InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Olfert Pieter Lap - kapitein uit Hollum Ameland

Olfert Pieter Lap - kapitein uit Hollum Ameland

Olfert Pieter Lap - kapitein uit Hollum Ameland Olfert Pieter Lap was een Amelander gezagvoerder op de koopvaardij, die voer tussen Amsterdam en Indië. Hij woonde in de Burenlaan in Hollum en betekende veel voor de Amelander gemeenschap in het bijzonder voor de bewoners van zijn geboortedorp. Hij was zeer begaan met de minderbedeelden van het eiland en heeft zijn best gedaan om hen te helpen. De naam Lap komt veel voor op de eilanden Texel en Ameland en in Scheveningen en Amsterdam.

Burenlaan 5 te Hollum, vlakbij het kerkhof waar de steen staat

Olfert Pieter Lap voer op Indië

Olfert Pieter Lap leefde van 1801 tot 1854. Zijn naam wordt ook wel met een V geschreven. Op zijn grafsteen staat hij met een V, op de steen van zijn vrouw staat zijn naam met een F gebeiteld. De gemeente Ameland houdt op de straatnaamborden de F aan. Hij was in de laatste jaren van zijn leven (van 1842 tot aan zijn dood in 1854) gezagvoerder op de bark Christina Agatha en voer op Indië. Lap overleed in de zomer 1854 op zee ter hoogte van de Engelse Kanaal-eilanden op 54-jarige leeftijd. Mathijs Deen spreekt in zijn boek 'De Wadden' over de Azoren. Olfert Lap zou op de terugreis van Indië naar Amsterdam, met de Azoren op de horizon aan bakboord, zijn overleden.

Verval van krachten en zenuwkoorts

Het was op een dag met een brandende zon aan de hemel dat de scheepsarts de ogen van de kapitein sloot. Die was bezweken aan verval van krachten en zenuwkoorts. Dat was 19 juni 1854 en voor Lap dreigde een zeemansgraf als niet de Amelander opvarenden hadden gepleit voor hun eilandgenoot. Ze wilden zijn lichaam meenemen om hem ten overstaan van weduwe Lap te kunnen begraven in Hollum. Zo geschiedde.

Balseming in arak

De Amelanders timmerden aan boord een kist, maakten hem waterdicht met pek en goten hem vol met arak, een sterke drank uit Indië.
Lap lag tot over het puntje van zijn neus in de drank, waardoor zijn lichaam gebalsemd werd en hij de rest van de terugreis naar huis kon maken. Op de rede van Texel werd de klotsende kist overgeheveld naar een beurtschip dat op Ameland voer en zo werd Olfert Pieter Lap teruggebracht naar Hollum.

Hollum

Lap werd daar op 8 juli 1854 begraven. Hij ligt aan de noordkant van de hervormde kerk van Hollum, op regel 11, graf 25. Wie voor zijn steen staat, kan op de achtergrond bijna het huis zien waar hij woonde. Lap en zijn vrouw bewoonden Burenlaan 5. Op de steen staat ondermeer: “Het graf mag niet geopend worden.” De zerk werd in 2004 met overheidssubsidie gerestaureerd door een gespecialiseerd bedrijf.

Grietje en de kinderen

Op 27-jarige leeftijd trouwde hij met Grietje Volkert Visser (Grietje Folkert Lap-Visser), die hem 16 jaar overleefde. Ze kregen samen 11
Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
kinderen, waarvan een levenloos ter wereld kwam.
  • Ettje Lap 1827-?
  • Volkert Lap 1829-?
  • Aagje Lap 1830-1900
  • Ettje Lap 1833-?
  • Jenske Lap 1834-?
  • Getje Lap 1836-?
  • Pieter Lap 1840-?
  • Gerardus Lap 1841-?
  • Grietje Lap 1842-?
  • Doodgeboren kindje -1844
  • Antje Lap 1846-?

Nazaten Lap

Olfert Pieter Lap heeft nazaten. De zesde generatie Olfert heeft inmiddels een volwassen zoon (zevende generatie) die eind 2015 een stamhouder (achtste generatie) geboren zag worden. De overgrootvader van deze zesde generatie opa Olfert is de kleinzoon van Olfert Pieter Lap, de gezagvoerder die op regel 11 in graf 25 ligt. Die kleinzoon van O.P. Lap is nog geboren in Hollum, in 1861. Hij verhuisde later naar Rotterdam en was ook kapitein op de grote vaart. Deze overgrootvader Lap was de laatste zeeman in de familie.
Op Eerste Kerstdag 2015 is een telg uit de achtste generatie Lap geboren: Floris Olfert Pieter Lap.

O.P.Lapstraat in Hollum / Bron: Persbureau AmelandO.P.Lapstraat in Hollum / Bron: Persbureau Ameland

Musea in Amsterdam en op Ameland

Straat
In Hollum is een straat naar Olfert Pieter Lap genoemd. In het Scheepvaartmuseum in Amsterdam staat een model van zijn schip en in het Cultuurhistorisch Museum Sorgdrager in Hollum hangt een schilderij van de Christina Agatha. Het museum heeft meer van en over Olfert Pieter Lap in de collectie.

November 2015 - Zerkgroep
Op Ameland ontstaat in november 2015 commotie over het feit dat het college van de gemeente een lijst publiceert met waardevolle grafstenen die moeten blijven bestaan. De steen van Olfert Pieter Lap en zijn vrouw Grietje ontbreken op de lijst en dreigen te worden opgeruimd. Na oproepen uit de gemeenschap besluit de gemeente een werkgroep samen te stellen die zich buigt over de grafzerken met cultuurhistorische waarde voor het eiland. Zerkgroep werd het Eigen Woord van het jaar 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hollum – Het westelijkste dorp op AmelandHollum – Het westelijkste dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Waddentoernooi op de WaddeneilandenWaddentoernooi op de WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Dodenherdenking op 4 mei op AmelandDodenherdenking op 4 mei op AmelandTijdens de Nationale Herdenking op 4 mei wordt er op Ameland stilgestaan bij degenen die op Ameland, in Nederland of waa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • https://www.genealogieonline.nl/genealogie-baert-cornelis-kalshoven/I15460.php geraadpleegd op 25 november 2015
  • Friesch Dagblad – ‘Ameland dreigt historie op begraafplaatsen te ruimen’ – 25 november 2015
  • Het parool – 2 minuten – 20 maart 2013
  • Mathijs Deen – De Wadden
  • Met dank aan Olfert lap van de zesde generatie Lap
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Olfert Pieter Lap - kapitein uit Hollum Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 23-12-2016
Gepubliceerd: 26-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Ameland
Schrijf mee!