InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016?

Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016?

Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016? Ieder jaar met oud en nieuw wordt er met carbid geschoten. Het schieten met behulp van melkbussen wordt dan ook ieder jaar populairder. Het carbid schieten is een goed alternatief voor het afsteken van vuurwerk. Het traditionele vuurwerk moet het afleggen tegen het carbid schieten wegens de prijs en het carbid schieten knalt veel harder. De oorsprong van het carbidschieten stamt reeds uit de tijd van de Germanen. Tegenwoordig is carbid schieten vooral een streekgebruik. De regels voor het carbid schieten zijn per gemeente anders.

carbidschieten is vooral op het plattelaand een traditie

Carbid schieten en regels 2016

Zowel in Nederland als in België wordt er met carbid geschoten. In Nederland wordt het carbid schieten genoemd en in België heet het carbuurschieten. Carbidschieten wordt ook wel melkbusschieten of pulleschieten genoemd. Carbid schieten is vooral tijdens de jaarwisseling een plaatselijk gebruik. Carbid schieten is een traditioneel volksvermaak. Vooral in het noorden van Nederland. In het zuiden van Nederland is het carbid schieten traditioneel bij een bruiloft.

Voorwaarden

Sommige gemeenten stellen voorwaarden aan het carbidschieten.
  • Zo mag er geen gebruik worden gemaakt van (melk)bussen en of dergelijke voorwerpen met een inhoud van veertig liter of meer.

Er mag bij de meeste gemeenten die een carbidverordening hebben ook niet met carbidkanonnen geschoten worden. Als plaatsbepaling waar carbid geschoten mag worden geldt bij sommige gemeenten:
  • De afstand moet tenminste vijfenzeventig meter van de woonbebouwing zijn;
  • De afstand tot gezondheidszorginstellingen is minimaal driehonderd meter;
  • De afstand tot dieren moet eveneens minimaal driehonderd meter zijn;
  • Er moet altijd van de bebouwing af geschoten worden;
  • De plaats waar geschoten wordt moet altijd een minimale oppervlakte hebben en er mogen geen verharde openbare wegen of paden in het gebied van het schootsveld zijn.

Voorbereidingen

In een melkbus, verfbus, omgebouwde giertank, gasfles wordt met speeksel of water natgemaakte carbid gelegd. Nadat het natte carbid in melkbus, verfbus, omgebouwde giertank of gasfles is gelegd, wordt de open ruimte afgesloten meet een deksel of bal. In de holle ruimte vormt zich nu acetyleengas en dit wordt met een bougie of kleine lont ontstoken. Hierdoor ontploft het en is een dreunende knal hoorbaar.

De werking van Carbid

Als calciumcarbid (carbid) met water in aanraking komt, dan komt er een chemische reactie. Door deze chemische reactie komt er acetyleengas vrij. Als acetyleengas blootgesteld wordt aan vuur dan is het zeer explosief. Toen eenmaal ontdekt was dat de chemische reactie een harde knal gaf, is men gaan experimenteren. Uit deze experimenten is het oudejaarsgebruik van het carbidschieten ontstaan. De sport van het carbidschieten is wie de hardste knal kan veroorzaken.

Veiligheid

Het carbidschieten is een veilige activiteit. Wel dient bij het carbid schieten een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen worden. De juiste toepassing van de veiligheidsmaatregelen zorgt er voor dat er weinig ongelukken met carbid schieten gebeuren. Er zijn carbidverkopers die het carbid leveren in water- en luchtdichte vaten. Carbid levert gemiddeld per kilo 300 liter acetyleengas op.

Benodigdheden

  • Een stalenbus met een inhoud van 30 liter. De bus mag geen zwakke plekken hebben, dus ook geen roest. De explosieve druk zoekt immers de zwakke plek van de bus op. Boor in het midden van de bodem een gaatje van ongeveer zes millimeter.
  • Een deksel of een voetbal. Er wordt een deksel of (voet)bal in de opening geplaatst. Door de explosie schiet de (voet)bal of het deksel wel 150 meter weg. De sport is om de (voet)bal zover mogelijk weg te schieten. Uit veiligheidsoverwegingen wordt aan het deksel een touw bevestigd.
  • Water. Door toevoeging van water (ongeveer één borrelglaasje per knal) treedt er een chemische reactie op. Door de chemische reactie komt er acetyleengas vrij en het acetyleengas veroorzaakt door het aansteken van carbid voor de harde knal.
  • Gasbrander of fakkel. Zodra acetyleengas wordt blootgesteld aan vuur, zal het gaan exploderen. Doordat er een klein gaatje in de bus is geboord, kan het ontstane acetyleengas contact maken met vuur. Bij het aansteken van het acetyleengas is het raadzaam om afstand te houden. Steek daarom het gas nooit aan met een sigaar of sigaret, maar altijd met een gasbrander of fakkel.
  • Carbid. In een bus van dertig liter is er per knal ongeveer 50 tot 60 gram carbid nodig. Het carbid wordt in de bus omgezet in acetyleengas en met één of twee kilogram heeft men vervolgens een hele dag plezier.

Let op: voor zowel het afsteken van vuurwerk als het carbid schieten geldt dat dit alleen mag op eenendertig december en op één januari.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Carbidschieten met oudjaarCarbidschieten met oudjaarNormaal gesproken is carbidschieten verboden, maar met oudjaar zijn er verschillende gemeenten die uitzonderingen maken.…
Carbidschieten op Ameland op OudejaarsdagCarbidschieten op Ameland op OudejaarsdagIn het staartje van elk jaar wordt er op Ameland, zoals op meer plekken in Nederland, fanatiek geschoten met carbid. Het…
Carbidschieten; de oud & nieuw sport met melkbussenCarbidschieten of carbuurschieten is in noordelijke en oostelijke provincies van Nederland een hartstikke populaire spor…
Illegaal vuurwerkIn Nederland kun je alleen de laatste drie dagen van het jaar vuurwerk in de winkel kopen (als één van de drie dagen een…
Voor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenVoor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenHet afsteken van vuurwerk door particulieren kent voor -en tegenstanders. Beiden hebben argumenten om hun mening te onde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!