InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De vier zwaarste aardbevingen in Groningen tot 2015

De vier zwaarste aardbevingen in Groningen tot 2015

De provincie Groningen wordt al jaren geteisterd door aardbevingen ten gevolge van de gaswinning. In eerste instantie werd het nog weggelachen door de politiek en door de NAM, maar langzaam worden de gevolgen van de aardbevingen in Groningen voor iedereen duidelijk. Het blijft nog beperkt tot financiële schade, tot de eerste slachtoffers vallen.
In tegenstelling tot tientallen jaren geleden wordt nu wel erkend dat de aardbevingen het gevolg zijn van de gaswinningen. Hier wordt veel hinder door ondervonden in de provincies Drenthe en Groningen. Gerekend over de periode maart 2014 tot maart 2015 heeft het KNMI honderd aardbevingen gerapporteerd. Deze variëren van 0,5 tot 3,1 op de schaal van Richter. In 2012 waren het er nog ruim 90. De zorgen groeien niet over de intensiteit van de bevingen, maar meer over de frequentie. Op 1 maart 2015 zijn er zelfs drie bevingen geregistreerd op één dag. Er is nog nooit letsel ontstaan, maar het financiële leed is groot.

Wanneer waren de zwaarste bevingen?

De laatste jaren wordt er steeds meer gesproken over de aardbevingen, maar op de zwaarste aardbeving in Groningen na, zijn de overige drie aardbevingen lang geleden geregistreerd. Doordat er steeds vaker aardbevingen gevoeld worden is het natuurlijk wel terecht dat inwoners van Groningen en Drenthe zich er steeds meer zorgen over gaan maken. Ze moeten ook wel want duizenden huizen staan op instorten. Hieronder een overzicht van de vier heftigste aardbevingen in Groningen en Drenthe. Aardbevingen tot 1 maart 2015 zijn hierin opgenomen.

Nummer 4 Aardbeving Roswinkel 1998 Kracht 3,3 op de schaal van Richter

In 1998 zijn er 23 aardbevingen geregistreerd in de beide provincies. Maar liefst 3 bij Roswinkel. Op 14 juli 1998 is er een aardbeving gemeten van 3,3 op de schaal van Richter. In 1997 was overigens al bekend dat de aardbevingen het gevolg waren van de gaswinning.

Nummer 3 - Aardbeving Roswinkel 1997 Kracht 3,4 op de schaal van Richter

Dit is de zwaarste beving waarvan het epicentrum in Drenthe lag. Op 19 februari 1997 vindt deze heftige beving plaats. De zwaarte van de beving leek een incident, maar één jaar later was het weer raak. In de periode 1986 tot 1998 zijn er in totaal 184 aardbevingen in het gaswinningsgebied gemeten door de KNMI. Het epicentrum in 1998 lag tussen Emmen en de grens met de provincie Groningen. De NAM heeft toen meer dan 200 schadeclaims ontvangen.

Nummer 2 Aardbeving Westeremden 2006 - Kracht 3,5 op de schaal van Richter

Vroeg in de ochtend op 8 augustus 2006 vond deze beving plaats. Het epicentrum lag in de buurt van het dorp Westeremden. Na deze gasbeving heeft de NAM 400 schademeldingen gehad. De schade bleef toen nog beperkt tot het repareren van de scheuren. Er werd toen nog niet gedacht aan blijvende schade aan de regionale huizenmarkt. Westeremden ligt een paar kilometer bij Huizinge vandaan, waar 6 jaar later de heftigste gasbeving zou plaatsvinden.

Nummer 1 Aardbeving Huizinge 2012- Kracht 3,6 op de schaal van Richter

Op 16 augustus 2012 vond de heftigste gasbeving plaats met een kracht van 3,6 op de schaal van Richter. Huizinge ligt in de gemeente Loppersum. Deze beving werd zelfs gevoeld in stad Groningen. De gevolgen waren groot. De NAM heeft in totaal 800 schademeldingen ontvangen. Ook aan de Martinitoren in de stad werd lichte schade veroorzaakt.

Toch zijn dit niet de heftigste aardbevingen in Nederland geweest. Er zijn twee bevingen geregistreerd van 5,0 of zwaarder. In 1992 is er in Roermond een aardbeving gemeten van 5,8 op de schaal van Richter, en in Uden één van 5,0 in 1932.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zwaarste_aardbevingen_in_Nederland
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/22212327/__De_zwaarste_aardbevingen__.html

Reageer op het artikel "De vier zwaarste aardbevingen in Groningen tot 2015"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!