Tips voor publiciteit over je boek

Tips voor publiciteit over je boek Interviews op radio of tv of publicatie van een vraaggesprek in een krant of tijdschrift kunnen je naamsbekendheid als schrijver aanzienlijk vergroten en daarmee ook de kans dat lezers je boek of boeken willen kopen. Hoe gebruik je een interview met de media om je eigen boek te promoten? Lees de 8 tips om een onvergetelijke indruk te maken op je toekomstige lezers dankzij een boeiend en informatief media-interview.

Hoe maak je jezelf vindbaar voor de pers?

Als je een boek geschreven en gepubliceerd hebt, is het voor de verkoopcijfers van belang dat je op een geschikte wijze aan promotie voor je boek gaat doen.

Heb je een erkende uitgever, dan zorgt deze meestal in het kader van een marketingcampagne voor een aantal contacten met de media (bijvoorbeeld met vertegenwoordigers van tv, radio, dag- en weekbladen).

Als je je boek uitgeeft in eigen beheer of bij een POD-uitgever (uitgever die met Printing on Demand werkt), is het doorgaans zaak om er zelf voor te zorgen dat de media jou kunnen vinden of dat je zelf contact opneemt met een journalist.

Overweeg of je een exemplaar van je boek wilt sturen naar presentatoren van boekenprogramma’s of bepaalde shows bij de regionale of landelijke omroepen of naar recensenten van boeken in bepaalde kranten en tijdschriften. Meld daarbij dat je eventueel bereid bent mee te werken aan een interview over het onderwerp van je boek. Dat laatste is van extra belang als je mede dankzij je informatieve boek als deskundige op een bepaald terrein wordt beschouwd.

Acht tips voor het interview met journalisten


Formuleer bondige en rechtstreekse antwoorden op de vragen van een journalist

Tijdens een media-interview krijg je een spervuur van vragen op je afgevuurd door de journalist. Zorg dat je je goed op het media-interview voorbereid hebt.

Uiteraard is het van belang dat je het vraaggesprek primair gebruikt om je eigen boodschap voor het voetlicht te brengen. Maar waar mogelijk geef je een bondig en rechtstreeks antwoord aan de vragensteller. Bewandel bij de beantwoording van vragen geen zijpaden en wijd vooral niet uit. Geef de journalist in beginsel de informatie waarnaar hij op zoek is, tenzij dit negatief voor jou of anderen in je omgeving zou kunnen uitwerken. Lees in dit verband het artikel over het beantwoorden van lastige vragen. Als je de journalist het soort antwoord geeft waarnaar hij op zoek is, vergroot je de kans dat je vaker voor dit soort interviews wordt uitgenodigd.

Let op je presentatie, die is minstens zo belangrijk als je boodschap

Als het je bedoeling is dat door het interview meer mensen je boek kopen of fan van je worden, is het extra belangrijk op je presentatie te letten. Hoe je iets zegt, is belangrijker dan wat je zegt. Zorg daarom dat je presentatie levendig en onderhoudend is, maar vooral ook dat je niet hooghartig, verveeld of stug overkomt. Lees ook het artikel met tips voor je opstelling tijdens het interview.

Vertel je verhaal elke keer alsof het je eerste keer is

Misschien heb je je verhaal al tientallen keren in diverse interviews naar voren gebracht. Voor de kijkers, luisteraars of lezers is jouw verhaal mogelijk de eerste keer dat ze het horen. Je publiek hoopt op unieke informatie, niet op herkauwde informatie.
Vermijd daarom constructies als:
  • Ik zeg graag (…)
  • Zoals ik al vaak heb gezegd (…)
  • In een vorig interview (…)

Blijf uit de buurt te blijven van dergelijke ongelukkige constructies. Laat je kijkers, luisteraars of lezers de manier waarop je je boodschap presenteert, ervaren als het vertellen van een uniek en vertrouwelijk verhaal, dat speciaal voor hen is bedoeld.

Noem geregeld (maar niet overdreven vaak) de titel van je boek

Veel zappende kijkers en luisteraars volgen een programma niet vanaf het begin, maar pas ergens halverwege of tegen het eind van het interview. Noem daarom tijdens het vraaggesprek enkele keren de titel van je boek. Dan weet iedereen over welk boek het gesprek gaat. Maar overdrijf niet, want daarmee erger je je publiek. Noem de titel van het boek, wanneer dat op een spontane manier bij de beantwoording van een vraag past.

Voorkom dat je telkens zegt: ‘In mijn boek (…)’

In aansluiting op de vorige tip: Zeg niet ‘in mijn boek’, maar noem in relevante gevallen, de titel van het boek en spreek die dan uit alsof het een delicatesse betreft.

Gebruik je toch geregeld constructies als ‘Dit behandel ik in mijn boek (…)’ of ‘Deze kwestie komt uitgebreid in de orde in mijn boek’, houd er dan rekening mee, dat een deel van je publiek uit ergernis afhaakt.

Wees zo concreet mogelijk

Bovenstaande tip is vooral van belang als je een informatief boek hebt geschreven. Zeg nooit ‘uit onderzoek is gebleken', maar noem in elk geval wie of welke instantie het onderzoek heeft uitgevoerd en waarop het onderzoek precies betrekking had. Meld zo mogelijk ook het jaar van publicatie van het onderzoek. Vaagheden wekken geen vertrouwen, concrete gegevens wel.

Toon je respect voor andere auteurs

Ook al beweegt een een aantal andere auteurs zich op hetzelfde terrein als jijzelf, toch werkt het vaak in je voordeel als je een door jou gerespecteerde andere auteur noemt. Als je het werk van een concurrent in een positieve context noemt, toon je aan dat je niemand als een bedreiging ziet. Door andere schrijvers te noemen, laat je je kracht en zelfvertrouwen zien.

Toon je respect voor inbellers

Bij sommige programma’s kunnen kijkers of luisteraars inbellen. Meestal gaat het om mensen die graag iets van jou willen leren.

Het spreekt voor zich dat je foute aannames wilt corrigeren, maar doe dat op een vriendelijke en respectvolle manier.
Betaal een dwaze, boze of onbeschofte inbeller nooit met gelijke munt terug. Blijf onverstoorbaar en trakteer bij wijze van reactie je publiek op een informatief en/of onderhoudend verhaal.

Special Communicatie met de media

Dit artikel maakt deel uit van de special Communicatie met de media. In de artikelen die bij deze special horen, vind je bijvoorbeeld informatie en tips over de voorbereiding van het interview met een journalist, over je opstelling tijdens het vraaggesprek zelf en over de manier waarop je lastige vragen kunt beantwoorden.

Lees verder

© 2012 - 2024 Manon-troppo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Het interview: een gesprek vol vragen en antwoordenHet interview: een gesprek vol vragen en antwoordenAls het op interviews aankomt, zijn er verschillende vormen. Zo heb je achtergrondinterviews, nieuwsinterviews, portrett…
De wetenschap achter de politiek en de mediaDe wetenschap achter de politiek en de mediaDe wisselwerking tussen de media en politiek is een van de onderwerpen waar communicatiewetenschappers zich in verdiepen…
Wat is Public Relations (PR)?Wat is Public Relations (PR)?PR: een bekend woord. Veel mensen denken bij PR aan het voorlichten van de media. Maar PR is meer dan alleen publiciteit…

Non-verbale communicatie: functies, visies en soortenNon-verbale communicatie: functies, visies en soortenNon-verbale communicatie zijn uitingen als handbewegingen, oogbewegingen, hoofdbewegingen. Het gaat er om je lichaamshou…
Mediacoach en mediawijsheidMediacoach en mediawijsheidEr wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media en vooral jongeren kunnen blijkbaar niet zonder. Voor sommige oud…
Bronnen en referenties
  • Media Coaching Tips: 5 Mistakes to Avoid When Promoting Your Book on Radio or TV; Susan Harrow; http://writenonfictioninnovember.com/page/34/
  • 8 Publicity Tips to Build Your Platform and Achieve Expert Status; Annie Jennings; http://writenonfictioninnovember.com/2009/11/18/8-publicity-tips-to-build-your-platform-and-achieve-expert-status/
  • Promotion Ideas Tips; LifeTips; http://selfpublishing.lifetips.com/cat/59136/promotion-ideas/index.html
Manon-troppo (160 artikelen)
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.