InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > 30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!

30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!

Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak is waarschijnlijk de belangrijkste reden, want alle boodschappen bij een supermarkt doen, is sneller en gemakkelijker. En duurder. De prijsverschillen tussen de supermarkten zijn namelijk best groot, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De prijsverschillen lopen tot maar liefst 32% op. Een keertje naar een andere super loont dus waarschijnlijk. Nettorama is de goedkoopste. De Consumentenbond deed boodschappen bij 66 winkels van 19 supermarktketens en vergeleek 14.000 prijzen van 300 producten. Daaruit bleek dat de prijzen van huismerken 32% met elkaar kunnen schelen. Wanneer we de goedkoopste supermarkten Aldi en Lidl niet meetellen, is het verschil nog steeds 22%. De grootste winst is te behalen bij de aankoop van huismerken. Dat scheelt een kwart (24%) op de boodschappen vergeleken met dezelfde producten van A-merken. Hetzelfde A-merkproduct kost bij de duurste super bovendien 10% meer dan bij de goedkoopste.

Prijzen binnen zelfde concern verschillen

Uit het onderzoek blijkt ook dat de prijzen binnen hetzelfde supermarktconcern van elkaar kunnen verschillen. Zo zijn de prijzen bij Jumbo niet in elk filiaal gelijk. Het blijkt afhankelijk van de concurrerende super in de buurt. Zit er een ‘dure’ Albert Heijn in dezelfde straat, dan is de Jumbo duurder dan het filiaal dat een ‘goedkope’ Nettorama als buurman heeft. De ene Jumbo is dus duurder dan de andere.

Verschillen tussen huismerken

Van alle producten die worden verkocht in de supermarkt is 28% van het huismerk. Dat aandeel wordt groter, volgens het Economisch Bureau van de ABN Amro. Huismerken zijn AH, Jumbo, C1000, Perfekt en Markant. Verschillende supermarkten hanteren het merk Perfekt als huismerk: Nettorama, Deen, Hoogvliet, Boni, Jan Linders en Poiesz. Maar let op, tussen deze supermarkten lopen de verschillen tussen de prijzen voor dezelfde Perfekt-producten op tot maar liefst 20%. Van de huismerken zijn die van de Coop (Markant) het duurste, gevolgd door de Plus, Poiesz en Albert Heijn.

Btw-stijging

Voor de voedingsmiddelen geldt het Btw-tarief van 6% maar voor huishoudelijke producten, drogisterijartikelen, diervoeding en alcohol is het tarief vanaf 1 oktober 2012 gestegen naar 21%. De supermarktketens Lidl, Aldi, Vomar, Dirk, Nettorama en Deka hebben laten weten deze btw-verhoging voorlopig niet door te berekenen. Maar uiteindelijk zal de consument voor de verhoging opdraaien. Het Economisch Bureau van ING voorspelt dat een gemiddeld huishouden jaarlijks circa €330 meer aan btw kwijt zal zijn.

Prijsverschillen Huismerken* van duur naar goedkoop:

Supermarkt (huismerk) Percentage boven het gemiddelde
Coop (Markant) 10%-12% (= duurder dan gemiddeld)
Albert Heijn (AH) 8%-10%
MCD (Markant) 8%-10%
Plus ((Plus) 8%-10%
Poiesz (Perfekt) 8%-10%
Jan Linders (Perfekt) 6%-8%
C1000 (C1000) 4%-6%
Jumbo (Jumbo) 0%-2%
Deen (Perfekt) -0%-2% (= goedkoper dan gemiddeld)
Boni (Perfekt) -4%-6%
Dirk vd Broek (1deBeste) -4%-6%
Deka (1deBeste) -4%-6%
Vomar (Markant) -4%-6%
Hoogvliet (Perfekt) -6%-8%
Nettorama (Perfekt) -10%-12%

Prijsverschillen A-merken* van duur naar goedkoop:

Supermarkt (huismerk)Percentage boven het gemiddelde
Coop5%-6% (= duurder dan gemiddeld)
MCD 4%-5%
Albert Heijn 2%-3%
Plus 2%-3%
Poiesz 2%-3%
C10002%-3%
Jan Linders 0%-1%
Deen -1%-2%(= goedkoper dan gemiddeld)
Vomar -1%-2%
Deka -2%-3%
Jumbo -3%-4%
Boni -3%-4%
Dirk vd Broek -4%-5%
Hoogvliet -4%-5%
Nettorama -4%-5%
*Gemeten in september 2012
© 2012 - 2017 Lierop69, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentengids november 2012

Reageer op het artikel "30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 03-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!