InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het openbaar groen beheren met een beeldbestek

Het openbaar groen beheren met een beeldbestek

Het openbaar groen beheren met een beeldbestek Veel gemeenten in Nederland beheren het openbaar groen met een beeldbestek. Aan de hand van een vastgesteld beeldkwaliteitsniveau is bepaald waaraan het beeld van het openbaar groen moet voldoen. Een beeldbestek kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld gazons, onkruidbeheersing in plantsoenen en verharding en voor zwerfafval in de wijk. In veel gevallen is een aannemer, die het beheer aan het openbaar groen uitvoert, verantwoordelijk om aan het vastgesteld beeldkwaliteitsniveau te voldoen.

Wat is een beeldbestek

Het beheer van het openbaar groen werd voor de 21ste eeuw vaak uitgevoerd op basis van een frequentiebestek. Dit wil zeggen dat de frequentie van het onderhoud vooraf is vastgesteld. Een voorbeeld is dat er jaarlijks zeven keer geschoffeld moet worden en dat het gras 26 keer per jaar moet worden gemaaid. Met een beeldbestek wordt niet meer gewerkt op basis van frequentie maar op basis van ‘het beeld’.

Bij een beeldbestek kan er onderscheid gemaakt worden uit verschillende onderhoudsniveaus. De meest toegepaste onderhoudsniveaus bestaan op basis van niveau A+, A, B, C of D. Een A+-niveau wil zeggen dat het onderhoudsniveau zeer hoog is. Niveau D betekent dat het onderhoudsniveau zeer laag is. Bij iedere beeldkwaliteitsniveau hoort een bepaald beeld en beschrijving waaraan het beeld moet voldoen. Wanneer de gemeente bijvoorbeeld beeldkwaliteitsniveau B heeft vastgesteld voor het zwerfafval tussen beplanting, wil dat zeggen dat er jaarrond minder dan 10 stuks zwerfafval moet liggen binnen 100 vierkante meter. Een beeldkwaliteitsniveau C zegt bijvoorbeeld dat er minder dan 25 stuks zwerfafval binnen 100 vierkante meter moet liggen. Met het vastgestelde beeldkwaliteitsniveau kunnen u, de gemeente en de aannemer bepalen of de straat aan het afgesproken niveau voldoet.

Wat als het afgesproken onderhoudsniveau niet wordt gehaald?

Wanneer het afgesproken kwaliteitsniveau niet wordt gehaald, voldoet de aannemer meestal niet aan de afspraken die vooraf in het onderhoudscontract zijn vastgelegd. Om te controleren of de aannemer aan de afspraken voldoet, wordt meestal door een externe partij een schouwronde uitgevoerd. Een schouwronde wordt vaak maandelijks uitgevoerd.

Een schouwronde vindt plaats op willekeurige locaties binnen het areaal. Binnen een oppervlakte van 100 vierkante meter of 100 strekkende meter, wordt gecontroleerd of het openbaar groen voldoet aan het gewenste niveau. Wanneer het openbaar groen niet aan het gewenste niveau voldoet, is het mogelijk dat er afkeur plaats vindt. Bij een beeldbestek moet 90% van het areaal voldoen aan het afgesproken beeldkwaliteitsniveau. Wanneer dit niet wordt gehaald, kan er door de opdrachtgever een boete worden uitgedeeld. De boete resulteert zich vaak in een korting op de uitbetaling. Voor het maaien van het gras zou de opdrachtnemer misschien 5.000 euro uitbetaald krijgen, maar omdat een aantal locaties niet voldoen aan de eisen, wordt bijvoorbeeld 3.500 euro uitbetaald.

Bewonersschouw

In sommige gemeenten kunt u als bewoner een rol spelen bij het schouwen van het openbaar groen. Bij een bewonersschouw, kunnen bewoners de staat van het openbaar groen controleren. Tijdens de controle kunt u uw ideeën, opmerkingen en suggesties delen met de gemeenten. Een bewonersschouw wordt vaak één tot twee keer per jaar gehouden. De gemeenten laten de bewoners schouwen om de burger meer te betrekken bij het openbaar groen.

Moeite om het afgesproken onderhoudsniveau te behalen

In 2016 bleek dat het voor veel aannemers lastig was om te voldoen aan het afgesproken beeldkwaliteitsniveau. Misschien heeft u dit gemerkt aan meer onkruid in de verhardingen en plantsoenen. Dit heeft een aantal redenen gehad.

Verbod op chemische bestrijdingsmiddelen

Een reden hiervan is het verbod op chemische bestrijdingsmiddelen. Sinds maart 2016 mogen er geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruikt worden in het openbaar groen. Dit heeft er toe geleid dat onkruid werd bestreden door borstelen, branden en stomen. Deze nieuwe methoden vragen extra inzet van mankracht en machines, waardoor er regelmatig meer onkruid op de verharding stond dan toegestaan.

Extreme weersomstandigheden

Een ander probleem waarom het beeldkwaliteitsniveau soms niet werd gehaald, was de extreme weersomstandigheden. In 2016 is er een nat voorjaar geweest, waardoor sommige machines niet ingezet konden worden. Een grasveld dat onder water stond kon bijvoorbeeld niet gemaaid worden. Omdat het weer in deze periode ook erg groeizaam was, ontstonden er bij de aannemers werkachterstanden.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De periodieke bewegingDe periodieke bewegingDe periodieke beweging wordt overal rondom ons teruggevonden. Dit zowel in de meest elementaire deeltjes als in de groot…
Warmteproductie uit voerWarmteproductie uit voerZonder warmteproductie kan een warmbloedig dier zijn lichaamstemperatuur niet op peil houden en zal het overlijden. De b…
Het Doppler-effectIedereen kent het fenomeen: je hoort van ver een ziekenwagen met loeiende sirene aankomen en wanneer hij voorbij geraasd…
Muziektonen, frequenties, stemming, flageoletten,Muziektonen, frequenties, stemming, flageoletten,De toonhoogte van een muzieknoot wordt bepaald door de frequentie. Dit is het aantal trillingen per seconde. Hoe hoger d…
Openbaar vervoer en de marktordeningOpenbaar vervoer en de marktordeningWie is er verantwoordelijk voor het openbaar vervoer? Binnen het openbaar vervoer is een marktordening. Hier zijn alle a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clayton800 / Pixabay
  • http://www.crow.nl/getmedia/ce5acb57-1038-44e2-adaa-7a50b87fd03f/Schaalbalken_kwaliteitscatalogus_2007.aspx
  • https://www.gemeente-oldambt.nl/producten/beeldbestek

Reageer op het artikel "Het openbaar groen beheren met een beeldbestek"

Infoteur: Thijs1993
Laatste update: 31-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!