InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Christelijke datingsites

Christelijke datingsites

Uit onderzoek blijkt dat een relatie meer kans van slagen heeft, als beide partners interesses delen en over belangrijke zaken hetzelfde denken. De datingmarkt probeert daarop in te spelen door speciale datingsites voor bepaalde doelgroepen op te zetten. Zo kun je als hogeropgeleide terecht op een speciale datingsite voor hogeropgeleiden, zodat je direct in de goede vijver gaat vissen. Voor veel mensen is hun levensbeschouwing of geloof zo'n belangrijke zaak waarvoor ze graag een gelijkgestemde partner zouden vinden. Een christelijke datingsite is in dit geval voor christenen een handig hulpmiddel in de zoektocht naar die partner.

Opkomst Internetdating

Op de vraag waar een stel elkaar van kent, hoor je de laatste jaren steeds vaker het antwoord ' leren kennen via het Internet'. De één schreef zich voor de grap in op een datingsite om eens rond te kijken, de ander was serieus op zoek naar een relatie. Af en toe is er één die door familie een profiel in de maag kreeg gesplitst, maar daar achteraf erg blij mee is. Het aantal mensen dat hun partner tegenkomt via een datingsite neemt toe. Dit is in een periode van individualisering van de samenleving en de toenemende mogelijkheden op het Internet niet vreemd.

Christelijke datingsites

Christelijke singles geven vaak aan dat ze het liefst een partner zouden hebben die hetzelfde gelooft als zij. Er zijn dan ook een aantal websites waar christelijke singles elkaar kunnen vinden. Voorbeelden van deze sites zijn 'opzoeknaarjou', 'funkyfish' en 'christianmatch'. Voor een klein bedrag per maand kun je daar als single rondkijken of er een geschikte match voor jou tussen zit. Je krijgt de tijd om gratis de website uit te proberen met een lidmaatschap van een paar weken. De websites hebben zoekfuncties om je wensen nog specifieker te kunnen maken. Zo kun je een bepaalde christelijke stroming selecteren om er helemaal zeker van te zijn dat de match op het gebied van gedachten over geloof hetzelfde is. Ook kunnen, net als op reguliere datingsites, categorieën worden uitgesloten of juist worden gekozen. Zo kun je aangeven of je er problemen mee hebt als iemand al kinderen heeft en kun je selecteren op een bepaalde leeftijdscategorie.

Andere functie van de datingsites

Niet iedereen die een datingsite bezoekt is single. Er staan ook mensen op de site die graag meer sociale contacten zouden hebben en graag christelijke mensen willen ontmoeten om hun sociaal netwerk uit te breiden. Er is een optie om in het profiel aan te geven dat je op zoek bent naar vriendschap, iemand om leuke dingen mee te doen. Toch is het overgrote deel van de leden van de websites single en geeft aan op zoek te zijn naar een serieuze relatie.

Kritiek

De meest gehoorde kritiek op datingsites is dat het een ordinaire vleeskeuring is. De profielen zonder foto zijn niet populair en natuurlijk is naast het innerlijk ook het uiterlijk van belang. Maar daar staat tegenover dat dit in 'real-life' ook het geval is. En voor degenen die wat onzeker zijn over hun uiterlijk geldt, dat ze met een gezellige, vrijblijvende babbel op een site, misschien wel het hart kunnen raken van iemand die op straat niet naar hen om zou kijken.

Voordelen van internetdaten

Toch is het misschien juist voor de mensen die in het dagelijks leven wat onzeker zijn en niet makkelijk in gesprek gaan met een vreemde, een betrekkelijk veilige manier van contact maken. Een afwijzing op afstand door iemand die je niet kent en toch nooit tegenkomt is makkelijker over heen te stappen. Je bepaalt zelf of je daadwerkelijk af wilt spreken met iemand en hoe lang je hiermee wacht. En zelfs als je zelf niet actief bent op de website, kun je zomaar opeens een mail binnen krijgen van iemand die spontaan enthousiast werd van jouw profiel.

Succesverhalen

© 2014 - 2017 Dabdehaan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.funkyfish.nl
  • www.christianmatch.nl
  • www.opzoeknaarjou.nl

Reageer op het artikel "Christelijke datingsites"

Infoteur: Dabdehaan
Gepubliceerd: 23-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!