraken staan. Als je vindt dat een bepaalde uitspraak bij je past: d.w.z. als je het er meer eens dan oneens bent, zet dan een kruisje: X in de 'Ja' kolom achter de uitspraken. Als de uitspraak niet bij je klopt: het er meer oneens dan eens mee bent, dan laat je het vakje gewoon leeg. Let er wel op dat je alle vragen beantwoordt en geen vragen overslaat.

NR 80 uitspraken - zet alleen bij de uitspraken die je bij jou vindt passen een X (kruisje) in het vak Ja >Ja
01 Ik heb uitgesproken ideeën over wat goed of fout is
02 Ik ben vaak roekeloos
03 Ik los problemen het liefst stap voor stap op, zonder mijn fantasie de vrije loop te laten
04 Ik vind dat formaliteiten mensen beknotten
05 Ik heb de reputatie een directe, no-nonsense stijl te hebben
06 Ik vind acties gebaseerd op intuïtie even goed als die gebaseerd op zorgvuldig overwegen/analyseren
07 Ik hou van werk waarbij ik de tijd heb om alles uit te pluizen
08 Ik vraag mensen regelmatig naar hun uitgangspunten
09 Het belangrijkste is hoe iets in de praktijk uitwerkt
10 Ik ga actief op zoek naar nieuwe ervaringen
11 Als ik iets hoor van een nieuwe benadering/nieuw idee, werk ik meteen de toepassing in de praktijk uit
12 Ik hecht veel belang aan zelfdiscipline (vasthouden aan een bep. routine, bv dieet houden/regelmatig fitness etc)
13 Ik vind het waardevol/eervol om iets grondig te doen
14 Ik kan het 't beste vinden met logische/analytische mensen en minder goed met spontane/irrationele mensen
15 Ik ga zorgvuldig te werk bij de interpretatie van beschikbare informatie en trek geen overhaaste conclusies
16 Ik neem het liefst een beslissing na zorgvuldige overweging van veel alternatieven
17 Ik voel me sterker aangetrokken tot nieuwe/ongewone ideeën dan tot praktische ideeën
18 Ik hou niet van iets dat niet af is en pas het liefst alles in een samenhangend patroon
19 Ik accepteer/hou me aan vastgestelde procedures zolang ik ze efficiënt vind om een doel te bereiken
20 Ik breng mijn acties graag in verband met een algemeen principe
21 Ik kom graag meteen ter zake in discussies
22 Ik heb de neiging een zekere afstand te bewaren tot mijn collega's
23 Ik vind het een enorme uitdaging om iets nieuws en anders aan te pakken
24 Ik hou van geestige, spontane mensen
25 Ik verdiep me eerst in alle details voor ik een conclusie trek
26 Ik vind het moeilijk om met wilde/spontaan opkomende ideeën te komen
27 Ik verspil niet graag tijd door om de hete brij heen te draaien
28 Ik pas er voor op om overhaaste conclusies te trekken
29 Ik heb graag zo veel mogelijk informatiebronnen: hoe meer gegevens om over na te denken, hoe liever
30 Ik irriteer me vaak aan oppervlakkige mensen die alles niet zo serieus nemen
31 Ik luister eerst naar anderen voordat ik mijn mening geef
32 Ik laat meestal duidelijk merken hoe ik over iets denk
33 Ik vind het leuk om andere mensen in een discussie bezig te zien
34 Ik reageer liever spontaan en flexibel op gebeurtenissen dan alles van tevoren te plannen
35 Ik voel me aangetrokken tot technieken als netwerkanalyse, stromingsdiagrammen, vertakkingsprogramma's, etc.
36 Ik vind het vervelend om werk af te raffelen om een tijdlimiet te halen
37 Ik beoordeel ideeën op hun praktische waarde
38 Ik krijg vaak een onbehaaglijk gevoel van rustige, bedachtzame mensen
39 Ik erger mij vaak aan mensen die zich hals over kop ergens instorten
40 Ik vind het belangrijker om van het heden te genieten dan na te denken over het verleden of de toekomst
41 Ik beschouw beslissingen gebaseerd op een grondige informatie-analyse als beter dan die op intuïtie
42 Ik heb de neiging tot perfectionisme
43 Ik draag vaak ideeën aan die me ineens te binnen schieten in discussies
44 Ik kom met praktische/realistische ideeën in besprekingen
45 Ik vind dat regels er zijn om overtreden te worden
46 Ik neem het liefst afstand van een situatie en bekijk de dingen van alle kanten
47 Ik zie vaak de zwakke en inconsequente punten in de argumenten die anderen aanvoeren
48 Ik praat over het algemeen meer dan dat ik luister
49 Ik zie vaak betere, meer praktische manieren om iets gedaan te krijgen
50 Ik vind dat geschreven rapporten kort en bondig moeten zijn
51 Ik vind dat rationeel/logisch denken de overhand moet hebben
52 Ik hou gesprekken liever zakelijk dan over koetjes en kalfjes te praten
53 Ik hou van mensen die met beide benen stevig op de grond staan
54 Ik word ongeduldig als mensen met irrelevante dingen komen en afdwalen in discussies
55 Ik schrijf vaak eerst een aantal concepten voordat ik de definitieve versie maak bij het schrijven van een rapport
56 Ik probeer graag dingen om te zien of ze werken in de praktijk
57 Ik vind het belangrijk oplossingen te vinden volgens een logische benadering
58 Ik vind het leuk om de grote prater te zijn
59 Ik ben in gesprekken vaak de realist en zorg dat niemand afdwaalt/zich verliest in wazige speculaties
60 Ik overweeg graag veel alternatieven voordat ik een besluit neem
61 Ik vind mezelf in gesprekken met mensen vaak de meest nuchtere en objectieve
62 Ik blijf in discussies liever op de achtergrond dan dat ik de leiding neem en het hoogste woord voer
63 Ik vind het fijn lopende zaken in een wijder perspectief/meer op langere termijn te zien
64 Ik beschouw het als een extra ervaring als er iets mis gaat en schud het van me af
65 Ik verwerp wilde/spontane ideeën meestal als onpraktisch
66 Ik denk altijd: "bezint, eer ge begint"
67 Ik luister over het algemeen meer dan ik praat
68 Ik ben vaak hard tegen mensen die er moeite hebben om problemen logisch te benaderen
69 Ik vind meestal dat het doel de middelen heiligt
70 Ik geef er niets om anderen te kwetsen als het werk maar wordt gedaan
71 Ik ervaar de formaliteit van specifieke doelstellingen en plannen als benauwend
72 Ik ben meestal de 'spil' van een gezelschap
73 Ik doe alles wat nodig is om iets gedaan te krijgen
74 Ik raak snel verveeld bij methodisch, gedetailleerd werk
75 Ik onderzoek graag de uitgangspunten, principes en theorieën die ten grondslag liggen aan zaken/gebeurtenisen
76 Ik wil er altijd graag achter komen wat andere mensen denken
77 Ik heb graag dat vergaderingen ordelijk verlopen en er niet wordt afgeweken van de agenda
78 Ik laat me niet in met subjectieve of omstreden onderwerpen
79 Ik geniet van drama en opwinding in een crisissituatie
80 Ik word door anderen gezien als iemand die geen begrip op kan brengen voor andermans gevoelens

Leerstijl Scores - Uitspraken omcirkelen

Omcirkel in de onderstaande lijst het nummer van de uitspraken die je met een X oftewel Ja hebt beantwoord.

I - Vraag nummer II - Vraag nummer III - Vraag nummer IV - Vraag nummer
2715
41339
615811
10161219
17251421
23281827
24292035
32312237
34332644
38363049
40394250
43414753
45465154
48525756
58556159
64606365
71626869
72667570
74677773
79767880

Tel nu per rij (verticaal) het totaal aantal nummers dat je omcirkeld hebt en tel deze bij elkaar op.
Totaal I = Totaal II = Totaal III = Totaal IV =

Hieronder zie je de bijbehorende leerstijlen staan:
Leerstijl I Leerstijl II Leerstijl III Leerstijl IV
Doener Denker Bezinner Beslisser

Kijk nu naar de scores (max. 20 per rij). De meest logische conclusie zou zijn: de hoogste score is dus mijn overheersende leerstijl. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn. De scores moeten eerst nog gerelateerd worden aan de norm. In onderstaande tabel staan de normen aangegeven. Als je daar kijkt zie je precies hoe het zit met jouw voorkeur: jouw leerstijl.

zeer sterke voorkeur sterke voorkeur matige voorkeur lage voorkeur zeer lage voorkeur
Doener 13 - 2011 - 12 7 - 104 - 60 - 3
Denker 18 - 2015 - 1712 - 149 - 110 - 8
Bezinner 16 - 2014 - 1511 - 138 - 100 - 7
Beslisser 17 - 2015 - 1612 - 149 - 110 - 8

De doener-, denker-, bezinner- en beslisseröeerstijlen

  • Doener - Concreet ervaren (Feeling) - Leerstijl is Accomoderen
  • Denker - Reflectieve waarneming (Watching) - Leerstijl is Divergeren
  • Bezinner - Abstracte begripsvorming (Thinking) - Leerstijl is Assimileren
  • Beslisser - Actief experimenteren (Doing) - Leerstijl is Convergeren

Voor elke leerstijl is beschreven wat de specifieke kenmerken van elke leerstijl zijn.

Leerstijlen scoreoverzichten

In de XY grafiek en/of het cirkeldiagram kun je je jouw leerstijlscores invullen.
XY grafiekXY grafiek
Cirkeldiagram met percentagesCirkeldiagram met percentages

Lees verder

© 2007 - 2017 Sila, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je het beste leren? Leer beter met deze tips!Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige kinderen en volwassenen beter leren dan anderen? Waarom sommigen moeite heb…
Leersoorten en -stijlenLeersoorten en -stijlenIedereen leert op een andere manier. De een leest een tekst, terwijl een ander de tekst overschrijft om het te kunnen on…
Persoonlijk ontwikkelplanPersoonlijk ontwikkelplanPOP staat voor persoonlijk ontwikkelplan. Tegenwoordig moeten haast alle studenten wel een keer een POP maken, maar ook…
Negen reflectiemethoden uitgelegdNegen reflectiemethoden uitgelegdReflecteren is niet altijd makkelijk. Hoe moet je dat doen? Reflectiemethoden kunnen hier meer aanknopingspunten bieden.…
Welke factoren hebben invloed op het leren?Welke factoren hebben invloed op het leren?In de loop van ons leven vergaren we veel kennis. De één meer dan de andere en de één lijkt het ook wat makkelijker af t…
Bronnen en referenties
  • David A. Kolb, Experimental learning, experience as the source of learning and development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs
  • Boon, R., Leerstijlentest van Kolb, Interne Reader Omgangskunde, VU
  • Hendriksen, J., Cirkelen rond Kolb. Begeleiden van leerprocessen. Nelissen
  • Wierdsma, Swieringa, Lerend organiseren. Als meer van hetzelfde niet helpt. Stenfert Kroese

Reageer op het artikel "Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)"

De infoteur van dit artikel heeft aangegeven wegens omstandigheden moeilijk of niet te kunnen reageren.
Reageren op het artikel of reageren op reacties blijft mogelijk, maar antwoord van de infoteur zal mogelijk uitblijven.

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Eveline, 13-11-2014 16:06 #3
Om de test te doen download je het programma (2x run en accept)?
En wat moet ik dan doen? Ik kan het niet vinden.
Dank alvast voor de uitleg!
Eveline

Ton, 25-09-2014 22:59 #2
Ik wil graag de cirkel diagram downloaden om de test in te vullen, maar ik krijg wanneer ik de link aanklik alleen maar reclame.
Hoe moet ik de cirkel diagram maken en uitprinten?
Groetjes,
Ton

Hans Poorthuis, 27-06-2008 11:51 #1
Zoals aanbevolen in de website wilde ik mijn testresultaten plaatsen in de cirkel linksboven. Helaas is het plaatje onleesbaar als je het iets uitvergroot. Kan er een plaatje met een hogere resolutie worden geplaatst of anders een (word)-download met een goed leesbare cirkel?

Bij voorbaat dank
Hans poorthuis Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Hallo Hans, binnenkort zal ik een grotere afbeelding in het artikel plaatsen (dit was ten tijde van de publicatie van dit artikel nog niet mogelijk). Helaas zal dit geen echt grote afbeelding (A4 of half A4) worden, daar er een bepaalde limiet aan de afmetingen is. Ook is helaas een download/doc of pdf file niet mogelijk binnen Infonu.

Infoteur: Sila
Laatste update: 05-09-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Reacties: 3
Schrijf mee!