InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Westenholte, Zwolle

Westenholte, Zwolle

Westenholte is een wijk in Zwolle. Vanwege de ligging ‘achter’ het Zwarte Water heeft het buurtschap een dorps karakter. Door de bouw van de nieuwe wijk Stadshagen, raakt de wijk dit dorpse karakter deels kwijt. Stadshagen komt pal tegen de wijk Westenholte aan te liggen, waardoor Westenholte fysiek onderdeel wordt van de stad Zwolle.

Ligging en inwoners

Op 1 januari 2007 bedroeg het inwonertal 5.113 inwoners. In 1996 was dit nog 5.442 inwoners, waarna het aantal ieder jaar geleidelijk is afgenomen (bron: GBA, gemeente Zwolle). In deze periode heeft er overigens nauwelijks nieuwbouw binnen Westenholte plaatsgevonden. De wijk is gelegen aan de noordwest kant van Zwolle. Westenholte wordt aan de noordkant begrensd door Stadshagen, aan de oostkant door het Zwartewater met daarachter Zwolle, aan de zuidkant door het buurtschap Spoolde en aan de oostkant door de IJssel. Aan de oostkant ligt tussen de IJssel en Westenholte een landelijk gebied waar ook het natuurgebied ‘De Vreugderijkerwaard’ is ingericht.
Westenholte bestaat uit Oud Westenholte en Westenholte Stins (ook wel nieuw-Westenholte genoemd). Officieel horen ook bedrijventerrein Voorst C en Vreugderijk (landelijk gebied en natuurgebied) bij Westenholte.

Geschiedenis

Voordat Westenholte bij Zwolle ging horen, lag het in de gemeente Zwollekerspel (oppervlakte 147,5 km). Zwollekerspel was gelegen rondom de gemeente Zwolle en bestond uit 14 buurtschappen. In 1967 hielt de gemeente Zwollekerspel op te bestaan en werd deze opgedeeld en verdeeld over Genemuiden, Hasselt, Heino, IJsselmuiden en Zwolle. Overigens is een kerspel (Carspel) een gebied dat bij een kerk hoort. In 1330 wordt de naam Zwollerkerspel voor het eerst genoemd.

Midden in het huidige Westenholte stond in de 13e en 14e eeuw het kasteel van de heren van Voorst. Tussen de heren van Voorst en de stad Zwolle was het niet bepaald pais en vree.

Het kasteel werd in 1223 voor het eerst verwoest door bisschop Otto de Eerste. De heren van Voorst bouwden vervolgens het kasteel weer op. Kasteelheer Sweder van Voorst stond binnen de streek niet bekend als een meegaand man. In het jaar 1324 stak hij in een van zijn wraakacties de stad Zwolle in brand, waarbij slechts enkele huizen gespaard bleven. Ook in 1361 werd Zwolle in brand gestoken.

Het kasteel werd met de grond gelijk gemaakt in 1362, om vervolgens nooit meer opgebouwd te worden. Bisschop Johan van Arkel veroverde met zijn leger na 15 weken van weerstand de burcht. Hij kreeg hierbij hulp van Kampen, Zwolle en Deventer.

De deur van het kasteel werd door de Kampenaren meegenomen en is in het gemeentehuis ingebouwd. Kloostermoppen (grote bakstenen) en tufsteen (zachte steensoort) van het kasteel zijn gebruik voor de bouw van Huis Werkeren.
Het terrein waar het kasteel stond, het huidige Stinspark, is nu een archeologisch rijksmonument. Tijdens opgravingen werden er diverse kostbare voorwerpen gevonden.

Weetjes en feiten

  • Het Stinspark ligt midden in de wijk Westenholte. Het staat op de locatie waar vroeger het kasteel van de heren van Voorst stond. In dit park zijn een dierenweide, een skatebaan en een houten speelkasteel te vinden.
  • Westenholte heeft haar eigen onoverdekte ijsbaan. Deze wordt geëxploiteerd door ijsverening W.V.F.
  • In Westenholte vindt men drie basisscholen: CBS de Morgenster, OBS de Ridderspoor en KBS de Vlieger.
© 2008 - 2017 Paschja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van ridderspoorDe geneeskracht van ridderspoorRidderspoor is een schitterende sierplant. Er bestaan 250 soorten ridderspoor. Er bestaan geen eetbare delen van ridders…
Wandelen binnen ZwolleWandelen binnen ZwolleWoon je in Zwolle en omgeving en houd je van wandelen? Dan hier wat wandelroutes op een rij. Per route is het aantal kil…
Paarse morgenster of haverwortelPaarse morgenster of haverwortelPaarse morgenster is een één of tweejarige plant met een mooie paarse bloem die in de siertuin niet zou misstaan. Hij wo…
Geschiedenis van Zwolle, verleden van deze hoofdstadGeschiedenis van Zwolle, verleden van deze hoofdstadZwolle, hoofdstad van Overijssel. De Hanzestad Zwolle kent een rijke geschiedenis, die in dit artikel behandeld zal word…
Stappen in ZwolleZwolle. Een mooie stad aan de IJssel. Er is altijd veel te beleven. Diverse festivals, bioscopen, uitgebreid winkelcentr…
Bronnen en referenties
  • http://zwolle.buurtmonitor.nl

Reageer op het artikel "Westenholte, Zwolle"

Infoteur: Paschja
Laatste update: 13-01-2009
Gepubliceerd: 10-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!