InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)

Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)

Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP) Het LTP (landelijk telefoonnummer politie) is sinds het jaar 2000 in gebruik genomen. ‘Géén spoed, wél politie’ is het uitgangspunt. Voor alle zaken waarbij geen spoed nodig is maar u wel de politie voor nodig heeft kunt u 0900- 8844 bellen.

0900-8844 of 112 bellen?

Voor spoedeisende zaken, waarbij sirenes en zwaailichten nodig zijn belt u 112.
Dit zijn levensbedreigende zaken voor zowel mens als dier. Er is bijvoorbeeld iemand gewond geraakt bij een aanrijding. U of iemand in uw omgeving wordt direct en acuut bedreigd. Maar ook als er op heterdaad betrapt wordt bij bijvoorbeeld een inbraak. Ook wanneer u direct wordt bedreigt door iemand kunt u het beste 112 bellen. Een voorbeeld hiervan is dat er iemand voor uw voordeur staat die met fysiek of verbaal geweld u bedreigd.

Voor alle zaken waarbij geen sirenes en zwaailichten nodig zijn belt u 0900-8844.
Dit zijn geen levensbedreigende zaken voor mens of dier. U ervaart bijvoorbeeld geluidsoverlast in uw omgeving. Er is een aanrijding met alleen blikschade maar u wilt toch dat de politie langskomt omdat bijvoorbeeld niet duidelijk is wie de schuldige is geweest. U heeft een inbraak geconstateerd maar de dader is allang vertrokken. Ook voor informatie en advies kunt u het landelijk telefoonnummer politie bellen.

Het Landelijk Telefoonnummer Politie

Net als het alarmnummer 112 is dit telefoonnummer 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. Als u met een mobiel belt krijgt u eerst een computer aan de lijn die aan u vraagt in welke regio u de politie nodig heeft. Is dit Amsterdam en omstreken toets dan een 1, voor andere regio’s blijf aan de lijn. U krijgt dan iemand aan de lijn die u vraagt in welke plaats u de politie nodig heeft. U noemt de plaats en wordt meteen doorverbonden naar een regionaal nummer.

Bij de volgende persoon die u aan de lijn krijgt kunt u uw verhaal doen, als u een vraag heeft of advies wilt kan deze persoon u wellicht helpen. In andere gevallen wordt u waarschijnlijk doorverbonden naar de plaatselijke politie waar u weer uw verhaal doet. Deze persoon geeft de melding door en als het nodig is stuurt deze een politiewagen naar u toe.

Belt u via een vaste telefoonverbinding wordt u automatisch doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau via postcodeherkenning door een computer. Dit geldt ook voor mensen die met een mobiel bellen via de provider KPN.
Afhankelijk van hoe druk het op dat moment is kan de wachttijd voordat er een politiewagen arriveert variëren van ± 5 minuten tot een uur of langer.

Lang gewacht, nog geen politie?

Afhankelijk van hoe druk de politie het heeft op het moment van uw melding en de prioriteit die uw melding heeft kan het gebeuren dat er helemaal niemand komt. Na verloop van tijd (een aantal uur) en als u niet meer belt verdwijnt uw melding namelijk uit het systeem en komt er niemand meer. Erg vervelend natuurlijk voor u als u zit te wachten op hulp. Daarom dit advies: wanneer het lang duurt (zo’n 1,5 á 2 uur) en er is nog geen politie en u heeft ze nog wel nodig, belt u dan nog een keer met het landelijk telefoonnummer politie om te vragen of er al iemand onderweg is.

Waarom een Landelijk Telefoonnummer Politie?

Omdat er vaak het spoednummer 112 werd gebeld bij niet- spoedeisende zaken is er gekozen voor een nieuw landelijk telefoonnummer dat gebeld kan worden zonder dat men eerst op zoek moest naar het telefoonnummer van de plaatselijke politie. Hierdoor is de bereikbaarheid van de politie in de regio verbeterd. Er is nu één telefoonnummer voor alle vestigingen van de politie in heel Nederland. De aanspreekbaarheid van de politie en de telefonische dienstverlening verbeteren.

Lokaal tarief?

Wanneer u 0900-8844 belt met een vaste telefoon kost dit hetzelfde als het lokale tarief. 0900- nummers staan vaak bestempeld als ‘duur’, in dit geval is dit niet zo. In het geval van mobiel bellen naar het nummer kunnen de kosten hoger uitvallen. Per provider verschilt het wat u moet betalen voor het bellen naar een zogeheten 'servicenummer'.
Naast het gewone tarief moet u dan nog een bedrag betalen om naar een service nummer te bellen en er kan ook nog een starttarief in rekening gebracht worden.
© 2008 - 2014 M_vermaat, gepubliceerd in Diversen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Burgernet: Horen, Zien en BellenBurgernet: Horen, Zien en BellenHoren, Zien en Bellen is de slogan van Burgernet. Burgernet is een duurzaam projekt dat burgers betrekt bij de veilighei…
Mishandeling en verwaarlozing van dieren meldenMishandeling en verwaarlozing van dieren meldenDierenmishandeling komt voor in heel Nederland, maar veel mensen weten niet waar ze melding kunnen doen van dierenleed o…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Het alarmnummer 112 moet u bellen bij spoedeisende hulp in het geval van levensbedreigende situaties. Ook indien u getui…
Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen is telefoneren zonder dat de persoon naar wie u belt kan zien door welk telefoonnummer het telefoontje ge…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Binnen de EU-landen kunt u in geval van levensbedreigende situaties of spoedeisende hulp het alarmnummer 112 bellen. Op…

Reageer op het artikel "Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)"

Reacties

Tessa, 26-02-2013 12:09 #8
Momenteel al een uur in de wachtrij om een afspraak te maken om aangifte te doen, toen ik eens ging opzoeken wat "lokaal tarief" nou betekent. Nu ontdek ik dat ik dus al ruim 25 euro kwijt ben hiervoor? Belachelijk.

Azalaia, 13-01-2013 21:17 #7
Waarom geen gratis 0800 8844 nummer i.p.v. 0900 8844, dan kost het niks als ik met mijn mobiel dit politienummer bel. Ik heb geen vaste telefoonlijn meer. 0900 nummers vallen meestal buiten de bel bundel en betaal ik 35 ct per extra per minuut voor het bellen naar een 0900 nummer.

Ronald, 30-12-2012 03:58 #6
Reactie op : Reactie infoteur, 01-04-2011;

Er zijn helaas ook mensen (zoals ik) die onder bewind staan. één keer in de 3 maanden €10, - aan beltegoed is al veel, en die zijn zo op als je een instantie moet bellen. Voor ons is het dus onmogelijk om de politie te bellen, tenzij we levensgevaarlijk gewond zijn geraakt, want dan mag je 112 bellen. In iedere andere situatie krijg je te horen dat je maar 0900-8844 moet bellen ("Dan leen je maar een telefoon van buren"). Hoe moet je handelen als, bijvoorbeeld, snachts een steen door je raam wordt gegooid? De dader is vertrokken, dus je mag geen 112 bellen, maar het landelijk nummer kun je ook niet bellen, want je hebt geen beltegoed. De rest van de nacht met een keukenmes in je handen bij het kapotte raam in de regen zitten, hopen dat er niemand door binnen komt? Is dat wel het geval, dan krijg je niet eens meer de kans om 112 te bellen…

Anja, 13-02-2012 11:26 #5
Een poosje geleden werden wij (met de dood) bedreigd door buren en hebben toen 112 gebeld… we kregen toen op ons donder dat we niet het 0900 nummer gebeld hadden aangezien er (nog) geen fysiek geweld was gebruikt! 112 was voor spoed niet voor dit soort zaken! Maar aangezien ik geen beltegoed had kon ik alleen maar 112 bellen… dat deerde de agent aan de telefoon niet!

René, 26-10-2011 09:33 #4
Dit nummer kost dan toch weer extra bij mijn abonnement waar normale vaste nummers niet extra kosten behalve de 0900 en aanverwante nummers. Ik begrijp echt niet net als anderen opmerken dat het geen 0800 nummer is. Dit weerhoud mensen om de politie te informeren wat niet bevorderlijk is voor de algemene veiligheid in ons land.
Ook via de mobiele telefoon zou dit gratis moeten zijn. Als dit geregeld zou worden zouden we betere meldingsactiviteiten zien. Waarom niet 2 nummers, één met een normaal vast nummer en het bestaande. Vanuit het buitenland kan men wel een normaal vast nummer bellen en wordt gemeld dat dit nummer niet wordt beantwoord als men het beld in Nederland. Over ongepaste arrogantie gesproken.

Maarten, 01-04-2011 11:07 #3
Voor prepaid telefoons (bijv KPN) is het nog duurder. Vroeger 1.50 per minuut, inmiddels gezakt naar 49 ct/min om de politie te bellen (http://www.kpn.com/prive/mobiel/Tarieven/Prepaid.htm). Als ik mijn prepaid bij heb, bel ik dus niet meer met de politie. Ik vind het onbegrijpelijk dat een niet-spoed nummer van de politie niet gewoon een gratis 0800 nummer is. Het is toch in het belang van iedereen dat als ik als burger iets zie wat niet klopt (inbraak in geparkeerde auto, onveilige situatie, agressief gedrag) dat ik dan even de politie bel. Maar nu ga ik even rekenen voordat ik bel. Een onnodige drempel. Hopelijk wordt er druk uitgevoerd op de telecom providers om dit nummer gratis te maken (bij Vodafone zit 0900-8844 in de bundel). Reactie infoteur, 01-04-2011
Hallo Maarten,

De kosten kunnen inderdaad oplopen als u belt met het landelijk telefoonnummer politie. Indien er spoedeisende zaken zijn zoals wanneer u getuige bent van een inbraak in een geparkeerde auto zoals u noemt is het van belang dat u 112 belt in plaats van 0900-8844. Zo is de pakkans aanzienlijk groter. wanneer u belt voor niet-spoedeisende zaken kunt u vanwege de kosten inderdaad beter niet bellen met een prepaid telefoon. U kunt dan beter even wachten tot u weer thuis bent en alsnog bellen.

Met vriendelijke groet.

Nicole Maalsté, 18-04-2009 12:18 #2
Geachte heer, mevrouw,

Op uw site is het volgende te lezen over het bellen met 0900 8844:
"Wanneer u 0900-8844 belt kost dit hetzelfde als het lokale tarief. 0900- nummers staan vaak bestempeld als?duur?, in dit geval is dit niet zo."

Dit blijkt dus niet waar te zijn. Ik heb een abonnement bij T-mobile en daar betaal je 0,25 cent per minuut extra voor het bellen naar servicenummers.

Hartelijke groet,
Nicole Maalsté Reactie infoteur, 18-04-2009
Hallo Nicole,

Bedankt voor uw reactie, ik heb het even uitgezocht en het artikel aangepast.

Met vriendelijke groet

Dyna18 (infoteur), 18-01-2008 15:09 #1
Aangezien bellen met een 0900 nummer met een mobiele telefoon hoge extra kosten met zich meebrengt. Is het bellen van dit nummer wel degelijk duur wanneer er met mobiel gebeld wordt.

Infoteur: M_vermaat
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!