InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Aangetrokken zijn tot je collega, een relatie met collega

Aangetrokken zijn tot je collega, een relatie met collega

Aangetrokken zijn tot je collega, een relatie met collega Het kan je zomaar overkomen. Je zit in een vergadering of kletst tijdens de lunch lekker met elkaar, tot het moment dat je het idee krijgt dat je je collega eigenlijk wel helemaal ziet zitten. De gedachte houdt je bezig en je houdt hem of haar dan ook meer in de gaten. Mogelijk kan het zijn dat je je meer opvallend gaat kleden, of juist meer de aandacht tracht te trekken door je meer professioneel te gedragen. Hoe je het ook wendt of keert, je wilt graag bij je collega in de buurt komen of zijn. Wat zijn de consequenties als je je aangetrokken voelt of verliefd bent op je collega en wat als er een reactie komt?

Aangetrokken zijn tot en relatie met collega

Op het werk alle kans om in contact te komen

Leuk gekleed naar je werk gaan en daarbij aandacht krijgen is zeer normaal. Mannen en vrouwen onderling kijken elkaar na en sturen af en toe een wenk, knipoog of andere non-verbale communicatie. Het zijn vaak de kleine dingen die het hem doen, waardoor je merkt of de ander je ook leuk vindt. Omdat de zetting binnen het werkende bestaan is, kom je elkaar dagelijks tegen en dat geeft je uiteraard grote voordelen. Je kunt snel in contract komen en middels subtiele hints duidelijk maken wat je graag wilt.

Het hebben van een borrel na de werkweek

Op vele kantoren en bedrijven wordt er na een week hard werken een borrel gehouden. Even lekker ontspannen en gezamenlijk bijkletsen. Voor diegene met een oogje op de collega is het het uitgelezen moment om dichterbij te komen en om de aandacht te krijgen. Een moment van ontspanning zorgt ervoor dat je collega ook de gespannen sfeer even ontvlucht en daarbij de touwtjes mogelijk even laat vieren. Zeker als de borrel niet op kantoor wordt gehouden, maar ergens in een kroeg biedt het uitstekende mogelijkheden om er achter te komen wat hij of zij wil. Een geslaagd gesprek kan namelijk het ijs breken, waardoor tussen de collega’s meer kan groeien dan alleen een arbeidsrelatie.

Flirten kan als het werk niet lijdt

Vele werkgevers vinden flirten en relaties op de werkvloer maar niets. Het is geen officiële reden van ontslag echter als het flirten en met elkaar communiceren tijdens de werktijd dermate grote consequenties heeft dat het werk er onder lijdt dan kan het wel tot ontslag leiden. Dat is dan ook de reden dat je het flirten op een gepaste manier moet doen waarbij je binnen het werk een gepaste professionaliteit toepast. Tracht het met elkaar omgaan naar buiten de werktijden te verplaatsen zodat jullie tijd en werkelijke intimiteit kunnen tonen.

Werkgever eist resultaten geen verhouding

Het standpunt van de werkgever zal altijd helder zijn. Je bent aangenomen om een bepaalde taak binnen de onderneming uit te voeren en dat moet op een snelle en hoogwaardige manier worden gedaan. Flirten en continu met andere zaken bezig zijn verstoort de resultaten, waarnaast het ook fouten kan geven. Potentieel kunnen grote fouten (naar aanleiding van flirten) leiden tot ontslag op staande voet. Dat geeft dus aan dat je zeker moet opletten. Een scheiding maken tussen de aandacht voor je collega en de resultaten die je moet leveren is van belang. Zoek op de werkplek een gepaste balans, waarbij je wel het merendeel van de aandacht aan je werk geeft.

Wat als het serieus wordt?

Het kan zijn dat er een klik tussen beiden komt, waardoor één en ander serieuze vormen gaat aannemen. Het is daarbij de vraag of je voldoende professionaliteit kunt handhaven als je tezamen moet werken. Dit is een precaire vraag zeker als de werkgever ervan te horen krijgt. Zorg ervoor dat je werk en privé zoveel als mogelijk gescheiden houdt en een goede gezonde werkrelatie behoudt. Op die manier presteer je wat de werkgever van je verwacht en kun je na werktijd leuke dingen samen doen.

Een werkstel gaat niet altijd op

Het hebben van een relatie waarbij je ook collega’s bent kan, mits je niet altijd op elkaars lip zit. Veel beter is het als er een afstandelijke werkrelatie is, waarbij men praktisch geen last heeft van elkaars problemen. Is er sprake van een directe werkrelatie, waarbij cases of werk onderling moet worden besproken dan kunnen arbeidsproblemen relationele problemen worden en visa versa. Oftewel de relatie geeft dan problemen op het werk. Er dient dan altijd voldoende afstand te zijn tussen de twee collega’s, zodat problemen thuis geen consequenties op het werk leveren.

Relatie met collega en belangenverstrengeling

Een groot probleem is het als er sprake is van een belangenverstrengeling. De relatie heeft consequenties voor wat er wordt gedaan binnen de werksfeer, waarbij mogelijk voordelen voor het stel wordt behaald. Anderzijds bestaat de kans dat de partners afzonderlijk tegenstrijdige belangen binnen een zaak moeten behartigen. De zaak gezamenlijk thuis op de bank bespreken valt onder belangenverstrengeling. Dit zijn omstandigheden welke strikt genomen onacceptabel zijn op ieder professioneel niveau. Er dient altijd voldoende afstand te worden genomen bij bepaalde opdrachten of zaken. Werkt de ene partner aan een zaak dan moet de ander voorkomen, dat deze daar ook aan gaat werken. Iedere vorm van belangenverstrengeling moet dus worden vermeden.

Overplaatsing naar een andere afdeling

Een redmiddel voor de relatie is als één van de partners naar een andere afdeling wordt overgeplaatst. De belangen gaan niet in elkaar over en privé conflicten worden geen werk conflicten. Dit vormt veelal een professioneel goede basis om wel een relatie op te bouwen, waarbij tussen de collega’s voldoende afstand bestaat om professioneel goed te kunnen blijven presteren.

Stilletjes laten groeien, werk en privé gescheiden

Voorgaande illustreert dat je op zich heel goed een relatie op je werk met een collega kunt beginnen, maar er moet een gezonde mate van werkscheiding worden gerealiseerd. De kans dat directe collega’s een vruchtbare, gezonde privé en werkrelatie in stand kunnen houden is minder groot. Dus dien je concessies te doen hoe je de relatie met een collega regelt. Laat het stilletjes groeien, waarbij je het werk en de thuissituatie strikt gescheiden houdt. Zo neem je problemen van je werk niet mee naar huis. Op die manier kan de relatie kans van slagen hebben. Let wel dat de kans van slagen beter wordt indien je niet directe collega’s bent, echter op een andere afdeling werkzaam bent.

Wat als je verliefd bent maar je collega heeft al iemand?

Verliefd zijn daar is helemaal niets op tegen, echter je moet de gevoelens van de ander respecteren. Heeft deze reeds iemand dan moet hij/ zij zelf de beslissing maken om erop te reageren. Ook al zou dat betekenen dat je collega vreemd zou gaan. In dat geval moet je uiteraard wel de vraag aan jezelf stellen, wat voor toekomst de relatie heeft. Je collega heeft thuis mogelijk al een gezin. De kans bestaat ook dat je slechts voor een avontuurtje door hem of haar wordt gebruikt. Denk dus na wat je gaat doen, voordat je je laat leiden door je eigen liefdesperikelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verliefd op een collega: de gevolgen op het werkVerliefd op een collega: de gevolgen op het werkHet is een goed teken als je het gezellig hebt met je collega. Verliefd zijn is iets dat normaal gesproken heerlijk is.…
Flirten op het werk: tips, voordelen en risico’sBij flirten speelt lichaamstaal een belangrijke rol. Maar hoe pak je dat nu aan op het werk zonder dat het al te veel op…
Flirten is geen vreemdgaan, het stimuleert lichaam en geest!Flirten is geen vreemdgaan, het stimuleert lichaam en geest!Betrap je jezelf er weleens op dat je zit te gluren naar de vormen van je vrouwelijke collega? Het kan iedereen overkome…
Een relatie op het werk. Gaat dat wel goed?Een relatie op het werk. Gaat dat wel goed?De liefde van een collega kan je het werk behoorlijk veraangenamen. Of je carrière ruïneren. De belangrijkste tips voor…
Wat niet doen bij het flirten?Flirten is een manier om mensen te laten merken dat je belangstelling voor ze hebt. Als je het goed doet maak je jezelf…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Duchesssa / Rgbstock
  • http://datinggeheimen.com/flirten/flirten-op-het-werk-enkele-tips/
  • http://www.hrpraktijk.nl/topics/beoordelen-functioneren/nieuws/flirten-op-het-werk-wat-mag-wel-en-niet

Reageer op het artikel "Aangetrokken zijn tot je collega, een relatie met collega"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Relatie
Schrijf mee!