InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De populairste babynamen van 2016

De populairste babynamen van 2016

Het jaar 2016 zit er weer op en halverwege januari maakt de Sociale Verzekeringsbank de balans weer op, wat betreft de voornamen die gegeven zijn aan de in 2016 geboren kinderen. Dat de Sociale Verzekeringsbank, ook wel SVB genoemd, op de hoogte is van al deze namen komt omdat zij de kinderbijslag regelen van alle reeds geboren kinderen. In 2016 zijn de populairste namen voor jongens Daan, Noah en Sem. Bij de meisjes voeren Anna, Emma en Tess de lijst aan. De top drie van meest gegeven voornamen is niet zozeer verrassend. Wel zijn er een aantal leuke verrassingen als we verder kijken dan de eerste drie plekken. In het jaar 2016 werden er meer jongens geboren dan meisjes. Dit is echter al jaren de normaalste zaak van de wereld. Er kwamen 88494 jongens ter wereld, tegenover een aantal van 84286 meisjes. Wel was er bij de meisjes veel meer diversiteit in de voornamen. Bij de jongens kwamen 7548 namen maar één keer voor. Bij de meisjes waren er maar liefst 8821 unieke voornamen. Wat enorm opvalt, is dat het aantal unieke namen flink gedaald is ten opzichte van het jaar 2015. In 2015 kregen nog 11686 jongens en 13259 meisjes een unieke naam. Zullen Nederlandse ouders minder creatief worden in het uitzoeken van een naam voor hun baby?

Bron: TawnyNina / PixabayBron: TawnyNina / Pixabay

Stijgende jongensnamen

Met 13,5% was de letter J de populairste beginletter wat betreft jongensnamen. Toch staan er in de top 20 van 2016, maar twee jongensnamen met een J; Jesse en Julian. Als we verder kijken dan de top 20 komen we al snel namen tegen als James, Jan, Jayden, Jack en Jens. De populariteit van deze letter zit hem dus vooral in de namen die buiten de top 20 vallen.

De grootste stijger qua jongensnamen is de nummer één Daan, die van de zevende plek in 2015 komt. Daarnaast zijn Jesse en Adam met vijf plaatsen gestegen. Deze laatste naam is vooral in populariteit toegenomen in de Randstad. Helemaal nieuw binnen in de top 20 van jongensnamen is de naam Mees. Deze naam doet het al jaren erg goed, maar in 2016 wist hij de top 20 pas te bereiken. De naam die plaats heeft moeten maken voor Mees is Tim.

Dalende jongensnamen

De plots opbloeiende populariteit van Liam was erg kort als we kijken dat deze naam in 2016 alweer 12 plaatsen is gezakt. In 2015 stond Liam nog op een eerste plaats, maar in 2016 is de naam terug te vinden op een 13e plaats.

De meeste jongensnamen die zakten in de rangschikking deden dat maar een enkel plaatsje. Naast Liam waren de uitschieters, Luuk, met 6 plaatsen en Thomas met vijf plaatsen. Echter als men alle schrijfwijzen van Luuk gaat meerekenen, denk aan Luc en Luke, dan is deze naam zelfs de populairste en komt hij zelfs boven de nummer één naam van 2016 Daan uit.

De top 20 jongensnamen van 2016

  1. Daan
  2. Noah
  3. Sem
  4. Lucas
  5. Jesse
  6. Finn
  7. Milan
  8. Max
  9. Levi
  10. Luuk
  11. Bram
  12. Mees
  13. Liam
  14. Thijs
  15. Adam
  16. Sam
  17. Thomas
  18. Ruben
  19. Julian
  20. Lars

Bron: Tookapic / PixabayBron: Tookapic / Pixabay

Stijgende meisjesnamen

Bij de meisjes werden vaak namen met een L als beginletter gegeven. Ruim 12,2% van de geboren baby's kreeg een L vooraan de naam mee. In de top 20 zien we vooral Lotte, Lisa, Lynn, Liv en Lauren met een enorme populariteit. De naam Sara(h) blijkt erg populair bij de meisjes. Hij komt zelfs twee keer voor in de top 20. Op de 9e plek staat Sara en op de 17e plek staat Sarah.

Tess is met vijf plaatsen het meest gestegen in de top 20 van meisjesnamen. Deze naam wordt op de voet gevolgd door Evi en Zoë die beiden stegen met vier plaatsen. De overige meisjesnamen stegen niet zo hard. Wel zijn er maar liefst vier nieuwe namen te lezen in de top 20. Dit zijn Nora, Liv, Lauren en Olivia. De namen die plek moesten maken voor deze vier zijn Saar, Maud, Lieke en Isa.

Dalende meisjesnamen

Flinke dalers bij de meisjesnamen zagen we niet. Tenminste niet zozeer als Liam gedaald is bij de jongens in de top 20. Eva en Lotte daalden met vier plaatsen. Mila en Julia gingen drie plaatsen naar beneden. Ondanks de sterk stijgende namen Sara en Sarah, bleek Saar niet opgewassen tegen de nieuwe namen als Nora en Lauren.

De top 20 meisjesnamen van 2016

  1. Anna
  2. Emma
  3. Tess (gedeelde tweede plaats)
  4. Sophie
  5. Julia
  6. Zoë
  7. Evi
  8. Mila
  9. Sara
  10. Eva
  11. Fenna
  12. Lotte
  13. Lisa
  14. Nora
  15. Lynn
  16. Liv
  17. Sarah
  18. Fleur
  19. Lauren
  20. Olivia

Bron: Rainer Maiores / PixabayBron: Rainer Maiores / Pixabay

De populairste babynamen inclusief alle schrijfwijzen

Bekijken we de top 20 van jongens- en meisjesnamen op een andere manier, namelijk op schrijfwijzen, dan gaat hij er echter heel anders uit zien. De namen die je vaak zal gaan horen zijn dan bij de jongens voornamelijk Luuk (ook als Luc en Luke), Lucas (ook als Lukas) en Finn (ook als Fynn). Verrassend genoeg haalt dan zelfs de naam Mohammed de top 10 op een vierde plaats.

Bij de meisjes zul je de naam Sara (ook als Sarah en Zara) het meest horen. Gevolgd door Sophie (ook als Sofie) en Anna (ook als Anne). Ook zal Isa (ook als Ise, Ize en Iza) dan de top 10 halen.

Populair in de verschillende provincies

Naast de populariteit in Nederland, kan de Sociale Verzekeringsbank ook zien hoe populair namen zijn per provincie. Zo zie je in de verschillende provincies karakteristieke namen voor de streek terug. In Friesland halen namen als Hidde, Jelte, Fardau en Yfke de top 10. In Noord-Holland zie je dat de echte Gooische namen meer hun intrede in de top 10 maken. Hier staat namelijk Benjamin op nummer vier, James op nummer acht en Hugo op nummer 10. In Zeeland worden zelfs nog Oud-Hollandse namen gegeven. Cornelis en Maria staan hier op nummer twee, Willem en Johanna op nummer drie en Johannes en Cornelia op nummer vijf.

Lees verder

© 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Populaire en opmerkelijke meisjes- en jongensnamen 2013Populaire en opmerkelijke meisjes- en jongensnamen 2013De Sociale Verzekeringsbank maakt ieder jaar in januari de lijst bekend van alle jongens- en meisjesnamen die het afgelo…
De populairste babynamen van 2015 over het eerste half jaarElk kwartaal worden er door de Sociale Verzekeringsbank twee rijtjes van voornamen gepubliceerd. Eén met de twintig popu…
De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaalNa het derde kwartaal van 2015 heeft de Sociale Verzekeringsbank de babynamen top 20 weer op een rijtje. Zij zijn op de…
De top 20 voornamen van 2013Voor de meeste aanstaande ouders is het zoeken van de juiste naam voor hun baby een belangrijk proces. De meeste mensen…
Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Wanneer er een baby op komst is, zijn ouders vaak lang bezig met het bedenken van de perfecte naam voor hun ongeboren te…
Bronnen en referenties
  • http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/namen_in_beeld/index-2.html
  • http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/zoeknaam/meisjesnamen/meisjes_populariteit.html
  • http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/zoeknaam/jongensnamen/jongens_populariteit.html
  • http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/provincie/index.html#groningen
  • http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/verschillende_manier_van_schrijven/index.html
  • Afbeelding bron 1: TawnyNina / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Tookapic / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Rainer Maiores / Pixabay

Reageer op het artikel "De populairste babynamen van 2016"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 13-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Babynamen
Schrijf mee!