InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat moet ik doen bij een terroristische aanslag?

Wat moet ik doen bij een terroristische aanslag?

Wat moet ik doen bij een terroristische aanslag? Door de terugkeer van Syriëgangers, Islamitische Staat-sympathisanten en terroristen die onder het mom van vluchteling hierheen zijn gekomen, kunnen ook in Nederland of België aanslagen worden gepleegd. De dreiging is groot en de angst regeert als terroristische aanvallen volop in het nieuws worden voorspeld of dagelijks de revue passeren. In 2015 was het dreigingsniveau in Nederland substantieel en in België kritiek. De burger wordt in die omstandigheid geadviseerd om evenementen of plaatsen met veel bezoekers te mijden. Soms moet je simpelweg wel naar een evenement toe. Hoe moet je je ter plaatse voorbereiden op een aanval, hoe moet je reageren als er werkelijk een terroristische aanslag plaatsvindt en hoe kun je verdachte omstandigheden of personen melden?

Terroristische aanslag

Islamitische Staat en aanslagen

De Islamitische Staat is opgericht door een zelfmoordcommando gelieerd aan Al-Qaida in 2004 met als doel om het leger van de VS, Irak, Syrië, ongelovigen en onschuldige burgers te vermoorden. Daarnaast verbiedt het de onderdrukking van moslims en moet iedereen zich bekeren om in dienst te staan van het kalifaat. Wie dat niet doet moet door het zwaard om het leven worden gebracht middels onthoofding. Een deel van de terroristen is als Syriëganger teruggekeerd naar Europa of onder het mom van vluchteling. Aanvullend is er een groep sympathisanten welke hier is opgegroeid en leeft. Deze terroristische groepering kan dus zonder problemen aanslagen plegen en zal dat ook blijven doen. De kans is daarmee reëel dat ook bij bondgenoten van Amerika zoals in Nederland en België aanslagen worden gepleegd. Wat moet je doen indien je een verdachte omstandigheid ziet en hoe moet je reageren als er vlakbij een terroristische aanslag wordt gepleegd?

Dreigingsniveau

In Nederland en België is het dreigingsniveau ingedeeld naar vier gradaties. Het gaat daarbij om (1) "minimaal" en (2) "beperkt" als ons land niet wordt genoemd, er weinig radicaliserende groeperingen aanwezig zijn en verder geen substantiële dreigingen van toepassing zijn. Bij dreigingsniveau (3) "substantieel" zijn er nieuwe groeperingen of trends van toepassing van waaruit een aanval potentieel kan komen. Groeperingen zijn geradicaliseerd en goed georganiseerd. Er zijn door die groep aanslagen in andere landen gepleegd, denk aan Parijs of Beiroet in november 2015. Betreft het niveau (4) "kritiek" dan is er een aanslag in ons land gepleegd, zijn er stevige aanwijzingen dat er meerdere aanslagen zullen worden gepleegd en/of wordt het land continu door terroristische groeperingen genoemd. Vanaf 2005 varieert het niveau van "beperkt" tot "substantieel". In 2015 was het dreigingsniveau in Nederland (3) "substantieel" en in België (4) "kritiek". Je kunt ook zelf checken wat het huidige dreigingsniveau is.

Voorbereidingen bij bezoek en vluchtroute

Ondanks dat het beste is om plekken met veel publiek of mensen te vermijden, moet je soms op bepaalde gelegenheden verschijnen. Wat kun je dan doen? Zorg altijd dat je weet waar vluchtroutes zijn en zorg ervoor dat je nabij een vluchtroute zit. Het is eveneens van belang dat je niet opvallende of felgekleurde kleding aan hebt. Daarnaast is het van belang om continu alert te zijn. Bij enige vorm van tumult of een verdachte aangelegenheid is het reeds van belang om de benen te nemen. Zit je nabij een vluchtroute dan heb je kans om als één van de eersten te ontkomen en word je niet tegengehouden door medevluchters. Wees dus alert en voorbereid!

Je bent nabij een terroristische aanslag

Het kan voorkomen dat je bij een evenement aanwezig bent, alwaar werkelijk een aanslag wordt gepleegd. Wat moet je dan doen? Sommige mensen denken dat als je voor dood speelt, dat je het kunt overleven. Dit zou in principe kunnen, echter des te langer je ergens aanwezig bent, des te groter de kans is dat men je alsnog levend vindt. Bovendien bestaat de kans dat men neergeschoten personen voor de zekerheid met een hoofd- of nekschot executeert. Oftewel speel niet voor dood en tracht te ontkomen is altijd het beste devies! Kun je de benen nemen, laat je spullen of eigendommen liggen en vertrek direct zonder om te kijken. Indien je niet kunt ontkomen, zorg er dan voor dat je jezelf op een goede plek schuilhoudt. Dit houdt niet in achter glas, onder tafels of in een kast, omdat kogels erdoorheen kunnen gaan. Het is van belang om te schuilen achter dik steenwerk, of een gewapende betonmuur. Daarmee minimaliseer je de kans op letsel bij eventueel spervuur. Ben je op een relatief veilig punt aanbeland, zorg er dan voor dat je direct melding maakt via alarmnummer 112. Des te eerder de juiste instanties op de hoogte zijn, des te eerder je uit jouw benarde situatie wordt verlost en anderen kunnen worden geholpen. Zorg er altijd voor dat geluidjes van je mobiel zijn uitgeschakeld. Maar wat kun je doen als je verdachte omstandigheden ziet, om een terroristische aanslag te vermijden?

Wees oplettend en maak melding

Ondanks dat de situatie extreem gevaarlijk kan zijn, is het altijd van belang om verdachte omstandigheden te melden. Tijdens een verhoogd dreigingsniveau is de burger bang! Door gezamenlijk een wakend oog te hebben, kunnen escalaties worden voorkomen. Tijdige melding van potentieel terroristische daden of personen kan een aanslag vermijden danwel kunnen de juiste instanties het verijdelen. Doe ook jouw burgerplicht door verdachte omstandigheden per direct te melden. Gezamenlijk kunnen we het land veilig maken!

Je hebt iets gezien, hoe kun je het melden?

Het kan voorkomen dat je verdachte omstandigheid of personen ziet. Het is dan van belang om zelf niet erop te reageren of foto’s met je mobiel te maken. Loop door tot je op een veilig punt bent aanbeland. Vervolgens kun je de instanties op verschillende manieren benaderen. Terroristische acties kun je bij de politie melden op het telefoonnummer 0900-8844 en vraag naar de Criminele Inlichtingen Eenheid. Dit kun je anoniem doen door niet je naam te vermelden. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van het meldformulier terrorisme. Daarnaast kun je ook anoniem melding maken via 0800-7000. Betreft het een zeer urgente omstandigheid maak dan gebruik van alarmnummer 112.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe groot is de kans op een terroristische aanslag in 2016?In 2015 en 2016 zijn op het nieuws steeds vaker terroristische aanslagen te zien. Niet alleen op andere continenten, maa…
Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Al Qaida is niet alleen de bekendste maar ook de meest mysterieuze terroristische groep ter wereld. Sinds de terroristis…
De vier dreigingsniveaus bij terroristisch gevaarDe vier dreigingsniveaus bij terroristisch gevaarSoms worden we weer opgeschrikt door een terroristische aanslag, dichtbij of ver weg. Als er een aanslag in één van de o…
Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk?Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk?Terroristen en terroristische groepen maken gebruik van verschillende strategieën om hun doelstellingen te bereiken. Wat…
Terrorisme wereldwijdTerrorisme wereldwijdTerrorisme is een veelbesproken onderwerp geworden de laatste jaren. Vooral door de aanslagen op 11 september 2001 in de…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 22-24 november 2015:
  • http://www.crisis.nl/wees-voorbereid/terrorisme.aspx
  • https://www.nctv.nl/onderwerpen/tb/dtn/opbouw/
  • https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/meldformulier-terrorisme.html?sid=aff6c5af-a0a3-457f-bf92-7c187120dac7
  • http://edition.cnn.com/2015/11/19/world/what-to-do-in-a-terror-attack-paris-survival/index.html

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen bij een terroristische aanslag?"

Reactie

Karldelauw (infoteur), 24-11-2015 17:58 #1
Ach, maak de mensen niet nodeloos angstiger dan ze al zijn… 'de Derde Wereldoorlog is op handen' e.d. Zo'n vaart loopt het echt wel niet. Je hebt meer kans om te sterven wanneer je in de wagen kruipt dan in een terroristische aanslag :) Misschien zelfs meer kans dat er uit de ruimte een meteoriet naar beneden op je kop valt. Als iedereen overal angstig om zich heen kijkt zoals je suggereert en voortdurend 'vluchtwegen' zoekt komen we in een paranoïde wereld terecht en kan je je beter thuis opsluiten

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 04-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Terrorisme-vluchtelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!