InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Tips bij een relatie verbreken/het uitmaken

Tips bij een relatie verbreken/het uitmaken

Het breken van relaties is net zo oud als het aangaan van relaties. Het zit in onze menselijke aard, wij blijven niet ons hele leven samen bij dezelfde partner. Dit maakt het uitmaken met iemand er niet makkelijker op. Velen zijn bang voor de reactie van hun partner en weten niet wanneer ze dit het beste kunnen doen. Dit alles is terug te vinden in het onderstaande artikel.

Wat is een relatie verbreken

Wat is het verbreken van een relatie? Het verbreken van een relatie is het stopzetten van een verband tussen twee mensen. Dit wordt ook wel uitmaken of dumpen genoemd. Mensen doen dit wanneer zij niet meer gevoelens van liefde koesteren voor de persoon in kwestie.

Tips om het uit te maken

Het uitmaken met iemand is nooit leuk. Bedenk daarom van te voren of dit wel echt is wat je wilt. Overweeg alle opties en denk niet alleen aan de negatieve, maar ook aan de positieve kanten van jullie relatie. Soms helpt het om alles even neer te zetten op een lijstje.

Do's
  • Spreek samen af
  • Wees direct
  • Laat duidelijk zien wat je wilt
  • Zeg het meteen wanneer je elkaar ziet
  • Laat het niet te lang wachten

Dont's
  • Andere mensen in de buurt
  • Er om heen praten
  • Heel lief doen
  • Lang wachten met het zeggen
  • Het uit maken in een sms
  • Het uit maken in een e-mail

Wanneer worden relaties verbroken

Het moment waarop relaties worden verbroken is voor iedereen verschillend. Toch zijn er een aantal tijden in het jaar dat de meeste relaties verbroken worden. Statistieken laten zien dat tussen Kerst en Valentijnsdag de populairste tijd is om een punt achter een relatie te zetten. Dit komt omdat mensen rond het nieuwe jaar gaan nadenken over een beter en gelukkiger leven. Ze gaan zich dan afvragen of deze nog wel "de ware" is. Verder is maandag (27%) de populairste dag om het uit te maken.

Feiten over uitmaken

  • Tussen Kerst en Valentijnsdag meeste breuken
  • Maandag populairste dag
  • Ergste manier is via e-mail
  • Meer dan de helft hoort het op werk
  • Vervolgens zou 76% zich op zijn werk storten
  • Ruim 50% zou op vakantie gaan
  • Lieverd, we moeten praten is populairste openingszin
© 2009 - 2014 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.scholieren.com

Reageer op het artikel "Tips bij een relatie verbreken/het uitmaken"

Reacties

Anoniempje, 27-11-2011 19:37 #2
Er staat dat je niet te lief moet doen maar moet beginnen met "schat we moeten praten" of iets dergelijk. Dat klopt toch niet?

Nienke, 09-07-2010 20:31 #1
Ik heb een vriendin en ze heeft al meer dan een jaar verkering. Ze vind het heel moeilijk om het uit te maken, want hij is nog helemaal verliefd. Maar ik heb een goede tip. Doe het ongeveer zo:

Meisje bij jongen:
'Schat, ga even zitten. Ik moet je wat zeggen.Ik vind je een hele lieve jongen, maar ik ben niet meer verliefd op je. Je hebt niets verkeerd gedaan, we passen gewoon niet goed genoeg bij elkaar. Daarom wil ik het uitmaken.'

Jongen bij meisje:
'Lieverd, ga er even bij zitten. Ik moet je echt even wat zeggen. Ik vind je echt een hele lieve meid, maar ik ben niet meer verliefd op je. Je hebt echt helemaal niets verkeerd gedaan. Maar ik denk dat we gewoon echt niet bij elkaar passen. Sorry, maar ik maak het nu uit.'

Je moet gewoon heel direct zijn!

Infoteur: VMusic
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 2
Schrijf mee!