InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Duurzaam Ameland

Duurzaam Ameland

Duurzaam Ameland Ameland steekt in op duurzaamheid; het eiland wil zoveel mogelijk gebruik maken van duurzame energie. Met een aantal bedrijven sloot het Waddeneiland een convenant om de duurzame ambitie handen en voeten te geven en tussen alle vijf de Waddeneilanden staat de afspraak om in 2020 energieneutraal te zijn. De afspraken passen binnen de duurzame ambitie van Nederland.

Natuurcentrum Ameland met veel informatie over Duurzaam Ameland

Convenant

Ameland wil zoveel mogelijk duurzame energie binnen haar gemeentegrenzen. De gemeente grijpt verschillende mogelijkheden aan om duurzame energie in te zetten en te propageren. Een van die projecten is de bundeling van enkele bedrijven die met energie van doen hebben en gemeente Ameland. Samen zetten ze Duurzaam Ameland op en tekenden ze in 2007 een convenant om elkaar aan de afspraken te binden. In april 2013 haakt Philips aan en wordt convenant Duurzaam Ameland 2.0 ondertekend.

Op het eiland vonden enkele proefprojecten plaats die een voorbeeld voor overheden en bedrijven zijn, die duurzame energie willen inzetten of opwekken. Deelnemers aan Duurzaam Ameland zijn:

Gemeente Ameland

Ameland wil proeftuin zijn voor innovatieve ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en het eiland is proeftuin voor Duurzaam Ameland projecten. De gemeente streeft er naar een zelfvoorzienende gemeente te zijn.

Eneco

Eneco is leverancier van gas en Elektra.

GasTerra

Gasterra is een handelsonderneming in aardgas. Gasterra haakt aan bij duurzame projecten omdat het vindt dat de winstfactor in balans moet zijn met maatschappelijk en ecologische belangen.

NAM

De NAM wil gas- en olievoorkomens binnen Nederland en het Nederlandse deel van het Continentaal Plat op duurzame wijze opsporen en exploiteren. De NAM boort in de omgeving van Ameland en heeft een winningsstation op oost-Ameland.

Philips

Philips haakt in april 2013 aan Duurzaam Ameland 2.0 aan. De partijen inclusief Philips spreken daarmee de intentie uit om samen verder te werken aan duurzaam Ameland en te experimenteren met energie-innovaties op het eiland.

Energiezuinig

De projecten die op Ameland worden uitgevoerd grijpt de gemeente aan om zoveel mogelijk duurzaam opgewekte energie te gebruiken. Energiezuinige toestellen en systemen maken deel uit van de projecten. Duurzaam Ameland heeft zes groepen projecten:
  1. Duurzame mobiliteit
  2. Groene grondstoffen
  3. Keten efficiency
  4. Gebouwde omgeving
  5. Duurzame elektriciteitsvoorziening
  6. Nieuw gas

Projecten

Duurzaam Ameland is met een aantal projecten aan de slag gegaan:

Groen licht

De armaturen van de straatlampen op de pier bij Nes hebben groene verlichting gekregen. Dit groene licht verstoort de vogels minder en is minder lichtvervuilend.

Waterstof in aardgas

In Nes kregen bewoners van appartementencomplex ´Noorderlicht´ waterstof in hun aardgas gemengd. De bewoners kookten en stookten ermee. Het mengsel van waterstof en aardgas bespaart aardgas.

Kennis- en Innovatiecentrum

Duurzaam Ameland plaatste een innovatieve warmtepomp in het Natuurcentrum in Nes, dat ook wel Kennis- en Innovatiecentrum wordt genoemd. De warmtepomp zorgt voor verwarming en koeling van het gebouw. In het Natuurcentrum is volop informatie over de projecten van Duurzaam Ameland te vinden.

HRe-ketels

Duurzaam Ameland plaatste tientallen HRe ketels op Ameland, ketels die warmte en elektriciteit leveren. Het project met deze thuiscentrales is niet succesvol afgerond. Volgens plan zouden er honderd HRe-ketels worden geplaatst, maar in de praktijk werden er enkele tientallen geplaatst die ook weer vroegtijdig zijn afgekoppeld en vervangen door ‘gewone’ hoog rendementsketels.

Aardgastankstation

In april 2010 opende Ameland een aardgastankstation aan de Achterdijken bij Nes, dat mede mogelijk gemaakt is door Duurzaam Ameland. Op het eiland rijden vier aardgasbussen die daar tanken en het pompstation stimuleert eilander bedrijven en particulieren om op aardgas te gaan rijden.

Gemeente Ameland

Gemeente Ameland investeert ook zelfstandig en in samenwerking met anderen in duurzaamheid.

Subsidie

Gemeente Ameland geeft subsidie aan haar ingezetenen voor energiebesparende maatregelen.

Duurzame Waddeneilanden

De gemeente maakte samen met de andere Waddeneilanden een afspraak om in 2020 zelfvoorzienend te zijn op het gebied van energie en water.

Workshops

In 2011 participeerde Ameland in een workshop waarin duurzaamheid centraal stond. De workshop was voor geïnteresseerden en ondernemers.

Verlichting

De gemeente investeerde in led-verlichting in het eigen gemeentehuis en werkt nieuwe projecten zoveel mogelijk met energiezuinige led-verlichting uit. Een voorbeeld is de strandovergang bij Buren. Philips Lighting maakte voor de gemeente een verlichtingsplan voor energiezuinige buitenverlichting in de dorpen en in het buitengebied. Of dit project wordt uitgevoerd hangt van de financiële tegemoetkoming uit het Waddenfonds en de eigen draagkracht van de gemeente af.

Zonnepark

In 2013 lanceert Gemeente Ameland een nieuw groot plan. De gemeente wil het ‘grootste zonnepark van Nederland’ laten verrijzen op het vliegveld bij Ballum. Het park kan in 20 procent van de elektriciteitsbehoefte voorzien. Het tien hectare (ongeveer 15 voetbalvelden) grote park is gepland op een gedeelte van het vliegveld en moet 5,8 Mwh aan elektriciteit gaan opwekken. De totale investering is 6,9 miljoen euro. De gemeente begon in het najaar van 2015 met de aanleg. In het voorjaar van 2016 levert het park stroom.

Slimme Stroom
In april 2014 introduceert Ameland innovatieve methaan brandstofcellen, die energie bij de mensen thuis kunnen opwekken. Er worden in het voorjaar van 2014 45 van die brandstofcellen bij bewoners en ondernemers op Ameland geplaatst.
De apparaten werken op gas en leveren elektriciteit en warm water. De brandstofcellen produceren meer elektriciteit dan traditionele elektrische generatoren met dezelfde hoeveelheid brandstof. Er zit een geïntegreerde warmtewisselaar in om de warmte die bij de productie vrij komt op te vangen. Met het warmwater buffervat ligt het totale rendement van het systeem rond de 85%.
Amelanders kunnen inschrijven op het project en een apparaat met het formaat van een koelkast laten plaatsen. Het is een aanvulling op de bestaande voorziening in het huis. Eilanders die meedoen tekenen dan voor vijf jaar. Daarna kan het apparaat voor de symbolische ene euro overgenomen worden.
De brandstofcel scheelt ruim € 100,- per maand op de energierekening en de technologie is beter voor het milieu door minimaal 50% CO2 besparing. Het is een stap in het energieneutraal maken van Ameland.

Zonnepanelen op dak gemeentewerf
Op 28 november 2014 neemt gemeente Ameland zonnepanelen in gebruik die op het dak van de gemeentewerf zijn geplaatst.
Verdeeld over drie dakvlakken liggen er verdiept in het dakvlak 105 zonnepanelen. De verwachting is dat de installatie 25.372 kWh per jaar opbrengt. De gemeentewerf verbruikt 28.000 kWh. De besparing is daarmee bijna 90%.

Doeke Visser, Anton Broenink (Gasterra), Tineke Schoker en Albert de Hoop / Bron: Persbureau AmelandDoeke Visser, Anton Broenink (Gasterra), Tineke Schoker en Albert de Hoop / Bron: Persbureau Ameland

Brandstofcellen

Op 19 december 2014 wordt het project Slimme Stroom Ameland in gang gezet.
Doeke Visser (gebruiker van een brandstofcel), Tineke Schokker (gedeputeerde van de provincie Fryslân) en Albert de Hoop (burgemeester van Ameland) drukken op drie knoppen - een voor water, een voor gas en een voor internet - om in het Natuurcentrum in Nes een virtuele elektriciteitscentrale in werking te zetten. Het is het startsein voor het project dat ‘Slimme Stroom Ameland’ heet. Op het eiland zijn 45 brandstofcellen, die op afstand kunnen worden aangestuurd, aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Die koppeling vormt een virtuele elektriciteitscentrale. De intelligente aansturing (slimme stroom) van dit grote aantal brandstofcellen maakt het project uniek in Europa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waddeneiland Ameland is de maatWaddeneiland Ameland is de maatAmeland is de maat der dingen. Het eiland wordt regelmatig aangehaald als referentie voor iets waar moeilijk een beeld v…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Groen licht voor vogels op AmelandSinds 2008 verlichten groen licht stralende lampen de pier bij Nes. De door Philips ontwikkelde QL lampen zijn energiezu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Duurzaam Ameland logo
  • Persbureau Ameland
  • Duurzaam Ameland
  • NAM
  • GasTerra
  • Gemeente Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Duurzaam Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 23-12-2015
Gepubliceerd: 10-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaam
Schrijf mee!