InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat te doen bij burenoverlast?

Wat te doen bij burenoverlast?

In 2007 waren er in Nederland zn 7 191000 huishoudens en de hoogste bevolkingsdichtheid vinden we in Den Haag met 5.749 inwoners per vierkante kilometer. Nederland is dus een klein land waarbij de mensen vooral in de stad dicht op elkaar wonen. Dit veroorzaakt vaak spanningen die het woonplezier kunnen verstoren. Zo ontstaat er vaak burenoverlast.

De oorzaken

Burenoverlast kan verschillende oorzaken hebben, van harde muziek tot zwerfvuil.
Hieronder een aantal voorbeelden van oorzaken.

Huisdieren
Honden en katten kunnen een aanleiding zijn voor burenruzies. Bijvoorbeeld door het geblaf of katten die in de tuin komen. Maar ook duiven of andere volgens kunnen een oorzaak zijn, het voeren van vogels kan namelijk ongedierte aantrekken en vogelpoep komt terecht op balkons en in tuinen.

Gestapelde bouw
Een woning in een flatgebouw heeft buren boven en/of onder zich. Doordat hier meerdere mensen in een gebouw wonen, en vaak ook gezinnen en oudere bij elkaar kan er overlast ontstaan.

Gehorigheid
Bij oude woningen werd er nog geen rekening gehouden met geluidsisolatie. Tegenwoordig zijn de eisen hiervoor een stuk strenger dan vroeger. Maar nog steeds, ook bij nieuwbouwwoningen, is gehorigheid een veelvoorkomende oorzaak van burenoverlast.

Harde vloerbedekking
Onder harde vloerbekking behoren houten vloeren, parket, laminaat en plavuizen, maar ook zeil. Door deze vloeren worden contactgeluiden eenvoudig overgedragen naar de woning onder uw woning.

Verschillen in leefstijl
De een leeft 's nachts, de ander overdag of heeft wisselende diensten. Te veel verschil in 'leefstijlen' veroorzaakt botsingen.

Openbare ruimten
Soms gebruiken bewoners van flatgebouwen trappenhuizen, liften, galerijen, bergingsgangen en centrale toegangshallen op de verkeerde manier. Bijvoorbeeld als opslag- of werkplaats. Hier ergeren veel mensen zich snel aan.

Muziek en huishoudelijke apparaten
Stereo-installaties of muziekinstrumenen zorgen vaak voor geluidsoverlast. Maar ook stofzuigers, wasmachines, televisies en boormachines zijn de bron van conflicten.

Verstopping van afvoer en riool
Frituurvet, bakvet en kattenbakkorrels kunnen niet zomaar via de gootsteen of het toilet worden weggespoeld. Wanneer dit wel gebeurt, is er een grote kans dat de afvoer verstopt raakt. Er kan hierdoor een overstroming ontstaan die veel schade en overlast kan opleveren.

Vuilnis en grofvuil
Alleen op bepaalde tijden mag het huisvuil op straat worden geplaats. Wanneer mensen zich hier niet aan houden, wordt de buurt vervuilt. Het vuil trekt ook weer ongedierte aan en dit levert veel overlast op.

Hoe kunt u overlast voorkomen?

Burenoverlast wordt vaak veroorzaakt zonder dan bewoners zich ervan bewust zijn. Hieronder een paar simpele tips die kunnen helpen om een prettige sfeer te bewaren.

  1. Zet uw muziek niet harder dan nodig is. Uw buren houden misschien van hele andere muziek of zelfs van stilte. U zou het zelf ook niet prettig vinden als u gestoord wordt met muziek waar u niet van houdt.
  2. Een geluiddempende vloerbedekking is een goede tip. Ook kunt u een laag vilt of rubber aanbrengen onder apparaten, die veel geluid maken.
  3. Maak afspraken over de tijden waarop u geluid mag produceren. Denk hierbij aan boren, timmeren, muziek maken, etc.
  4. Als u van plan bent een feestje te geven, laat uw buren het dan van tevoren weten.
  5. Laat uw kinderen binnenshuis niet rennen, ballen, schreeuwen of met deuren gooien.
  6. Spreek met uw buren af dat gemeenschappelijke ruimten niet gebruikt kunnen worden als opslagplaats, volgens het huurcontract is dit zelfs verboden.
  7. Zet uw vervoersmiddelen niet op plaatsen waardoor de doorgang verhindert wordt.
  8. Wanneer iedereen zijn bijdrage levert aan het schoonhouden van de woonomgeving bevordert dit de hygiëne en voorkomt u brandgevaar.

Hoe kunt u het oplossen?

Wanneer u toch overlast hebt van uw buren, kunt u het beste eerst met uw buren gaan praten. Het is niet altijd makkelijk, maar praten kan veel oplossen.
Probeer samen naar een oplossing voor het probleem te zoeken in een rustig gesprek.
Hieronder 10 tips voor een prettig gespreksverloop.

  1. Als buren ben je op elkaar aangewezen. Beide parijen hebben er last van, als het uitloopt op een langdurig conflict.
  2. Verzamel niet meerdere klachten, maar neem gelijk contact op met uw buren.
  3. Praat niet als u nog erg boos bent, zo komt ruzie meestal tot stand.
  4. Vraag eerst aan uw buren of het gesprek gelegen komt en maak anders een afspraak.
  5. Zorg dat u uw verhaal klaar heeft. U kunt precies vertellen waar en wanneer u last had.
  6. Klaag niet alleen over uw buren, maar probeer ook samen een oplossing te zoeken.
  7. Loopt het gesprek toch uit op een ruzie, stop dan met praten. Anders maakt het de situatie alleen maar erger.
  8. Vraag ook aan uw buren of hun ergens last van hebben.
  9. Probeer concrete afspraken te maken.
  10. Blijft altijd redelijk.

Heeft het gesprek dan alsnog niet tot de oplossing geleidt, dan kunt u het volgende doen.

De politie inschakelen
Dit heeft meestal alleen zin als er sprake is van overtredingen of strafbare feiten.
U kunt bij de politie ook officieel aangifte doen, vraag hierbij altijd om een proces-verbaal.

De Stichting Huisvesting Werkende Jongeren inschakelen
Reageren uw buren agressief dan kan de Stichting Huisvesting Werkende Jongeren soms bemiddelen. Die probeert dan alsnog afspraken te maken met degene die overlast veroorzaakt. De afspraken worden op papier gezet en beide partijen krijgen er een afschrift van.

Een advocaat inschakelen
Als burger kunt u altijd een juridische procedure starten tegen een andere burger, die u overlast bezorgt.
© 2008 - 2014 Kimmy-tje, gepubliceerd in Diversen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschillen met de buren voorkomenGeschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Burenoverlast - Wat te doenBurenoverlast - Wat te doenIedereen die buren naast zich heeft wonen hoort wel eens geluiden die de buren maken. Natuurlijk is dit geen probleem al…
Geluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebb…
Geluidsoverlast door buren, wat mag en wat kanEen van de grootste bronnen van geluidsoverlast, na het wegverkeer, zijn buren. Het is natuurlijk heel vervelend als uw…
Let op overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huisLet op overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huisHet spookbeeld van menige huisbewoner is overlast van je buren of, nog erger, burenruzie. Met als gevolg elkaar niet mee…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij burenoverlast?"

Reacties

Peter de Bakker, 26-08-2013 19:11 #18
Ze hebben hier bij ons in de straat a-sociale bijstandstrekkers in huurhuizen gestoken, aan de ene kant drugsdealers! laats been inval gedaan door de politie, maar na 2 dagen torentijd was meneer alweer thuis! het recht trekt hier in dit land nergens op! aan de overzijde zitten elke avond 10 a 12 personen te roken en lawaai te maken! de peuken van de sigaretten liggen bij ons voor de voordeur! je moet er niks van zeggen want dan heb je ambras! (ruzie) wij moeten elke dag vroeg op, om te gaan werken, maar daar trekt dat krapoel zich niks van aan! ik/wij voelen ons bedreigd en in onze privecy aangetast! wat doet de politie, als je aangifte doet? even survelleren door de straat, om 16u00! trekt nergens op! ik ben bang! wat moet ik doen? helpppp!

Janneke, 26-10-2012 18:42 #17
Mijn ervaring is dat je maar niet moet klagen. Voor je het weet word je in elkaar geslagen of je krijgt hulpverlening over de vloer omdat je last heb van de bovenburen. Zo'n hulpverleenster zoekt dan naar een etiketje zodat je ze kan doorverwijzen naar de GGZ. Voor je het weet zit je in een inrichting. Ook een manier om van klagende huurders af te komen.

Peter, 18-03-2012 08:43 #16
Mijn buren hebben drie honden die zelden worden uitgelaten dus poepen en pissen ze in,
de tuin dus er hangt de gehele dag een penitrante geur kun je het voor stellen zit je lekker,
met familie of vrienden in de tuin aan een biertje en stukje kaas en dan die stank om je heen! maar tot overmaat van ramp kluiven ze in huis aan een hard bot op een plavuizen,
vloer OM GEK VAN TE WORDEN!

Twikkie, 06-03-2012 12:57 #15
Er is al veel gezegd over geluidsoverlast. Die buren kan je toch niet veranderen. Ik denk meer aan een goed geïsoleerd huis. Bestaan die en waar?

Ian, 21-12-2011 19:12 #14
Onze naaste buurman heeft zijn koopwoning verhuurt aan studenten / muzikanten.
Er is vaak overlast van harde muziek en surround geluiden. We hebben echt van alles geprobeerd, maar het wil niet lukken. De V.v.E heeft geen huisreglement. Hier moet eerst over gestemd worden onder de leden. De Wijkagent doet niets. Meditation bemiddeling helpt niet. We zijn al zo vaak aan de deur geweest., maar helpt niet. Vaak in de late uurtjes erg hard de muziek aan. We bellen dan de Politie maar. Het vervelende is dat je de volgende dag weer moet werken, en je maar weinig geslapen hebt. Juridische bijstand hebben we ook ingeschakeld, maar men moet dan met goede bewijzen komen.
We denken erover om te gaan verhuizen.

Cted, 02-12-2011 08:54 #13
Wow… wat een horrorverhalen, ik zie hier dat het nog veel erger kan dat wat wij meemaken. Toch is iedere overlast op wat voor manier dan ook verschrikelijk, toch is praten de beste oplossing denken wij, dit gaan wij vanavond dan ook proberen met onze overspannen buurvrouw, ze klaagt steen en been over alles en iedereen maar ondertussen met haar geschreeuw en het smijten met deuren van kasten en andere gekkigheid houd ze ons na 22.30 uur uit onze slaap, het is een regelrechte ramp maar hopelijk komen we vanvond tot elkaar.
Ik ben bij mijn ouders altijd zo verwent geweest… een fijn vrijstaand huis, dus geen buren waar we last van hadden, wat verlang ik toch naar zo'n woonsituatie… helaas is een vrijstaande woning niet meer te betalen voor de gewone man, eigenlijk is het leven er in Nederland veel op achteruit gegaan, een tijdje geleden vroeg ik aan mijn moeder hoe dat hun in het leven stonden toen ze jong waren en pas samen woonde, (in hun geval getrouwd waren) hoe zag hun toekomst eruit?, hoe dachten mijn ouders toen?, zij zagen alles positief in, hun zagen de levensomstandigheden alleen maar verbeteren en mijn moeder ziet ook wel in dat dit voor onze generatie helaas niet het geval is, tja… onze buurvrouw is overspannen en misschien is het nog wel te begrijpen ook, tegenwoordig valt het allemaal niet mee om het nog te kunnen trekken, het leven als "gewone man/vrouw" is niet zo rooskleurig in het verschrikkelijke gedrogt dat Europa heet, het heeft ons alleen maar ellende en armoede gebracht, de Euro, enz, enz… maar we moeten verder, en dan toch maar het liefste met zo min mogelijk overlast, het verstand op nul voor de onzekere toekomst, . Ik wens ook hier iedereen sterkte en zo min mogelijk overlast.

Peter Vos, 31-08-2011 00:27 #12
Wat moet je doen als je alle procedures van politie, rechtzaken hebt doorlopen? En de buren weten van geen ophouden.

Albert Marinus, 12-04-2011 12:07 #11
Beste lieve mensen op deze pagina, wat leef ik met jullie mee. Ik heb al op vele plekken in Nederland gewoont en heb daar redelijk wat geluidsoverlasten meegemaakt. Nu is het zover dat ik er niet meer voor verhuizen wil want ik ben al in de 40. Op het ogenblik woont er een jongeman beneden mij, wij wonen met z'n vieren in één huis, die gameverslaafd is en via zijn dolby-surround een online oorlogs-/schietspel zo levensecht mogelijk wil meemaken zodat ik vele uren per dag een trillende vloer heb inclusief niet-om-aan-te-horen agressieve onvredelijke schietgeluiden. Veelal het liefst door m'n journaal danwel films en/of talkshows heen, ik heb gevraagd of hij dan tenminste zijn basstonen 's avonds later wat wil minderen omdat hij 's middags ook al veel van die hardcore housemuziek draait. Dwars door mijn klassieke en/of jazz-muziek heen zodat ik heel vaak mijn geluidsinstalatie wat harder moet zetten om er enigzins nog van te kunnen genieten. Maar zegt dat ik dan door zijn muziek zit te…, ahum. Ook heeft hij, en ik denk om te pesten, al drie keer mijn fietsbanden expres laten leeglopen. Deze persoon werkt maar een aantal uren per week op een sociale werkplaats maar op deze manier maak ik alleen maar asociaal gedrag van hem mee. Ik krijg zelfs door de schietpartij laatstgeleden te bijvoorbeeld Alphen aan den Rijn een steeds meer onveilig gevoel/slapelozere nachten. Hij helpt zelfs ook nooit mee om onze algemene ruimte in ons huis een beetje schoon te houden, laatstgeleden gooide hij zowat een meisje uit zijn kamer met haar hele hebben en houden erachteraan. Inclusief chips en dergelijke wat nu nog steeds op ons gezamelijke trappenhuis ligt. Zo ook merk ik dat hij vaak met dingen in zijn eigen kamer smijt vanwege zijn onbeheersbare gedrag.

Afgelopen dagen heb ik onze huisbaas per email hierover bericht en via de Gemeente een e-formulier geluidsoverlast ingeleverd, maar nog steeds niets hiervan gehoord. Hierbij hoop ik dat de mensen op deze pagina maximale gerechtigheid zullen krijgen want ik weet minimaal hoe zij zich voelen. Sterkte, Ab.

M. Bijkerk, 31-01-2011 01:38 #10
Wat kan ik doen aan buren die hardleers zijn? Mijn buren zijn door de woningbouwvvereniging al op de vingers getikt omdat ze overlast veroorzaken en toch gaan ze door! Ze moeten voor de tweede maal komen ivm overlast bij buurtbemiddeling en toch gaat dat tuig van zondag 'smorgens 06.50 uur tot de volgende nacht 01.30 uur door met herrie maken en dit zo iedere nacht.

Roupen, 19-01-2011 09:11 #9
Ik woon sinds 2004 in mijn huidige woning. Ik kan op een hand tellen, hoe vaak ik mijn benedenburen gezien heb. Het blijkt dat hun een tuinhuisje hebben en vrijwel nooit beneden in hun woning zijn, ook s winters niet. Sinds 2 jaar heb ik nu muizen overlast en ik ben vrijwel zeker dat ze door de verwarming gaten van beneden komen. Ook mijn buurman heeft last van muizen. De benedenwoning zit allebei onder ons. Mijn huisbaas zegt dat hij hier niets aan kan doen en geen poot heeft om op te staan. Er moet toch iets of iemand zijn waar ik contact mee op kan nemen? Dit is te smerig voor woorden.

E., 09-01-2011 20:03 #8
Sinds 2006 heb ik nieuwe bovenburen en die hebben laminaat genomen. De flat waarin ik woon is van zichzelf al supergehorig en daarom mag een harde vloer op een bovenetage officieel ook niet. Door vervelende ervaring met een vorige buurman die ook laminaat had, heb ik dit al eens aangegeven bij de woningbouw dat ik echt hier geen last van wil hebben. Maar de woningbouw ziet alles door de vingers.
De nieuwe bovenburen wisten ervan, maar hebben toch laminaat genomen. In het begin viel de overlast nog mee, doordat de buurvrouw eerst nog alleen woonde, maar daar is nog een vriend bijgekomen en een stel kinderen. De schoenen doen ze wel uit, maar verder hoor je alles. Altijd hard gebonk, geschuif, gerol, getik. Alles klinkt keihard, bijv. als er iets valt, als de kinderen op een karretje door de kamer uren aan het racen zijn en er is de hele dag gegil en getier. Op zondagochtend om half 7 gaat de buurvrouw ook rustig stofzuigen en dat gaat gepaard met hard gesmijt van stoelen en geschuif van weet ik niet wat.
Nu wordt er altijd gezegd om eerst zelf met de buren te gaan praten, maar in het verleden heb ik hier vervelende ervaringen mee gehad. Ik vroeg het netjes, maar vervolgens ging de buurman heel erg op mij letten. Hij viel er toen over dat ik bv. mijn wc doortrok of dat ik de kraan opendeed. Heel lullig.
Deze nieuwe bovenburen lijken me ook geen mensen die voor redevatbaar zijn. En de woningbouw doet ook niet veel die wil alleen maar met iedereen goede vriendjes zijn. Help wat moet ik, want verhuizen wil ik niet!

A., 22-07-2010 19:11 #7
Onze buurman schreeuwt 's nachts alsof-ie vermoord wordt. Niet zomaar even, maar soms 5-6 uur achtereen. We slapen soms op zolder, maar soms schreeuwt-ie zo hard dat het door de betonnen verdiepingsvloer en door de oordoppen heenkomt! Hij zegt dat we het ons verbeelden en dat we waarschijnlijk dieren horen… Bovendien zuipt-ie nogal, rookt stevig (jawel, onder ons slaapkamerraam) en is helemaal verzot op BBQ-en en fikkies stoken. Expres zo dicht mogelijk tegen de schutting en onder ons slaapkamerraam. En nu is-ie aan het klussen. Graafmachines tot middernacht hebben we al gehad. Daar is-ie helaas niet onder gekomen. Onze hoop is er nu op gericht dat-ie van z'n nieuwe schuurtje valt bij het timmeren van het dak!

Rampersad, 25-04-2010 17:28 #6
Mijn buurman heeft zijn huis verhuurd aan een aantal juncks, terwijl het een huur huis is van de wooningbouw het is dus ellegaal, er is iederedag kei hard muziek, en ze gooien hun rotzooi in mijn balkon.ik heb een paar bloempotten staan op mijn balkon en hij vindt dat mijn balkon vies is.

Karel, 14-03-2010 18:06 #5
Mijn buren gooien vreselijk met de deuren. Overdag is het nog tot daar aan toe, maar om iets over 5 in de morgen is mij toch iets te gortig. Ook als uit de late dienst dus na middernacht thuiskomt dreunt het van die voordeur. Hun wasmachine staat tegen mijn slaapkamer aan en draait ook tot middernacht. Ze gooien met de wc deur die klemt als de hel en laten de wc bril vallen als ze hem neer doen.
Ik doe geen oog dicht door hun en het zou normaal woongedrag zijn. Ondertussen weet ik dat ik niet de eerste bewoner van deze woning ben die over hun klaagt. Ook de buurvrouw aan de andere kant klaagt over hun gegooi met de deuren. De voordeurbel van hun is kapot en alle bezoek bonkt er maar op de voordeur.

Nu gooi ik eens een paar maal goed met de deuren en ze staan ineens boos aan mijn voordeur.

Chanti Tjon-A-Joe, 08-11-2009 19:09 #4
Maar wat te doen als je buren zowel aan de linker als aan de rechterkant stevige rokers zijn. Als wij in de tuin zitten maakt het niet uit hoe de wint staat: de rook komt altijd jou kant op. En wij kunnen dus niet tegen rook. Komt erbij kijken dat het allebei goede buren zijn. Wij gaan goed met hun om. Hen erop aanspreken dat wij last hebben van de rook vinden we ver gaan. En toch, hoe moet je zoiets aanpakken?

Jessi, 16-08-2009 16:07 #3
Burenoverlast is vaak erger dan men kan vermoeden. Het kruipt onder je huid als een enge ziekte. Het is als een druppende kraan die nooit meer ophoudt. Ik heb last van mijn buren. Officieel zijn zij met zessen, maar gewoonlijk lopen er toch wel minimaal 8 tot 10 of soms wel 15 mensen rond.

Binnen rennen, schreeuwen, smijten met deuren, voetballen, huilende kinderen, kookluchtjes, frituren in de tuin, een wasmolen die kraakt, vaak en veel bezoek, kleine kinderen die tot 's nachts de bovenverdieping als speeltuin gebruiken, een betonnen deurmat die ongelijk ligt, een voetbal die jouw gevel 1000 x per dag raakt, … (!)
Ik heb het gevoel dat ik gek word. En dat elke dag, 7 dagn in de week, 52 wk p jaar, gedurende 11 jaar… Het komt 2 of drie keer per jaar voor dat ze een hele dag weg zijn, en dan lukt het me helaas niet om te genieten van de rust, omdat ik het gewoon niet kan geloven dat het ook stil kan zijn in mijn huis.

Sinds 3 jaar is er nog een probleem bijgekomen, omdat de jongste min. 10 x p dag hysterisch huilt, soms wel meer dan een uur aan een stuk.

Ik heb al van alles ondernomen, maar het is niet ernstig genoeg. Maar waar ligt de grens, als je buren altijd zo prominent aanwezig zijn en je dus nooit echt rust hebt?!

Ik hoop dat de oplossing komt vóór dat ik gek word.

Wim Rutjens, 30-05-2009 09:00 #2
Wij houden de laatste tijd onze adem steeds meer in. de reden is dat in onze buurt een familie de gewoonte heeft bij mooi weerin een vuurkorf in de tuin geplastificeerd spaanplaat op te stoken.in de tuin zitten is dan geen optie meer.onze geavanceerde ontluchtingssysteem trekt de stank naar binnen enook daar is het niet te harden.mijn vrouw heeft astma en hoest vanmorgen nog steeds na de stokerij van gisteravond.wat is hier aan te doen?

Truus Jansen, 16-12-2008 13:47 #1
U kunt bij de politie ook officieel aangifte doen, vraag hierbij altijd om een proces-verbaal. Dit is dus niet mogenlijk volgens de korpschef. Ik heb al meerdere malen gevraagd aangifte te mogen doen.

Infoteur: Kimmy-tje
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 18
Schrijf mee!