InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaal

De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaal

Na het derde kwartaal van 2015 heeft de Sociale Verzekeringsbank de babynamen top 20 weer op een rijtje. Zij zijn op de hoogte van alle geboortes in Nederland en kunnen dus goed zien wie er geboren worden en welke naam deze kinderen krijgen. Er zijn weer heel wat ontwikkelingen te zien in de Nederlandse top 20 voor jongens en voor meisjes. Ook in ons buurland België wordt de top 20 bijgehouden. Dit wordt gedaan op de website kindengezin.be. Ook hier is weer een duidelijke verandering zichtbaar in de top 20 voor zowel de meisjesnamen als de jongensnamen.
Bij de Nederlandse jongensnamen is er sprake van lichte verschuivingen. De Nederlandse meisjesnamen top 20 heeft een duidelijke stijging en daling van een aantal namen.

Bron: TawnyNina / PixabayBron: TawnyNina / Pixabay

Stijgende jongensnamen

Bij de jongensnamen is er een wisseling van de wacht zichtbaar bij de eerste twee namen in de top 20. Luuk en Liam wisselen elkaar af op plek 1 en 2. Na het derde kwartaal is Luuk de winnaar en is hiermee een plek gestegen. Liam staat op een eervolle tweede plaats, samen met de naam Lucas. Grote stijgers zijn Finn en Sam. Deze twee namen stegen allebei drie plekjes in de babynamen top 20 ten opzichte van het eerste half jaar. Daarnaast zag je een stijging van de namen Lucas en Max. Nieuwkomer in de babynamen top 20 is de naam Mees. Mees bungelt al jaren rond de 20ste plaats en na drie kwartalen heeft hij dan toch een plaatsje binnen de top 20 gevonden.

Dalende jongensnamen

Er zijn opvallend veel dalers in de top 20 van het derde kwartaal. Liam moest plaatsmaken voor de naam Luuk, maar ook Sem is een plaatsje gezakt. Andere namen die daalden zijn Daan, Levi, Bram, Thijs, Tim, Ruben en Lars. De naam Adam, die het eerste half jaar vanuit het niets in de top 20 verscheen, heeft plaats moeten maken voor de naam Mees die al langer rond de twintigste plek blijft staan. Adam is dus verdwenen uit de babynamen top 20.

Top 20 jongensnamen (derde kwartaal)

  1. Luuk
  2. Liam, Lucas (gedeelde 2e plaats)
  3. Sem
  4. Daan
  5. Milan
  6. Noah
  7. Finn
  8. Levi
  9. Jesse
  10. Max
  11. Bram
  12. Thijs
  13. Thomas
  14. Sam
  15. Tim
  16. Ruben
  17. Lars
  18. Mees
  19. Jayden

Stijgende meisjesnamen

Emma behoudt haar plek en is nog steeds de nummer 1 naam bij de meisjes. De nummer 2 en 3 hebben omgewisseld van plaats. Julia is van plek 3 naar plek 2 verschoven en Sophie is dus de nummer 3 op deze lijst. De grootste stijgers bij de meisjesnamen zijn de namen Eva en Lieke. Zij stegen met drie plaatsen. Ook de namen Fleur, Maud, Lisa, Sara en Mila lieten een stijging zien.

Liv komt net als het eerste kwartaal weer terecht in de top 20. De naam is in de plek gekomen voor Roos. Opvallend is dat er maar liefst drie namen de 13e plek aanvoeren. Deze drie namen zijn alledrie stijgers. Lieke, Lisa en Maud hebben evenveel geboortes.

Dalende meisjesnamen

Ook waren er weer flink veel dalende meisjesnamen. Naast dat Sophie moet ruilen met Julia is ook Anna een plaatsje gedaald. De grootste daler is Fenna. Deze naam daalde maar liefst vier plekken. Ook Lynn, Isa en Tess zijn niet meer zo populair in de top 20 van het derde kwartaal. Roos is helemaal verdwenen uit de top 20.

Top 20 meisjesnamen (derde kwartaal)

  1. Emma
  2. Julia
  3. Sophie
  4. Mila
  5. Anna
  6. Eva
  7. Tess
  8. Lotte
  9. Sara
  10. Zoë
  11. Fenna
  12. Evi
  13. Lieke, Lisa, Maud (gedeelde plaats)
  14. Lynn
  15. Saar
  16. Fleur
  17. Liv
  18. Isa

De top 20 namen in Vlaanderen

Vlaanderen heeft zowel overeenkomsten als verschillen met de Nederlandse top 20. Zo is bij de jongens te zien dat de naam Liam ook gedaald is met één plaatsje net als in Nederland. De namen die het meest gestegen zijn, zijn Vince en Jules. Ook de namen Louis, Mathis en Lucas stegen een enkele plek. Naast deze stijgingen bleven ook een heleboel namen hun plaats behouden. De grootste daler in de top 20 van jongensnamen in Vlaanderen is de naam Alexander. Deze lange naam is een uitzondering in de lijst met vooral korte namen van niet meer dan 2 lettergrepen. Ook Victor, Leon, Noah, Finn en Liam daalden een plaatsje tegenover de top 20 van het eerste half jaar.

Top 20 jongensnamen van Vlaanderen (derde kwartaal)

  1. Arthur
  2. Lucas
  3. Liam
  4. Louis
  5. Finn
  6. Noah
  7. Mathis
  8. Vince
  9. Leon
  10. Adam
  11. Jules
  12. Victor
  13. Stan
  14. Lars
  15. Alexander
  16. Mats, Seppe (gedeelde plaats)
  17. Matteo
  18. Daan, Tuur (gedeelde plaats)

Bij de meisjesnamen is ook dezelfde gebeurtenis gaande als in Nederland. Ook in Vlaanderen komt Liv ineens om de hoek kijken in de namen top 20 van het derde kwartaal. Liv is in de plek gekomen van de langere naam Camille. Grote stijger bij de meisjesnamen is de korte naam Lina. Deze naam steeg 3 plaatsen ten opzichte van het eerste half jaar. Ook Elena, Mila, Ella en Elise stegen een enkele plaats binnen de top 20 van meisjesnamen. De naam Nora is het meest gedaald, wat bijzonder is te noemen net nu Nora uit K3 zoekt K3 zo populair lijkt te zijn. Andere dalers zijn de namen Amélie, Lotte, Lena, Noor en Marie.

De top 20 meisjesnamen van Vlaanderen (derde kwartaal)

  1. Louise
  2. Emma
  3. Elise
  4. Marie
  5. Olivia
  6. Ella
  7. Noor
  8. Juliëtte
  9. Julie
  10. Mila
  11. Lena
  12. Elena
  13. Lotte
  14. Anna
  15. Fien
  16. Lina
  17. Lore
  18. Nora
  19. Amélie
  20. Liv

Lees verder

© 2015 - 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De top 20 van babynamen 2015Nu het jaar 2015 is afgelopen kan men de balans opmaken welke babynamen het meest gegeven zijn voor zowel jongens als me…
Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Wanneer er een baby op komst is, zijn ouders vaak lang bezig met het bedenken van de perfecte naam voor hun ongeboren te…
Populairste babynamen 2010 met naambetekenisPopulairste babynamen 2010 met naambetekenisDe Top 20 van populairste babynamen van de eerste helft van 2010 is bekend. Alle nieuwgeborenen worden ingeschreven bij…
De ontwikkeling van je baby; 19 weken zwangerIn week 19 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 250 gram, en is ongeveer 22 centimeter lang. Binnenkort zal de 20-we…
Populairste babynamen van 2009 met naambetekenisPopulairste babynamen van 2009 met naambetekenisIeder jaar wordt door de Sociale Verzekeringsbank, de SVB, een top 20 van de meest gegeven babynamen opgesteld. De SVB v…
Bronnen en referenties
  • http://www.kindengezin.be/toepassingen/populaire-voornamen.jsp
  • http://svb.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/top20/meisjes/index.jsp
  • http://svb.nl/int/nl/kindernamen/artikelen/top20/jongens/index.jsp
  • Afbeelding bron 1: TawnyNina / Pixabay

Reageer op het artikel "De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaal"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Babynamen
Schrijf mee!