InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Slimme prullenbak: voorzorgsbeginsel gemeente en straling

Slimme prullenbak: voorzorgsbeginsel gemeente en straling

Slimme prullenbak: voorzorgsbeginsel gemeente en straling Veel gemeenten kiezen voor een ‘slimme’ stad door vuilnisbakken, parkeerautomaten, lantaarnpalen, defibrillatoren en andere draadloze objecten, te laten communiceren met een netwerk. Met sensoren, die niet zichtbaar zijn en ‘always on’. In Brussel waar de stad ook slimme afvalbakken wil plaatsen gaan mensen protesteren. Wat doen alle elektromagnetische velden met mensen? Wat doet de hoeveelheid elektromagnetische velden in een gebied? Wat doet de gemeente met het voorzorgsbeginsel?

M2M (machine-to-machine)

Machine-to-Machine (M2M) zorgt voor communicatie van machines of apparaten op afstand. Het maakt informatieoverdracht mogelijk zonder menselijke tussenkomst, door een draadloze actie op afstand. Zo wordt in 2013 de eerste informatie draadloos overgedragen en M2M-toepassingen zijn in opkomst voor alle dingen waaronder een vuilnisbak. 25% van de bedrijven maakt in 2016 al wereldwijd gebruik van een M2M-oplossing en in Nederland ligt dit percentage nog hoger en zal alleen maar toenemen. Met de toepassing wordt een apparaat op afstand beheerd en het werkt kostenbesparend. De huidige technologie maakt het mogelijk veel dingen die weinig stroom en data gebruiken te verbinden met het internet.

Het internet der dingen

Bij het internet der dingen kunnen apparaten zelf actie ondernemen zoals instructies doorgeven en ontvangen of/en de omgeving monitoren. Met meestal sensoren kan de gemeente een stadsobject zo een uitwisseling laten maken met een netwerk. Bijvoorbeeld een parkeerplaats die aangeeft dat het vol is, verkeerslichten regelen van afstand, straatlantaarns die ‘zeggen’ dat ze kapot zijn of containers die ‘zeggen’ dat ze geleegd moeten worden.

Wat is een slimme container?

Slimme containers zijn vuilnisbakken met zonnepanelen, die zonder tussenkomst van mensen, gemeentelijke diensten een seintje geven wanneer ze vol zijn. Ze persen het afval samen, zodat er veel meer in kan. De pers in de vuilnisbak krijgt de stroom van een ingebouwd zonnepaneel. De sensoren geven de gemeente een seintje wanneer de bak vol is.

Goedkoper

Een slimme afvalbak kost ongeveer 4200 euro waar een normale afvalbak zo’n 1000 euro kost. De gewone afvalbakken hebben een afschrijvingstermijn van meestal zeven jaar en dan worden ze vervangen. De uitgave voor een slimme afvalbak en de kosten die tegenover de gewone afvalbak staan, worden door het samenpersen van het afval op den duur gecompenseerd. De slimme container hoeft, doordat het afval samengeperst wordt, veel minder vaak geleegd te worden. De slimme vuilnisbak kan 600 liter vuilnis bevatten in plaats van 125 liter bij een gewone vuilnisbak. Door het gebruik van slimme vuilnisbakken worden de ophaalrondes met 80 procent teruggeschroefd, wat de kosten aan personeel veel minder maakt. Het personeel kan voor andere taken worden vrijgemaakt of wordt ontslagen. Zo zijn de slimme afvalbakken op de lange termijn goedkoper, is de gedachte.

Gezondheidsschade

Maar niet iedereen is blij met de slimme vuilnisbak met een zonnepaneel in de straat. Bezorgdheid is er bij mensen voor de gezondheid van mens, dier en plant. Wat doen al die toegenomen elektromagnetische velden in de stad voor alle organismen? Gratis wifi, alle antenne-installaties die er al zijn en nu ook de slimme vuilnisbakken erbij. En wat komt er nog meer? Deze invasie van draadloze toepassingen zorgt voor een sterk verhoogde stralingsblootstelling voor alle burgers. Zolang hier wetenschappelijk geen duidelijkheid over is, of het de gezondheid schade geeft, protesteren acht verenigingen bij de Brusselse gemeenteraad waar ze vuilnisbakken willen implanteren in het straatbeeld. “Alle Brusselaars zullen nu blootgesteld worden aan de risico's, ook kinderen", waarschuwen ze. De acht verenigingen willen van de gemeente weten hoe ze het voorzorgsbeginsel denken toe te passen.

Wat is het voorzorgsbeginsel?

Het voorzorgsbeginsel is een algemeen beginsel wat het EU-recht betreft en staat vermeld in artikel 191 van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (EU). Dit beginsel maakt het mogelijk om vergaande maatregelen te nemen om mogelijke schadelijke gevolgen van een product te voorkomen. Bij een potentieel dreigend gevaar voor het milieu of de gezondheid van mensen, dieren en planten kan de Europese Commissie of de lidstaten op grond van dit beginsel maatregelen nemen om mens en omgeving te beschermen tegen onzekere risico’s die mogelijk schade kunnen brengen. Het voorzorgsbeginsel is een algemeen beginsel in het recht van de Europese Unie. Wanneer wetenschappelijke gegevens geen volledige risicobeoordeling mogelijk maken, kan men op basis van dit beginsel het product zelfs weer uit de handel nemen. De overheid hoeft dus niet te wachten tot het schadelijk effect wetenschappelijk bewezen is. Het voorzorgsbeginsel is eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen.

Draadloos gebruik

In het geval van de draadloze vuilnisbakken, zijn er vele wetenschappers die anno 2016 waarschuwen voor gezondheidsschade door draadloos gebruik. Gratis wifi en vuilnisbakken die slim zijn, maken gebruik van draadloze toepassingen in een stad waar mensen zijn. De Europese Commissie zegt dus dat het voorzorgsbeginsel mag worden toegepast wanneer een product schadelijke gevolgen kan hebben, gebaseerd op een objectieve, wetenschappelijke evaluatie. Wanneer de evaluatie niet voldoende zekerheid geeft kan men op dit feit mogelijk plaatsing van de slimme vuilnisbakken verhinderen. De helft van de wetenschappers is overtuigd van de gezondheidsschade en de andere helft van de wetenschap zegt dat er niets aan de hand is, behalve een thermisch effect voor een lichaam, wat geen schade kan geven. Een evaluatie van slimme vuilnisbakken zal dan eerst met voldoende zekerheid en openheid naar de burgers toe, bepaald moeten worden.

Risicoanalyse

Het voorzorgsbeginsel is te vergelijken met een risicoanalyse. Bij een risicoanalyse worden bedreigingen benoemd en de eventuele schade. Volgens de Europese Commissie mag het voorzorgsbeginsel dus worden toegepast wanneer er de volgende drie voorwaarden zijn:
  • de constatering van de eventueel schadelijke gevolgen;
  • de wetenschappelijke gegevens die beschikbaar zijn over het nadeel van plaatsing en schadelijkheid voor de gezondheid;
  • en de wetenschappelijke onzekerheid. De mate van kijken naar de draadloze materie geeft veel onzekerheid en onduidelijkheid bij burgers.
Gerelateerde artikelen
Het LoRa-netwerk en internet der dingenHet LoRa-netwerk en internet der dingenEen definitie van het internet der dingen (Internet of Things, afgekort IoT) is: het internet, waar alledaagse voorwerpe…
Wii aansluiten op internetWii aansluiten op internetVeel mensen hebben tegenwoordig een Wii. Met de Wii kun je ook online gaan en spelletjes spelen tegen elkaar spelen of g…
Slimme fietsen op komstSlimme fietsen op komstDonderdag 20 november 2014 is tijdens het Nationaal Fietscongres te Zwolle een prototype van de ‘slimme’ fiets gepresent…
De Samsung Galaxy S3De Samsung Galaxy is al aardig bekend op de markt. Het begon allemaal met het eerste toestel 'De Samsung Galaxy'. Daarna…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zorro2212 / Wikimedia Commons
  • http://www.beperkdestraling.org/
  • http://www.express.be/sectors/nl/energy/brussel-investeert-150000-euro-in-slimme-vuilnisbakken/216836.htm
  • http://www.kimbols.be/mobiliteit/mobiliteitsaanpassingen/antwerpen-t-stad-wordt-slim.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Risicoanalyse
  • http://www.sms-services.nl/de-zakelijke-beller-is-steeds-vaker-een-slimme-vuilnisbak/
  • http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=URISERV%3Al32042

Reageer op het artikel "Slimme prullenbak: voorzorgsbeginsel gemeente en straling"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 12-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!