InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Nabehandeling van een tatoeage

Nabehandeling van een tatoeage

Nu je net je nieuwe, frisse tattoo hebt is het uiteraard heel belangrijk dat je deze ook goed verzorgd. Vanaf nu is de plaatser van de tattoo niet meer verantwoordelijk voor eventuele infecties of andere problemen die zich kunnen voordoen met je tattoo als je er niet correct zorg voor draagt. Het is heel belangrijk dat je de juiste richtlijnen volgt, anders kan een mooie tattoo uitdraaien in een ware ramp.

Blijf van het verband.

De tatoeëerder nam de grootste zorg bij het afdekken van je nieuwe tattoo. Dit doet hij uiteraard met de reden om te vermijden dat bacteriën uit de lucht zouden binnendringen in de wonde want hoe mooi je tattoo ook is, het is nog steeds een wonde. Aangezien dat open wonden een voedingsbron zijn voor bacteriën is het heel belangrijk om het verband minimaal twee uur onberoerd te laten om zo infecties te voorkomen. De enige uitzondering op deze regel geldt voor bedekking met plastic folie. Deze moet onmiddellijk worden verwijderd zodat het je tattoo niet kan verstikken. In dit geval is het beter om geen bedekking te hebben dan plastic folie.

Wassen en behandelen

Nadat je het verband hebt verwijderd zal je de tattoo willen wassen. Gebruik hiervoor lauw water en milde, vloeibare antibacteriële of antimicrobiële zeep zodat het gebied volledig wordt gereinigd. Verwijder ook resten van zalf, bloed en of plasma. Dit doe je beter niet met een washandje of een ander schurend materiaal. Je hand is hierbij het beste hulpmiddel. Indien de tattoo slijmerig en glad aanvoelt is ze waarschijnlijk bedekt met plasma. Probeer deze zoveel mogelijk te verwijderen want bij het opdrogen kunnen deze korsten veroorzaken.
Dep daarna (niet wrijven) het volledige gebied met een schone handdoek of papieren doek om het helemaal droog te krijgen. Breng daarna een dunne laag zalf aan, bij voorkeur zalf verrijkt met vitaminen A en D. Als je deze niet hebt is Bacitracine of een soortgelijke antibacteriële zalf zeker ook aanvaardbaar.

Gebruik geen Neosporin. Dit is een zeer goed product bij snij- en schaafwonden maar absoluut niet voor tatoeages. Ze kunnen een allergische reactie veroorzaken met kleine rode bultjes. Wanneer deze wegtrekken kan ook de inkt vervagen waardoor je tattoo volledig geruïneerd zal zijn.

Producten en Lotions

Als je wil kan je je tattoo ook een behandeling geven met een speciaal product zoals Tattoo Goo of H2Ocean. Dit is echter niet noodzakelijk aangezien de gewone producten ook prima werken. Indien je hier toch voor opteert gebruik je deze producten best zoals voorgeschreven gedurende een periode van drie tot vijf dagen.
Daarna is het belangrijk om de tattoo schoon te houden. Je kan hiervoor een lotion gebruik in plaats van zalf wat de huid zacht huid. Bij voorkeur gebruik je best een lotion vrij van kleurstoffen en speciale geur bijvoorbeeld Eucerin.

Baden, douchen en zwemmen

Douchen met een nieuwe tatoeage is zeker mogelijk en zelfs noodzakelijk. Het is niet schadelijk als de tattoo nat wordt maar laat hem niet weken. Je tattoo onderdompelen in een bad of bubbelbad daarentegen kan wel heel schadelijke gevolgen hebben. Vermijd deze dus minstens twee tot drie weken na plaatsing van de tattoo. Douchen is dus zeker geen probleem maar verwijder wel snel douchegel of shampoo af je tattoo. Zwemmen doe je ook zeker niet binnen de eerste twee weken. Ongeacht of het gaat over een zwembad, vers of zout water.

Korstvorming

Na een paar dagen zal je merken dat er kleine korstvorming ontstaat. Overmatige korstvorming kan een gevolg zijn van een slecht geplaatste tattoo maar een beetje is heel normaal en dus absoluut geen reden tot paniek. Breng warme, vochtige kompressen aan op de korsten gedurende ongeveer vijf minuten. Dit herhaal je twee of drie keer per dag. De korsten zullen zachter worden en vanzelf loskomen op termijn. Dit zal ook gepaard gaan met jeuk, net als bij zonnebrand wanneer het begint te genezen. Het advies is hier om zeker niet te krabben of krassen. Als de huid jeukt gebruik je best een lotion. Je tattoo is bijna genezen dus is het zeker niet het moment om het nog te verpesten.

Bescherming tegen de zon

Nadat je tattoo is genezen is het wel belangrijk om je tattoo altijd te beschermen tegen ultraviolette stralen van de zon. Deze kunnen de tatoeage vrij snel doen vervagen of beschadigen. Smeer je tattoo dus altijd goed in met minimum factor dertig voor je deze blootstelt aan extreme hitte. Dit dal je tatoeage levendig waardoor je er vele jaren van zal kunnen genieten.
© 2014 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeageTattoo verzorging - Verzorg je tatoeageZodra je tattoo gezet is zal je je als eerste bezig moeten gaan houden met de juiste verzorging van je tatoeage. Na het…
Voor het eerst een tatoeage laten zettenWanneer je voor het eerst een tatoeage wilt laten zetten, zijn er een aantal zaken waar je absoluut aan moet denken. Het…
Mag je zwemmen met een tattoo?Mag je zwemmen met een tattoo?Niet iedereen weet hoe het nou precies zit met tatoeages en zwemmen. Mag je zwemmen met een tattoo? Het is belangrijk om…
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…
Help! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersHelp! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersWil jij graag een tatoeage, maar zeggen je ouders: ‘nee’? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe je hen toch kunt overhalen…

Reageer op het artikel "Nabehandeling van een tatoeage"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 16-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!