InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den Broek

Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den Broek

Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den Broek De Dirk en de Albert Heyn zijn geduchte concurrenten in de supermarktbranche. Er is af en toe een prijzenoorlog gaande in deze branche maar feitelijk is dat een weinig spectaculair gebeuren. Een prijzenslag is meestal gefocust op bepaalde producten. Men vermeldt nooit dat tijdens de oorlog andere producten juist duurder worden. Met het groots afficheren van kortingen pogen de supermarkten hun klanten de winkel in te lokken. Er zijn echter maar weinig mensen die alle aanbiedingen van alle supermarkten afgaan om zo goedkoop mogelijk in te kopen.

Inhoud:

Albert Heyn heeft numeriek overwicht

In Amsterdam zitten 76 Albert Heijns ttegenover 13 Dirk van de Broeks. Je struikelt over de supermarktketen Albert Heyn. Dirk heeft in Amsterdam veel grotere winkels waar neer mensen werken en goede service is. Buiten Amsterdam zijn de Albert Heyns opvallend veel groter wat ongetwijfeld te maken heeft met de duurdere winkeloppervlak in de hoofdstad. Veel gehoorde klachten is dat de service bij de Albert Heyn minder is, omdat klanten toch wel komen aangezien er te weinig alternatief is. Albert Heyn heeft zich kwa marketing goed gepositioneerd zodat vele huismoeders hun kinderen leren naar de AH tegaan. Voor de portemonnee is dat niet altijd verstandig, of je moet producten kopen van het opvallend rood gekleurde AH-huismerk. Bij Dirk kennen ze het fenomeen huismerk niet en worden alleen merkproducten verkocht.

Duur imago

De Albert Heijn staat bij het publiek bekend als een dure winkel. Het is er wel lekker winkelen omdat de winkel mooi is ingericht. Bij de Jumbo, Dirk of Deen supermarkten is de inrichting wat eenvoudiger. Soms is de indeling rommelig zoals bij de Aldi of Lidl waar veel spullen op pallets of in kartonnen dozen staan. Feit blijft dat mensen gewoon naar de Albert Heijn gaan omdat het oog ook wat wil. Dat een product duurder is lijkt van ondergeschikt belang. Albert Heyn profiteert van het duurdere imago van de winkel. Mensen die naar de Albert Heyn gaan laten als het ware zien: ik hoef niet op de centen te letten. Ondertussen heeft het Euroshopper en het Albert Heynhuismerk veel producten die net zo geprijsd zijn als bij Dirk. Alleen is het kopen van Euroshopperproducten niet echt sexy. Iedereen ziet van verre aan het rood-witte etiket dat je een zo goedkoop mogelijk product hebt uitgezocht.

Uitstalling van waren

Albert Heyn leert zijn managers in Amsterdam wat marketen is door over de Albert Cuypmarkt te lopen en te wijzen op het feit dat alles zo mooi gerangschikt staat. Tegenwoordig gaat die vlieger niet helemaal op omdat allerlei merkproducten in rommel- en graaibakken liggen op de Albert Cuyp. Toch is het een internationaal gegeven dat verkopers hun waar in principe netjes rangschikken zodat de kijker sneller geínteresseerd raakt.

De Dirk kent naast een supermarkt ook een drogisterij, een drankenwinkel en een reiswinkel. Dirk van den Broek is een doorgewinterde ondernemer.

Rijen voor de kassa

Regelmatig staat er bij de Albert Heyn een langere rij voor de kassa dan bij Dirk. Terwijl bij de Dirk kassieres in een tijdschrift aan het bladeren zijn, wordt bij de Albert Heyn pas een tweede kassa geopend als mensen tussen de schappen hun plek achterin de rij innemen. Bij de Dirk zijn aparte rijen voor mensen met alleen mandjes.Mensen worden gepord alleen te pinnen. Dat bevordert de doorstroming.

Klantenbinding Albert Heyn

Albert Heyn doet aan klantenbinding middels spaaracties en de beroemde bonuskaart. De bonuskaart is tevens een middel voor Albert Heyn om te weten te komen wat consumenten graag kopen. Het inzicht in het koopgedrag wordt vergroot. Zo kan Albert Heyn aanbiedingen doen waarop de consument eerder geneigd is in te gaan. Aan de andere kant kun je gerust zeggen dat de Albert Heyn zolang het niet de Euroshopper-producten betreft, duurder is dan de Dirk. Door van de bonuskaart gebruik te maken wordt de Albert Heyn voor een beperkt aantal producten net zo duur als dirk van der Broek.

Klantenbinding Dirk

Voor Dirk geldt dat structurele lagere prijzen de beste klantenbinding is. Dirk heeft ook veel aanbiedingen. Deze staan allemaal in het krantje dat wekelijks wordt uitgebracht. Op de schappen van de winkel staat het er soms niet bij dat je een aanbieding koopt. De meeste kopers letten op tijdelijk kortingen van producten. Deze prijsbewustheid heeft Dirk in de jaren 70 aan het Nederlandse volk geleerd terwijl Albert Heyn begin vorige eeuw de Nederlanders heeft geleerd producten te kopen in één winkel in plaats van verschillende winkels van de groenteboer, kaasboer, slager, bakker en kiosk afstruinen.

Succesformules

Albert Heyn en Dirk zijn beiden succesvol. Het succes wordt door beide bedrijven geconsolideerd door zich in andere branches te bewegen. De twee grootste superkarktketens van Nederland doen dit ieder op eigenzinnige wijze. Een belangrijk verschilpunt is dat Albert Heyn zich de laatste jaren heeft gestort op de klant die even snel iets te eten en te drinken koopt voor onderweg. Deze formule wordt ¨AH to go¨ genoemd. Je vindt de winkels vooral op het station. Een vaak gehoorde klacht is dat men er dezelfde producten verkoopt als in de gewone Albert Heyn maar dan duurder. Dirk heeft zich niet in deze markt bewogen maar breidt zijn winkelformule uit naar andere branches. Dirk versupermarktiseert de drankenhandel, reisbranche en drogisterijbranche door het opzetten van respectievelijk Dirk3, D-reizen en Dirx.

Wie is beter?

Welke keten nu beter is dat hangt af van ieders persoonlijke voorkeur. In de praktijk zullen veel mensen bij beide winkels naar binnen gaan en wellicht ook nog andere winkels bezoeken. Tegenwoordig is de Ekoland, een ecologische supermarkt steeds populairder. De AH en de Dirk spelen hierop in door ook steeds meer biologische producten te verkopen. Dirk van de Broek heeft op het moment van schrijven 200 ecologische producten in het assortiment. Op het gebied van vegetarisme is een zelfde ontwikkeling langer gaande. Aldi heeft het van AH en Dirk afgekeken door nu ook vegetarische producten te verkopen. In supermarktland zetten AH en Dirk de toon. Het winkelaanbod evolueert maar een ding zal altijd hetzelfde blijven: we moeten altijd eten. Een succesvolle winkelketen is daardoor bijna vanzelf van omzet verzekerd.
© 2012 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Diversen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak i…
D-reizen verkoopt reizen nu tussen het brood en de melkD-reizen verkoopt reizen nu tussen het brood en de melkD-Reizen verkoopt vanaf eind 2008 nu ook in een supermarkt haar vakanties. Het reisbureau van D-Reizen doet in Noordwijk…
Goedkoop groente en fruit kopenGoedkoop groente en fruit kopenIn de grote steden verschijnen er steeds meer kleine kruideniers die gerund worden door mensen uit India, Turkije, Marok…
Sparen bij de supermarktTegenwoordig hoef je niet meer naar een bank te gaan voor een hoge rente, daar zijn de rentes inmiddels gezakt tot een w…
Een prijzenoorlog met A-merkenEen prijzenoorlog met A-merkenSupermarktketen Jumbo heeft onlangs het startsignaal gegeven voor een mogelijk nieuwe prijzenoorlog. Zij zetten de aanva…
Bronnen en referenties
  • http://www.openingstijden.nl/Albert+Heijn/Amsterdam+Zuidoost/
  • http://ihatealbertheijn.wordpress.com/2010/02/09/albert-heijns-dominance-in-amsterdam/
  • http://dirkvandenbroekhistorie.nl/HOME.NOVITEITEN/home.prijsbewust.html
  • Foto´s: tom008

Reageer op het artikel "Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den Broek"

Infoteur: Tom008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!