InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Cadeautjes voor hoogsensitieve personen en HSP'ers

Cadeautjes voor hoogsensitieve personen en HSP'ers

Cadeautjes voor hoogsensitieve personen en HSP'ers Hooggevoelige mensen houden doorgaans niet van drukte. Ze voeren liever een goed gesprek in een rustige omgeving. Ze houden niet van teveel prikkels maar meer van ontspannende dingen. Heb je een vriendin die hooggevoelig is, ofwel een HSP’er, dan zal ze niet snel een groot feest geven voor haar verjaardag. Ben je uitgenodigd en wil je een cadeau kopen dan dien je hier rekening mee te houden.

Auraspray voor hoogsensitieve personen of hsp'ers

Er zijn allerlei auraspray’s te koop die hooggevoelige mensen kunnen gebruiken om in hun eigen energie te blijven staan terwijl ze in een drukke omgeving zijn. Elke auraspray heeft zijn eigen samenstelling. De spray’s zijn ook te gebruiken om een ruimte te zuiveren van negatieve energie. Zogenaamde Nieuwetijdskinderen kunnen baat hebben bij de auraspray’s. Gestresste of drukke kinderen worden er rustiger van. Een HSP’er gebruikt de spray vlak voordat ze naar een drukke ruimte gaat.

(Half)edelstenen voor hoogsensitieve personen

(Half)edelstenen hebben bepaalde trillingsfrequenties die heilzaam kunnen zijn voor mensen. Speciaal daarvoor opgeleide therapeuten kunnen vaststellen welke edelsteen goed is voor een specifieke persoon. Maar het is bekend dat hoog sensitieve mensen vaak baat hebben bij edelstenen die beschermend en zuiverend werken. Je kunt dus een sieraad geven waarin deze edelstenen zijn verwerkt. Hieronder vind je een lijst van edelstenen die beschermen en zuiveren van negatieve energie:
  • Amethyst
  • Barnsteen
  • Fluoriet
  • Kornalijn
  • Tijgeroog
  • Toermalijn
  • Turkoois

Badolie / douchegel voor hoogsensitieve personen

Het is voor HSP’ers goed om na een drukke dag een ontspannende douche of bad te nemen. Op deze manier spoelen zij de drukte van de dag van zich af. Hoewel de keuze persoonlijk is, is het bekend dat lavendel een rustgevende werking heeft en de slaap bevordert.

Wierrook en salie voor mensen die hoogsensitief zijn

Salie kun je gebruiken om je huis te zuiveren van negatieve energieën. Je kunt het in gedroogde takjes kopen die je op een vuurvaste schaal legt en ze vervolgens laat opbranden. Het geeft een indringende geur, maar als daarna het huis gelucht wordt, zal de negatieve energie met de rook verdwijnen. Je kunt ook wierook gebruiken voor dit doeleinde. Zuiveringszout is hier speciaal voor bedoeld, maar andere geuren kunnen ook goed werken.

Naadloze kleding

Sommige hoogsensitieve personen raken gestrest van kleding die niet goed zit. Een kriebel(kol)trui, prikkende labeltjes, ondergoed en sokken met vervelende naadjes, ze kunnen allemaal teveel prikkels opleveren. Gelukkig is er veel naadloze kleding op de markt. Je kunt tegenwoordig naadloze sokken vinden en naadloos ondergoed. Ook ruimvallende kleding, bijvoorbeeld voor ’s avonds op de bank is erg fijn voor hooggevoelige mensen.

Boeken voor hoogsensitieve personen

Hoogsensitieve mensen lezen graag. Dat komt omdat ze zich vaak goed kunnen inleven in anderen. Dat is een vaardigheid waarop een beroep gedaan wordt wanneer je een boek leest. Bovendien kun je goed ontspannen middels het lezen van boeken, iets waar HSP’ers door hun hoge prikkelgevoeligheid meer dan normaal behoefte aan hebben. Er is zelfs onderzoek gedaan naar de verschillende genres en hun uitwerking op de hersenen. Hieruit bleek dat romantische boeken het beste scoren wanneer het om ontspanning gaat. Thrillers daarentegen prikkelen de hersenen het meest.

Muziekcadeaus voor mensen die hoogsensitief zijn

Oordopjes of Mp3-speler tegen prikkels

Hoogsensitieve personen ontkomen er niet altijd aan om zich te begeven in drukke omgevingen. Om de vele prikkels die dit oplevert wat te dempen kun je oordopjes aanschaffen. Natuurlijk kan een HSP’er er ook voor kiezen om rustige muziek te beluisteren via een MP3 speler terwijl ze zich in een drukke omgeving bevindt.

Muziek voor hoogsensitieve personen

Hoogsensitieve mensen houden vaak van rustige muziek. Gevoelige muziek komt vaak sterker binnen dan bij andere mensen. Geef je een hoogsensitief persoon een CD dan moet je je dit realiseren. Hoewel muziekvoorkeuren persoonlijk zijn en het natuurlijk een kwestie van smaak is houden de meeste HSP’ers van rustige muziek. Te denken valt aan de typische New Age muziek die je bijvoorbeeld bij De Tuinen kunt kopen.

Andere cadeautjes voor HSP'ers

Hoogsensitieve personen waarderen het als je iets persoonlijk hebt gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zelf geknutseld fotolijstje met een foto van een bijzondere herinnering. Maar ook een sieraad dat je zelf hebt gemaakt kunnen ze op waarde schatten. Kijk echter uit met cadeau's als kleurboeken omdat hoogsensitieve personen liever zelf hun creativiteit de vrije loop laten gaan.

Lees verder

© 2015 - 2017 Gway, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderen maakt vaak dat de kinderen het erg moeilijk hebben. Het woord hoogsen…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
Het Sinterklaas en Kerstmis spelHet Sinterklaas en Kerstmis spelIeder jaar weer de grote vraag: Wat gaan we doen met de feestdagen? Niet iedereen heeft tegenwoordig tijd en zin om een…
Kerstspel - gezelligheid voor het hele gezinKerstspel - gezelligheid voor het hele gezinWie er aan cadeautjes doet met Kerst kan ook eens een andere weg inslaan dan alleen het uitpakken na het Kerstontbijt of…
Sinterklaas spelSinterklaas spelEen leuk en gezellig spel om met de hele familie te spelen op sinterklaasavond. Het kan natuurlijk ook als kerstspell ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.swissiesite.be/Edelstenen%20-Gemstones/Afschermen-Beschermen%203.htm
  • http://www.frederike.eu/Hooggevoeligheid.html

Reageer op het artikel "Cadeautjes voor hoogsensitieve personen en HSP'ers"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!