InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uitgenodigde Vluchtelingen

Uitgenodigde Vluchtelingen

Het asielbeleid is een hot issue in de Nederlandse media. Er is echter een groep waar maar weinig mensen aan denken in het vluchtelingendebat: de groep van vluchtelingen die jaarlijks naar Nederland komt om hier hervestigd te worden. Elk jaar nodigt Nederland een aantal vluchtelingen uit. Dit zijn mensen die niet de normale asielprocedure doorlopen, maar vrijwel direct bij aankomst hier een woning en verblijfsvergunning krijgen. De UNHCR is de organisatie deze mensen uitkiest. Het gaat daarbij meestal om de meest schrijnende gevallen. Deze mensen staan dus helemaal los van de groepen vluchtelingen die op eigen gelegenheid naar Nederland komen en hier asiel vragen.

Hervestiging vluchtelingen

Het aantal vluchtelingen in de wereld is gigantisch, slechts een heel klein percentage daarvan komt in aanmerking voor hervestiging. Van de ruim 10,5 miljoen vluchtelingen onder de hoede van de UNHCR komt minder dan 1% in aanmerking voor hervestiging. De meeste van deze mensen, zo'n 95% gaan naar Canada, de Verenigde Staten, Australië,Zweden en Noorwegen. Nederland nodigt jaarlijks rond de 500 vluchtelingen uit. Het gaat hierbij om mensen die uitgenodigd worden omdat hun geval zeer schrijnend is. Het kan dan gaan om mensen die ernstig ziek zijn of gehandicapt of gevaar lopen. Het zijn meestal mensen die in een vluchtelingenkamp wonen in het buurland van een brandhaard. Degenen die in aanmerking komen en daadwerkelijk worden uitgenodigd krijgen daarmee dezelfde rechten als de staatsburgers van de landen waar ze hervestigd worden. Na verloop van tijd komen ze in aanmerking voor naturalisatie. De UNHCR, de hoge raad van de vluchtelingen van de Verenigde Naties, is de organisatie die mensen aanwijst. Ze worden vervolgens onder andere hervestigd in Nederland. Nederland heeft aangeboden in de periode 2012-2015 2000 van deze vluchtelingen op te nemen.

Selectiemissies

Het is de UNHCR in het land waar de vluchtelingen zich bevinden dat mensen aanwijst die in aanmerking komen voor hervestigen. De meeste uitgenodigde vluchtelingen zijn afkomstig uit Congo, Birma, Bhutan, Eritrea, Irak, Burundi en Ethiopië. Het afgelopen jaar zijn er ook mensen uit Syrië uitgenodigd. Vervolgens gaan er jaarlijks vier selectiemissies naar deze landen om te kijken of deze mensen daadwerkelijk naar uitgenodigd gaan worden. Hierbij zijn mensen betrokken van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het IND (Immigratie en Naturalisatiedienst) en het COA (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers). Vervolgens wordt door het IND een intake gedaan met de mensen die in aanmerking komen. Hierbij wordt gekeken naar de verwachtingen van mensen en hoe realistisch die zijn en hoe goed men verwacht dat ze op termijn kunnen integreren in de Nederlandse maatschappij. Aan de hand van deze intakes worden mensen uitgekozen.

Inburgering

De mensen die daadwerkelijk in aanmerking komen voor hervestiging krijgen in het land waar ze zich op dat moment bevinden een korte training waarin ze zich voorbereiden op hun komst naar Nederland. Deze training duurt een dag of zes en geeft mensen een eerste kennismaking met de Nederlandse taal en er wordt een begin gemaakt met de inburgering. Meestal duurt het een maand of zes voordat mensen ook daadwerkelijk naar Nederland komen.

Komst naar Nederland

Bij de komst naar Nederland worden de nieuwkomers eerst voor twee dagen opgevangen door het COA en vervolgens stromen ze door naar de gemeente waar ze een woning hebben. Vanaf dat moment is het vooral Vluchtelingenwerk die zich over deze mensen ontfermt. Zij zetten dan hun inburgering voort, met onder andere Nederlandse taallessen. Ook geven ze andere ondersteuning, wat vaak hard nodig is omdat de meeste vluchtelingen afkomstig zijn uit heel andere culturen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.coa.nl/nl/asielzoekers/hervestiging-vluchtelingen
  • http://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/uitgenodigde-vluchtelingen
  • https://www.ind.nl/Documents/6078.pdf
  • http://www.unhcr.nl/over-unhcr/wat-doen-we/duurzame-oplossingen/hervestiging.html

Reageer op het artikel "Uitgenodigde Vluchtelingen"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 31-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Vluchtelingen en Asielzoekers
Schrijf mee!