InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een Paastak en andere Paasversieringen

Een Paastak en andere Paasversieringen

Pasen is een Christelijk feest, waarmee men viert dat Jezus is opgestaan uit de dood. Maar Pasen is ook de voorbode van de lente. Een Paastak is een mooie versiering om in huis te zetten met Pasen. Ook uitgeblazen beschilderde eieren zijn erg mooi als decoratie. Daarnaast zijn er veel Paasversieringen in de winkel te koop: kuikentjes, veertjes, gekleurde lintjes, vogelnestjes en andere lenteversieringen. Je kunt zelf een leuke Paaskrans voor op de voordeur maken, of gebroken eierschalen als theelichtje op tafel neerzetten.

Paastakken

Het beste kun je krullende takken van de Hazelaar gebruiken als Paastak. Maar natuurlijk kun je elke soort takken gebruiken. Om de takken extra stevig in de vaas te zetten, leg je een stukje vochtig steekschuim op de bodem van de vaas en steek je daar de takken in. Vul de vaas met water en de takken krijgen blaadjes en gaat eventueel bloeien. Je kunt een mooie gekleurde vaas of bloempot gebruiken, of deze versieren met een gekleurd lint. Als de takken er in staan, kun je de bovenkant dichtmaken met tilantsia.

Eieren

Je kunt gekookte eieren in de Paastakken hangen, maar die zijn erg zwaar en dan buigen de takken door. Je kunt de eieren beter eerst uitblazen, waardoor ze heel licht zijn. Boven- en onderin het ei maak je een gaatje, bijvoorbeeld met een stevige naald. Het onderste gaatje hou je boven een bakje, en in het bovenste gat ga je blazen. Lukt het niet zo goed, dan kun je het onderste gaatje wat groter maken. Als het ei helemaal leeg is kun je het voorzichtig omspoelen onder de kraan of even een poosje in een bakje met koud water leggen. Daarna kun je de eieren mooi beschilderen.

Nepeieren

In de winkels zijn veel verschillende Paasversieringen te vinden. Nepeieren, kuikentjes, lammetjes, mos, vogeltjes in nestjes, keuze te over. In de goedkopere woonwinkels als bijvoorbeeld de Action en Eurowinkels, kun je heel goedkoop leuke Paasversieringen vinden.
Als je kleine kinderen hebt (of poezen die graag over de tafel lopen), kun je het beste nepeieren in je Paastakken hangen. Deze plastic nepeieren zijn heel handig voor kinderen om te beschilderen. Gewone uitgeblazen of gekookte eieren zijn kwetsbaar.

Andere versiering in de boom

Veertjes

Je kunt verschillende kleuren en groottes van veertjes gebruiken voor de versieringen. Je kunt ze per stuk in de boom hangen, maar ook een aantal samengebonden. Je kunt de veertjes verven, daarna even laten drogen en dan in de boom hangen. Ook een aantal veertjes op een ei plakken ziet er leuk uit.

Kuikentjes en lammetjes

In de winkel zijn kleine lammetjes, kuikentjes en vogelnestjes te koop. Deze kun je in de boom hangen of ergens mooi neerzetten. De kinderen vinden kleine diertjes zoals lammetjes, kuikentjes en vogeltjes erg leuk om mee te spelen, dus koop er een paar extra als ze niet zo duur zijn.

Verlichting

Wat erg leuk lijkt in de avond, is een streng Kerstverlichting in de Paastakken ophangen. Zo heb je er ook s avonds plezier van.

Lintjes

Voor weinig geld kun je veel gekleurde lintjes kopen. Deze kun je aan de takken vastmaken, door ze te strikken, net als een veter. Je kunt de strikjes om de eieren vastmaken en ze daarmee ophangen.

Andere paasversieringen

Krans

Een krans van eierschalen is een mooie versiering voor op de voordeur. Je kunt proberen om een heleboel eierschalen op te sparen, probeer dan de eieren precies in het midden te breken, zodat er twee helften ontstaan. Ook kun je nep eierschalen in de winkel kopen als je nooit eieren eet. De eierdoppen eerst goed schoonmaken en dan met de onderkant op een krans vastlijmen. Daarna een mooi gekleurd lint aan de krans bevestigen. Hang de krans voorzichtig aan de deur!

Lichtjes

Je kunt met halve eierschalen ook mooie verlichting in huis maken. Maak de eieren eerst aan de binnenkant goed schoon. Witte eieren geven het mooiste effect, maar bruine eieren mogen natuurlijk ook. Je zet de eierschalen op een mooie schaal en zet er waxinelichtjes in. Als de waxinelichtjes aangestoken zijn, schijnt het licht door de eierschalen.

Bloemstukje

Je kunt een mandje vullen met mooie voorjaarsbollen. Tussen de planten stop je wat mos en houtsnippers. Daarop wat kleine (chocolade) paaseieren en nep kuikentjes, lammetjes, etc. Zo heb je voor weinig geld een leuk zelfgemaakt Paasbakje voor op de tafel of om cadeau te geven.

Geniet van de Paasdagen!

Lees verder

© 2008 - 2017 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paaseieren versierenIeder jaar zo rond pasen gaan veel kinderen en volwassenen paaseieren beschilderen. Het is een leuk werkje om te doen en…
Verschillende ideeën om een paastak te versierenAls het bijna pasen is dan hangt de lente ook al weer in de lucht. Kuikentjes, lammetjes, haasjes, bloemetjes en eieren…
Paasknutsels voor kinderenPaasknutsels voor kinderenPasen kondigt het begin van de lente aan. De tijd om er op uit te gaan en te genieten van de natuur. Maar een bezoek aan…
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…
Pasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen komt er weer aan. En bij Pasen horen ook eieren. Versierde eieren, wel te verstaan. En ja, voor bijna niets kun je…
Bronnen en referenties
  • Vanharte.nl

Reageer op het artikel "Een Paastak en andere Paasversieringen"

Infoteur: Coby79
Laatste update: 17-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Pasen
Schrijf mee!