InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Help, ik heb nog nooit een relatie gehad: Tips

Help, ik heb nog nooit een relatie gehad: Tips

Help, ik heb nog nooit een relatie gehad: Tips Eeuwig single zijn. Nog nooit een relatie hebben gehad terwijl je vindt dat het op jouw leeftijd al wel zo had moeten zijn. Het is een situatie waar veel mensen mee zitten. Hoewel het vaak voelt alsof je de enige bent die vrijgezel is, zijn er veel mensen die in de 20, 30, 40 of ouder zijn die nog nooit een vriendin of vriend hebben gehad. Het langdurig vrijgezel zijn kan je zelfvertrouwen een deuk geven. Het kan je somber maken, of zelfs depressief. Veel vrijgezellen worden verdrietig van het altijd maar alleen thuiskomen, Kerstmis vieren met gelukkige stelletjes en stellen zich de vraag: Wat nou als ik nooit iemand tegen kom? Deze gevoelens zijn heel begrijpelijk. Helaas is er geen kant-en-klare manier om de juiste partner te vinden. Er zijn wel tips te geven, maar die bieden allemaal geen garantie op succes. Daarom is het naast het zoeken naar een partner ook belangrijk om je af te vragen: Hoe heb ik het ook als single naar mijn zin?

Ga snel naar:

Waarom ben ik nog single?

Er kunnen allerlei redenen zijn om nog ongewild vrijgezel te zijn. Bij het lezen van deze zin zullen sommige vrijgezellen denken: "Ja, want ik ben niet knap genoeg, niet vlot genoeg, te dik, kalend, te verlegen…etc." Anderen zullen wellicht bij zichzelf denken: "Ja, want alle vrouwen wijzen mij af" of "Alle mannen zijn oppervlakkig.” Maar afgezien van een extreme verlegenheid zijn alle andere redenen geen doorslaggevende reden voor het feit dat je de ware nog niet bent tegengekomen. Een deel van het proces van het vinden van een partner heeft namelijk te maken met toeval; de rest hangt af van je eigen gedrag en niet van uiterlijkheden of de onvolkomenheden van andere mensen.

In het positief beïnvloeden van toeval kan dit artikel helaas niet bijdragen. Wel kunnen onderstaande tips bijdragen tot het ontmoeten van meer mensen - en dus mogelijke partners - en het ontwijken van valkuilen.

Vraag jezelf eerst eens af: Waarom wil ik zo graag een relatie? Ben je op zoek naar een maatje? Vind je het leven -of jezelf- alleen niet leuk genoeg? Of ben je vooral op zoek naar het stichten van een gezin? Dit zijn allemaal geldige en begrijpelijke redenen om een partner te willen vinden. Echter, de twee laatst genoemde redenen leggen druk op je zoektocht. Probeer jezelf hiervan bewust te zijn. Als jij het gevoel hebt dat je in je eentje niet leuk bent, ben je dat ook niet voor een ander. Ga ook niet op zoek naar de vader of moeder van je kinderen. De beste en meest vruchtbare reden om een partner te willen is om samen het leven te willen delen; zowel de positieve als de negatieve dingen. Een partner is er niet voor om je gelukkig te maken.

Tips: Ontwikkel vriendschappen en vind je passie

De onderstaande tips hebben vooral betrekking op dingen die je al doet, of kunt gaan ondernemen om meer onder de mensen te zijn.

Ontdek wat je leuk vindt aan jezelf

Zoals eerder al genoemd wijten mensen het gebrek aan een partner vaak aan eigen onvolkomenheden of aan "de ander". Zulke gedachten zijn echter niet constructief. Maak voor jezelf een lijstje met wat je leuk vindt aan jezelf. Bijvoorbeeld: Ik heb humor, ik ben trouw, ik heb altijd wat te vertellen, ik kan goed luisteren, ik ben breed geïnteresseerd, ik ben vaak opgewekt. Of: Ik kan mooi piano spelen, ik ben heel sportief. Als je weet én uitstraalt dat je de moeite waard bent, zullen andere mensen dat ook zien.

Ontwikkel passies en deel die met mensen

Het ondernemen van nieuwe activiteiten kan een goede manier zijn om nieuwe mensen en dus ook een potentiële partner te ontmoeten. Veel mensen zeggen: Ga vaker uit, naar de kroeg of een club. Maar als je zelf niets om uitgaan geeft, moet je dit ook niet gaan doen. Een persoon bij jou past zal waarschijnlijk ook geen kroegtijger zijn, en zul je in het café dan ook niet tegenkomen. Goede situaties om nieuwe mensen te leren kennen zijn: Het doen van een sport (eventueel gemengd (m/v), zoals korfbal, touch rugby, frisbee), een cursus volgen (bijvoorbeeld aan de volksuniversiteit), je aansluiten bij een spelvereniging of band / koor.

Doe dingen om de juiste reden

Nieuwe dingen ondernemen is een zeer bruikbare tip, als je daarbij niet vergeet dat de activiteit wel bij jou moet passen. De belangrijkste reden om met een hobby te beginnen is omdat je het zelf leuk vindt om te doen. Ga niet op een single-reis naar Nepal als je dat land eigenlijk niet interessant vindt. Kies dan liever voor een andere reis, die weliswaar niet specifiek voor vrijgezellen is, maar waarbij jij het naar je zin hebt. Dit zul je ook naar mensen uitstralen, waardoor je makkelijker nieuwe contacten maakt. Een ander voorbeeld is dansen. Ga niet op dansles omdat er zoveel vrouwen zijn, maar omdat je graag wilt leren dansen of de muziek mooi vindt. Kies dan ook voor een stijl die bij je past: Tango-dansen klinkt intiemer, maar als stijldansen beter bij jouw interesses past, is dat de betere keus.

Wees niet single-minded: Praat niet alleen met potentiële partners

Sommige vrijgezellen zijn zo wanhopig op zoek dat zij vooral met mensen van de voorkeurssekse willen praten. Afgezien dat dit niet aantrekkelijk overkomt op de ander, is het ook leuk en belangrijk om gewone nieuwe vriendschappen te sluiten. Met nieuwe vrienden kan je gevoel van eenzaamheid afnemen en je zelfvertrouwen toenemen. Daarnaast leiden nieuwe vrienden ook naar weer nieuwe contacten, waar misschien ooit eens de ware tussen zou kunnen zitten. Denk dus niet dat je na een avond alleen kletsen met de mannen (of juist de vrouwen) dat je weer achter het net hebt gevist. Hopelijk heb je een leuke avond gehad met gezellige interessante mensen. Dat alleen is al heel wat waard.

De onderstaande tips zijn vooral bedoeld om valkuilen te vermijden en te onderzoeken of je eigen gedrag je misschien in de weg zit.

Wees jezelf

Het is niet erg als je wat verlegen bent of wat onzeker. Niet iedereen zit te wachten op een praatgrage extroverte (gespreks)partner. Als jij op een bescheiden maar opgewekte manier kunt vertellen over jezelf en je bezigheden, en als je graag luistert, zijn er beslist mensen die dit aantrekkelijk vinden. Wanneer je verder uiterlijk verzorgd bent, is dit belangrijker dan een modellen-look.

Weet wat voor partner je zoekt …

...maar wees niet te kritisch. Ieder mens heeft positieve en negatieve eigenschappen. Jij dus ook. Probeer na te gaan of je een karaktereigenschap hebt die het aangaan van een vriendschap of relatie bemoeilijkt, zoals: te kritisch zijn, te verlegen zijn, koppig of stug zijn. Zeg je bijvoorbeeld te snel: “Hij/zij is het niet, want hij / zij rookt”, dan vind je bij iedereen wel iets wat minder fraai is. Zoek niet naar perfectie. Een bekende uitspraak is: De ware is niet de persoon die aan al je eisen voldoet, maar de persoon voor wie je je eisen laat varen.

Zie niet die mensen over het hoofd die jou wél zien zitten

Ga niet voor die mooie populaire blonde collega, maar sta ook eens open voor die introverte collega met wie het altijd gezellig kletsen is. Kijk niet alleen “omhoog”, maar ook opzij. Laat je verrassen wie er met jou wil omgaan, en ga dus niet alleen zelf op zoek.

Zoek iemand die bij je past

Ben je zelf introvert en “meer inhoud dan uiterlijk”, zoek dat dan ook in een partner.

Op iemand af stappen doe je zo

Wees niet opdringerig of te gretig, dat schrikt potentiële partners af. Openingszinnen zijn ook zelden succesvol. Probeer gewoon in gesprek te raken, mogelijk ook via vrienden. Hou daarbij in het achterhoofd dat je op zoek bent naar jouw maatje, niet naar ‘een man’ of ‘een vrouw’.

Heb je het gevoel dat vrouwen je altijd afwijzen? Dan stap je misschien op de verkeerde vrouwen af. Zijn er misschien ook vrouwen die jij niet ziet staan, omdat je te kritisch bent?

Vermijd het aannemen van een slachtofferrol

Wees niet verbitterd naar alle mannen of vrouwen als het jou niet lukt om een partner te vinden. Scheer ook niet alle mannen of vrouwen over één kam. Verbitterdheid en onzekerheid zijn niet aantrekkelijk. Bovendien: Het enige wat je kunt veranderen ben je zelf, en niet alle andere mannen / vrouwen op aarde.

Het grootste struikelblok op weg naar een relatie is je eigen gedrag

Het kan zijn dat je onzeker bent over je uiterlijke voorkomen of andere oppervlakkige eigenschappen, zoals status of carrièrekansen. Echter: Je eigen gedrag is van groter invloed dan dat. Als jij te onzeker over bent over bovenstaande zaken en er voor jezelf de nadruk op legt, zul je dat (onbewust) overbrengen op een potentiële partner.
Dat gezegd hebbende: Je hoeft niet jezélf te veranderen, maar mogelijk wel je gedrag.

Wees realistisch

Als je bepaalde eigenschappen in een partner zoekt, bepaal je daarmee mede je kans van slagen. Een voorbeeld: Ben je al ‘wat ouder’, dan is er een grotere kans dat een potentiële partner al kinderen heeft. Er zijn genoeg mensen die liever geen partner met kinderen willen. Op zich is dat prima. Wees je er echter wel van bewust, dat je door een dergelijke keuze je eigen ‘speelveld’ verkleint. Probeer ook een realistisch beeld te houden over ‘het hebben van een relatie’. Het gras is niet altijd groener aan de andere kant. Niet alle stelletjes zijn gelukkig, en niet alle vrijgezellen zijn ongelukkig.

Dit is een behoorlijke lijst aan adviezen. Het zou ondoenlijk zijn om ze allemaal op te volgen. Mogelijkerwijs kun je dan in je eigen gedrag verkrampen. Daarom is het belangrijk om te weten: Je hoeft niet alle adviezen op te volgen, maar kijk of jij een valkuil hebt die je kunt vermijden.

Schiet je door dit artikel in de gordijnen; vraag je dan af wat je zo raakt. Het kan zijn dat het inderdaad volledig toeval is dat je nog niemand bent tegengekomen. Als dat zo is, en op je gedrag is niks aan te merken, dan is de kans groot dat je toch nog iemand tegenkomt.

Zijn datingsites een goed idee?

Ja en nee. Op deze vraag is geen direct passend antwoord te geven. Het hangt ervan af of het bij jou past.
Aan de ene kant is het positief dat je op een datingsite mensen vind die hetzelfde zoeken als jij: een relatie. Maar dit verschilt wel per website. Kies een website dus zorgvuldig en vermeld duidelijk in je profiel dat je een vaste relatie zoekt en geen losse contacten. Via een datingsite kun je teleurstellende dates krijgen, maar er zijn ook veel succesverhalen in de praktijk.

Een negatief aspect is dat je via datingsites weliswaar makkelijk en veelvuldig kunt daten, maar dat het daardoor onvermijdelijk is dat je dan ook (veel) teleurstellingen moet incasseren. Dit wil niet iedereen en dat hoeft ook niet.

Zoals gezegd, moet daten via een datingsite bij je passen. Voor de één is het internet een hulpmiddel. Maar voor de ander is ontspannen vriendschappen ontwikkelen op het werk of tijdens de vrijetijdsbesteding makkelijker en succesvoller.

Komt het nog wel?

Voor veel vrijgezellen voelt het als een dooddoener als tegen hen wordt gezegd, “dat het nog wel komt”. Hoewel het vaak wel klopt, geloven veel mensen dit niet. Tenslotte zijn zij op dat moment alleen. En de ander heeft vanuit zijn positie vaak makkelijk praten. Dit gevoel is heel begrijpelijk. Wellicht kunnen de statistieken bij dit gevoel helpen. Uit onderzoek van het Belgische Bureau voor de Statistiek uit 2012 blijkt dat 5% van alle Belgen tussen de 40 en de 70 nog nooit een relatie heeft gehad (bron1). Dit percentage is niet hoog, en dat is positief. Bedenk dat hier ook mensen tussen zitten die ervoor kiezen om alleen te blijven.

Verstar dus niet in jezelf als je denkt dat jij wel bij die 5% zult horen. Dit is deprimerend voor jezelf en niet aantrekkelijk voor een ander. Er zijn mensen die (uiteindelijk) een relatie krijgen, en mensen die alleen blijven. Dat is een feit. Maar dat wil niet zeggen, dat jij alleen blijft. Er zijn zat mensen die pas een (serieuze) relatie krijgen als ze 30, 40 of 50 zijn.
© 2016 - 2017 Feirefiz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen ervaring in de liefde hebbenGeen ervaring in de liefde hebbenEen belangrijk deel van ons leven draait om het vinden van een partner. Toch zijn er veel personen die ongewild maagd en…
Als je twijfelt over je date of verkeringAls je twijfelt over je date of verkeringSoms heb je enkele fijne dates met een leuke man of vrouw gehad. Misschien is er zelfs al sprake van verkering. Maar dan…
Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de wareChristelijk daten is een hot topic in de Christelijke gemeenschap. In de Christelijke gemeenschap is er soms onenigheid…
Partnerkeuze: een inleidingPartnerkeuze: een inleidingHet is altijd erg lastig om te bepalen of iemand geschikt of voor een relatie. Of sterker nog, voor een relatie met jóu!…
50 Plus dating – Waar moet je op letten?50 Plus dating – Waar moet je op letten?50 Plus dating is speciaal voor mensen boven de vijftig die vrijgezel zijn en op zoek zijn naar een partner. Tegenwoordi…
Bronnen en referenties
  • Bron 1: http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/20873070/__5__oudere_Belgen_had_nooit_relatie__.html; geraadpleegd; 24-12-2015.

Reageer op het artikel "Help, ik heb nog nooit een relatie gehad: Tips"

Infoteur: Feirefiz
Gepubliceerd: 05-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!