InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > De Rebound-relatie

De Rebound-relatie

Je bent gedumpt, wanhopig ga je opzoek naar een schouder om warmte en liefde te vinden. Naast het voetbalveld, in de club of misschien zelfs wel in de supermarkt ontdek je een schouder om op uit te huilen. Snel ontwikkeld deze schouder zich tot een serieuze relatie en opeens zit je op hetzelfde niveau als dat je met je ex hebt gezeten. Hoe serieus kan deze high-speed relatie zijn?

Rebound Relaties

Een relatie waarin de een de ander (onbewust) gebruikt is vaak gedoemd om te mislukken. In een rebound relatie is sprake van deze opbouw, een van de partners probeert zijn ex te vervangen door zijn of haar nieuwe partner. Deze partner wordt een soort van 'gebruikt' om de vorige partner te vergeten zonder dat hij of zij zich daar bewust van is.
Vaak is een rebound relatie voor beide partners zwaar aangezien er vaak veel onduidelijkheid in de relatie is.

De Rebounder en de Rebound Partner

De Rebounder
Gebroken kom je net uit je laatste serieuze relatie en het enige wat je wilt is troost vinden. Deze troost wordt in de rebound situatie gezocht bij een andere partner. De warmte van een nieuwe liefde en de intimiteit die er bij komt kijken bieden troost en zorgen ervoor dat het verdriet (tijdelijk) achterwege blijft. Vaak is het een overhaaste beslissing en zou je deze nieuwe partner nooit hebben gekozen wanneer je bij volle zinnen was geweest. Vaak zijn deze relaties snel en heel intens.

Tekenen dat jij de rebounder in de relatie bent:
  • Je weet niet hoe je over je ex heen bent gekomen
  • Je bent minder dan drie maanden uit elkaar met je ex (en je ex heeft jou gedumpt)
  • Je bent opzoek naar liefde en aandacht van wie dan ook
  • Je denkt nog steeds vaak aan je ex
  • Je vrienden zijn verbaasd wanneer zij horen dat je alweer iemand aan het daten bent
  • Je date iemand waar je normaal nooit voor zou zijn gegaan (en vaak ook iemand die alles bezit dat je ex miste)

De Rebound partner
Nietsvermoedend stort je je in de relatie met je nieuwe partner (niet wetende dat dit een rebounder is). Wanneer je opmerkt dat je partner pas voorkort zijn vorige relatie af heeft gebroken is het belangrijk een stapje terug te doen. Weeg voor je zelf goed af wat je wilt in de relatie en of dat op dit moment mogelijk is. Geef de partner de ruimte om zijn verdriet te verwerken en zorg dat je niet te snel té gehecht raakt want vaak zijn rebound relaties slechts van korte duur.

tekenen dat jij de rebound partner in de relatie bent
  • De parner vergelijkt je met zijn ex (niet expres) en legt de lat hoog
  • De relatie is meer fysiek dan romantisch
  • De partner praat nooit over jullie toekomst samen
  • De partner toont weinig oprechte interesse in jou leven
  • Af en toe ontstaat er opeens een afstandelijkheid vanaf de ander zijn kant

Bewustwording van het rebounden

Er komt een moment dat een van beide partners erachter komt dat de relatie waarin hij of zij zich bevindt niet gezond is. Wanneer dit besef ontstaat is het van belang om er met elkaar over te praten (is deze relatie voor beide partners even serieus? Is er een toekomst? Is de rebounder bewust van zijn gedrag?). Deze gesprekken kunnen voor zowel een positieve als een negatieve ontwikkeling zorgen in de relatie. Het belangrijkste is dat en duidelijkheid geschept word voordat er harten worden gebroken.
© 2015 - 2017 Yvette001, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Rebound-relatie"

Infoteur: Yvette001
Gepubliceerd: 28-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!