InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het recyclingproces van glas

Het recyclingproces van glas

Het recyclingproces van glas Verpakkingsmaterialen die ons land veel gebruikt worden zijn plastic en glas. Plastic wordt tegenwoordig apart ingezameld en ook glas gaat niet de restcontainer in. Voor glas zijn er speciale glasbakken. Welk glas gooi je daar in en welk glas nou juist niet? En als de glasbakken worden geleegd, hoe gaat het recyclingproces dan in zijn werk?

De glasbak

Een glasbak is een container die als doel heeft het inzamelen van glasafval. Er zijn verschillende soorten glasbakken.

Bovengrondse glasbak

Dit zijn grote containers die volledig boven de grond geplaatst zijn. Niet al het glas gaat in dezelfde glasbak. Weggooien gaat op kleur. Er is een bak voor transparant glas (ook wel wit of blank glas genoemd) en er is een bak voor bont glas. Bont glas is meestal bruin of groen. Op enkele locaties worden bruin en groen glas ook nog weer apart ingezameld.

Ondergrondse glasbak

Bij een ondergrondse glasbak is het grootste deel van de container niet zichtbaar. Deze zit onder de grond. Wat er boven de grond zichtbaar is, is een bak waar je het glas in moet werpen. Dit type glasbak is in opkomst. Een overweging van de gemeente om over te gaan op een ondergrondse glasbak kan zijn dat deze onopvallender zijn in het straatbeeld.

Gaat al het glas in de glasbak?

Statiegeld

Nee, niet al het glas komt in de glasbak terecht. Er zijn glazen verpakkingen waar statiegeld opzit. Een voorbeeld hiervan zijn bierflesjes. Op veel bierflesjes zit statiegeld. Op de meeste glazen verpakkingen zit echter geen statiegeld. In dat geval kan het de glasbak in. Bij twijfel is het altijd raadzaam even goed naar het glas te kijken. Op een pot of fles bestemd voor de glasbak heeft altijd een logo dat laat zien dat het afvalglas betreft.

Herbruikbaar

Niet al het glasafval is geschikt voor de glasbak. Er zijn glassoorten die het hergebruikproces verstoren en daarom niet in de glasbak thuishoren. Kurken en deksels van potten en flessen horen ook niet in de glasbak thuis. Etiketten hoeft u niet los te weken.

Welk glas gaat wel in de glasbak?

  • Flessen
  • Glazen potten
  • Kruidenpotjes
  • Parfumflesjes
  • Deodorantrollers van glas
  • Glazen medicijnpotjes en flesjes

Welk glas gaat niet in de glasbak?

  • Gebroken ruiten
  • Kristallen glazen
  • Gloeilampen en TL-lampen
  • Ovenschalen (keramisch glas)
  • Bloempotten en vazen
  • Spiegels
  • Serviesgoed (porselein) en theeglazen

Hoe werkt het recycling proces bij glas?

Percentage afvalglas dat wordt aangeboden ter recycling

Ruim 80% van al het afvalglas komt in de glasbakken terecht. Hiermee wordt op jaarbasis ongeveer 400.000 ton restafval voorkomen. Al het glas uit de glasbak wordt in vrachtwagens naar een glasrecyclingbedrijf gebracht. Bij het grootste bedrijf in Nederland komen dagelijks zo'n 40 tot 50 vrachtauto's met gebruikt glas binnen.

Sorteren

Niet al dit glas is bruikbaar voor recycling. Van elke ton glas (1000 kilo) is er ongeveer 50 kilo niet bruikbaar. Stenen kruiken, kopjes, borden, soms een plastic tas. En ook doppen, deksels en kurken worden toch regelmatig in de glasbak gedaan. Al het binnengekomen glas wordt op een rooster gestort. Dit rooster werkt als een zeef en de grootste vervuiling wordt zo al snel uit het glas gehaald. Al het glas dat door de zeef heengaat komt op transportbanden en gaat de glasfabriek in. Hier halen voorsorteerders het verdere afval met de hand weg. Verder wordt er gebruik gemaakt van grote magneten die metaal tussen het glasafval weg kunnen halen. Zogenoemde laserogen sporen kleine deeltjes keramiek, steen en porselein op. Deze worden door luchtdruk van de band 'afgeschoten'.

Monsters

Als al het glas door middel van diverse technieken is gefilterd, worden er monsters genomen. De normering is dat er niet meer dan 35 gram vervuiling per 1000 kilo glas mag zijn. Blijkt na controle dat dit percentage hoger is, wordt het sorteerproces in de fabriek nogmaals doorlopen. Als het glas voldoet aan de gestelde normen wordt het schoongemaakt. Voor het recyclingproces is het nog niet gewassen. Het schoonmaken van het glas neemt een periode van drie tot tien weken in beslag. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling van het glas. Als het glas schoon is gaat het naar de glasfabrieken.

Conclusie

Een goed milieu begint bij jezelf wordt wel eens geroepen. En inderdaad, door glas in de glasbak te werpen wordt het weer hergebruikt. Beter voor het milieu en ook beter voor jezelf. Veel gemeentes hanteren tegenwoordig een systeem van afvalverwerking waarbij je per lediging betaalt. Minder afval aanbieden is dus direct besparen op je afvalkosten.
© 2014 - 2017 Bianca101, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe worden lege flessen verwerkt tot nieuw glas?De meeste mensen brengen trouw hun flessen naar de glasbak als ze leeg zijn. Maar hoe worden lege flessen verwerkt tot n…
5 heerlijke cocktails met meloenlikeur5 heerlijke cocktails met meloenlikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met meloenlikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
5 heerlijke cocktails met Kahlua5 heerlijke cocktails met KahluaIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Kahlua. De recepten zijn allemaal erg verschillend en de…
5 heerlijke cocktails met Advocaat5 heerlijke cocktails met AdvocaatIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Advocaat. De recepten zijn allemaal erg verschillend en…
Bronnen en referenties
  • http://rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/welk-glas-mag-ik-in-de-glasbak-gooien.html
  • http://kringloopglas.nl

Reageer op het artikel "Het recyclingproces van glas"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 07-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!