InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie

Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie

Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie Het komt regelmatig voor. Je hebt je ideale partner gevonden maar deze moet vanwege zijn/haar werk (studie) een heel eind verder op gaan wonen. Hoe lukt het om zo'n relatie in stand te houden? Belangrijk is om van tevoren een plan op te stellen. Een relatie op afstand is anders dan een relatie dichtbij elkaar. Zorg dat er geen misverstanden ontstaan. Wees flexibel en zorg dat je goed met elkaar communiceert.

Definieer je termen

Stel vanaf het begin een spel plan op. Ga je mee met je partner of handhaaf je de relatie op afstand? Realiseer je dat een lang afstand relatie anders is dan een relatie op fysieke nabijheid. Maar je zult verbaasd zijn hoe een relatie kan groeien als je er aan werkt. Lange telefoongesprekken en goed doordachte brieven kunnen veel bijdragen aan wat belangrijk is op de lange termijn: je doelen, waarden en dromen. Toch moet je je voorbereiden op de afwezigheid van haar of zijn (haar) warmte, lach en alle niet-verbale communicatie. Bespreek je communicatie behoeften en beperkingen. Wees flexibel.

Communiceren: E-mail, telefoon (skype) of webcam?

E-mail is een prachtig communicatiemiddel en veel goedkoper dan de telefoon. Maar nog veel beter is skype of webcam. Met e-mail komt het nogal eens voor dat er misverstanden ontstaan omdat de toon en intenties niet zichtbaar zijn. Wanneer er een kwestie moet worden uitgesproken is de telefoon (skype) of webcam een veel beter middel. Wanneer je gewone telefoonkosten wilt besparen is het handig te bellen wanneer je zeker weet dat je partner niet thuis is zodat je de voicemail kan inspreken. Hij/zij kan dan later rustig luisteren wat je precies bedoelt.

Daarnaast blijft het zenden van gewone persoonlijke brieven en cadeautjes natuurlijk ook altijd leuk. Maar is meestal niet handig om gevoelige kwesties te bespreken.

Deel de last: los spanningen op en bouw aan een solide relatie voor de toekomst

Van belang is dat de last gelijk verdeeld wordt. Het initiatief moet niet slechts van één kant komen. Bezoek elkaar om de beurt. Hierdoor worden de kosten ook eerlijker verdeeld. Als je namelijk niet over geldzaken kunt praten, is het ook moeilijk om een langdurige relatie op te bouwen. De spanningen die nu ontstaan zijn mogelijkheden om je relatie voor de toekomst te versterken.

Zorg dat je de meeste tijd bij elkaar bent

Zorg dat je vaak (bijvoorbeeld in de weekenden) bij elkaar bent. Wanneer jullie samenzijn, verwacht dat er dan druk zal zijn. Spendeer niet teveel tijd aan het maken van plannen. Doe dit vooraf of handel gewoon spontaan. Realiseer je ook dat de perfecte weekend niet zo zal voortduren wanneer eenmaal de relatie weer gewoon is, dus niet op afstand. Uiteindelijk is een normale relatie het doel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?Een lange afstandsrelatie kan erg spannend en liefdevol zijn als elke andere relatie. Als men uiteindelijk voor elkaar i…
Online Dating, leer de fijne kneepjesOnline Dating, leer de fijne kneepjesEen partner zoeken via online dating gaat weer anders dan de traditionele manier van daten. Lees hier de verschillen en…
Hoe maak je een einde aan een relatieHoe maak je een einde aan een relatieWanneer je besluit om een relatie te beëindigen, dan kan wat volgt een moeilijke, soms martelende reeks van gebeurteniss…
James Kern - Back Together Forever - BesprekingHuwelijksproblemen. Echtscheiding. Misverstanden binnen je relatie. Veel echtparen hebben er vroeg of laat mee te maken.…

Reageer op het artikel "Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie"

Reacties

Cv, 25-11-2009 13:53 #2
Ik heb al bijna tien maanden een relatie met mijn vriendin uit Amerika. We zijn allebei nog jong, maar ondanks de soms conservatieve denkwijze van haar ouders ben ik wel al twee keer mogen gaan en nu komt zij hier voor de feestdagen. Ik heb meer contact met haar dan met eender wie anders. Ik heb me een iPhone aangeschaft zodat ik overal internet kan hebben via 3G netwerk en we mailen constant foto's door naar elkaar van dingen die we zien ofzo. Elke avond (ook al is er een tijdsverschil van 6 uur) praten we minstens 3 uur via skype en ook het hele weekend zitten we voor de webcam. Al 10 maanden lang is er geen dag voorbij gegaan dat we niet zoveel contact hadden. We mailen elkaar van het moment dat we op zijn tot we gaan slapen. Op momenten dat ik geen contact met haar heb voel ik me super ongelukkig, en van haar kant is dat ook zo. Doordat we twee meisjes zijn werden we in het begin niet serieus genomen door haar ouders, maar omdat onze gevoelens voor elkaar blijven groeien en omdat we wanneer we bij elkaar zijn duidelijk openbloeien worden we stilletjesaan wel geaccepteerd als koppel. Ik voel me, en dat kan raar lijken helemaal niet verstikt in deze relatie, ook al spendeer ik praktisch al mijn tijd aan haar. En dit komt volgens mij omdat ze mijn beste vriendin is en we echt letterlijke over alles kunnen praten, non-stop. Mijn vertrouwen in haar is eindeloos maar ik vind het soms zo moeilijk dat ik haar bijvoorbeeld niet kan verzorgen als ze ziek is of als ze triest is. Zo graag wil ik haar vasthouden en in haar oor fluisteren hoeveel ik van haar houd, maar het grootste deel van de tijd verloopt alle contact via electronica. We missen bij elkaar zijn verschrikkelijk. Maar we kijken uit naar de toekomst en weten dat we alletwee alles zullen doen om zoveel mogelijk samen te zijn.

Anne, 19-08-2009 13:46 #1
Ik heb een lange-afstandsrelatie, mijn grote liefde is een Parijsenaar.Ik vertrouw hem volledig en we zijn altijd open naar elkaar toe, dus alles wordt direct uitgesproken, want, en dat is dus het nadeel van dit soort relaties, als je iets dwars zit en je praat er niet direct over, dan loop je alleen maar te malen.
Ik denk dat zo'n relatie niet lukt zonder wederzijds vertrouwen, dat is het belangrijkste ingredient. Uiteindelijk zie ik mezelf overigens wel naar Frankrijk verhuizen, hoor, maar nu even niet. Reactie infoteur, 19-08-2009
Gelukkig hebben we tegenwoordig e-mail en skype zodat gemakkelijk en goedkoop wrijvingen kunnen worden opgelost.

Anne, veel succes met je relatie. En hopelijk later een mooie tijd in Frankrijk.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Gezinsleven
Reacties: 2
Schrijf mee!