InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Gala: etiquette en dress-codes, alles wat je moet weten

Gala: etiquette en dress-codes, alles wat je moet weten

Een gala is een chique feest waarbij iedereen gekleed gaat volgens een dresscode. Gala’s zijn er in vele soorten in maten, maar om je helemaal op je plaats te voelen op zulke feesten, zul je moeten weten wat de dresscodes precies inhouden.

De dresscode

Wanneer er een gala gegeven worden zijn er twee kledingsmogelijkheden. Deze twee dress-codes heten White Tie en Black Tie. White Tie komt vooral voor in studentenkringen en betekend dat de mannen gekleed gaan in een rokkostuum en de vrouwen in een lange avondjurk. Black Tie komt voor de rest het meeste voor en houdt in dat mannen gekleed gaan in een smoking terwijl de vrouwen kunnen kiezen uit een korte of lange avondjurk. Hierbij is een decolleté ook toegestaan.

Gala etiquette

Omtrent het fenomeen gala zijn vele ingewikkelde etiquette waaraan men tegenwoordig niet meer zoveel waarde hecht. De etiquette bestaat uit verschillende onderdelen:

  1. Allereerst schrijft een man met een zilveren pen op blauwpapier een handgeschreven brief waarin hij een dame uitnodigd om hem te vergezellen naar een gala. De dame antwoord daarop door met een gouden pen op een roze papier een brief terug te schrijven waarmee ze de briefschrijver uitnodigd voor de thee.
  2. Tijdens dit bezoekje wordt het woord gala gemeden. Door symbolen moet de man erachter komen of zijn dame wel of niet ingaat op zijn verzoek. Als ze niets serveert bij de thee dan betekend dit dat ze niet met hem mee wil gaan. Serveert ze koekjes, dan neemt ze de uitnodiging aan. Is ze heel geinteresseerd in de man, dan serveert ze iets dat ze zelfgebakken heeft. Bovendien moet ze er voor zorgen dat ze, als ze mee gaat naar het gala, zonder haar jurk te benoemen, de kleur van de kleding bekend maakt zodat ze man hierop zijn corsage aan kan passen. Dit kan ze doen door de jurk perongeluk uit de kast te laten hangen.
  3. De man zorgt nu voor de corsages voor zichzelf en voor zijn date. Corsages bestaan uit bloemen. De man draagt zijn corsage met de bloem omhoog, terwijl zijn date de bloem naar beneden draagt, of mogelijk om haar pols draagt.
  4. Op de dag van het gala neemt de man zijn date mee uit eten. Hij haalt haar op en begroet haar met een handkus. Na het diner begeleid hij zijn dame naar het gala.
  5. Wanneer de man zijn date op het gala ten dans wil vragen, buigt hij lichtjes voor haar. Knikt de vrouw terug dan neemt ze de uitnodiging aan.
  6. De man zorgt voor twee zakdoeken. Een voor zichzelf en een voor zijn vrouw. Deze heeft namelijk zelf geen zakken om zakdoeken in op te bergen. Verder draagt de man geen horloge, omdat dit de indruk wekt dat het feest niet gezellig is.
  7. Na het gala brengt de man zijn date naar haar huis toe.

Galakleding

Voordat u uw galakleding kunt gaan regelen is het belangrijk om een aantal dingen te weten:
  • Wat is het galavoorschrift, Black Tie of White Tie?Dit is van belang om tot een goede keuze te komen betreffende uw kleding.
  • Wat is uw budget?Galakleding is in vele prijscategorien verkrijgbaar. De prijzen varrieren van een euro of vijftig tot ontzettend duur.
  • Op wat voor een locatie vind het feest plaats? Binnen? Buiten? Wat is het weer? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u de hele avond staat de rillen van de kou!

Als u weet wat voor u belangrijk is, kunt u op zoek gaan. Veel winkels bieden online jurken aan, maar winkels als de bijenkorf, H&M, Zara, Mango en de V&D bieden ook regelmatig feestelijke kleding aan die heel goed gebruikt kan worden als galakleding. Verder zijn er in veel steden winkels die zich in dit soort kleding specialeren. Een nadeel van kleding in standaard winkels is dat er een goede kans is dat een andere verschijnt in dezelfde jurk. Een voordeel is juist dat je je kleding tenminste kunt passen, dit is bij online kopen vaak niet mogelijk.
© 2009 - 2017 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Etiquette Gelegenheidskleding - DresscodeEtiquette Gelegenheidskleding - DresscodeVan gelegenheidskleding, etiquette of een dresscode kan sprake zijn bij officiële gelegenheden, zoals een gala, ceremoni…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…
Pokémon Black en WhitePokémon Black en WhitePokémon Black en White zijn de twee nieuwste Pokémon games voor de Nintendo DS. De spellen zit vol met nieuwe features d…
Little Black DressLittle Black DressThe Little Black dress is niet meer weg te denken uit de kledingkast van de moderne vrouw. Het is altijd handig een of m…
The Hives: Wanneer garage rock opstaat uit de doodThe Hives: Wanneer garage rock opstaat uit de doodBlack and White Album van The Hives: Een heerlijke mix van garage rock, indie en rock 'n roll. Het hele concept klinkt v…

Reageer op het artikel "Gala: etiquette en dress-codes, alles wat je moet weten"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 08-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!