Spreken voor een publiek: hoe en waarom?

Spreken voor een publiek: hoe en waarom? Toespraken om een boodschap over te brengen zijn belangrijk, maar niet altijd even makkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden wanneer je spreekt voor een groot publiek. Er zijn verschillende redenen waarom het belangrijk is om een boodschap over te brengen in de vorm van een toespraak. Wel is het belangrijk om rekening te houden met de omstandigheden en het publiek dat je toespreekt bij het geven van een presentatie.

Waarom is publieke communicatie belangrijk?

  • In het zakelijke leven is het belangrijk informatie te kunnen opnemen voor de professionele vooruitgang.
  • We ontdekken feiten. Publieke sprekers dienen zich voor het spreken voor te bereiden, daarmee zoeken ze eerst af naar verschillende feiten over het onderwerp.
  • Ideeën testen. In een publiek komt men er achter of ideeën verworpen moeten worden, of worden geaccepteerd.
  • Kennis bijspijkeren. Door de verschillende feiten die worden besproken vergroot je je kennis.
  • Mensen kun je overtuigen met publieke communicatie.
  • Je kunt een gemeenschap opbouwen door publieke communicatie.
  • Energie krijgen: door de kennis en het spreken krijg je energie.

Waar moet je rekening mee houden als je spreekt voor een groot publiek?

De grootte van het publiek

Publieke sprekers spreken gebruikelijk voor tientallen, honderden of misschien wel duizend sprekers. De boodschap moet daarom veel mensen aanspreken.

De tijd

Toespraken zijn van te voren meestal al uitgedacht. Aan de meeste toespraken zit daarom al een bepaalde tijd vast. In die tijd heb je niet de mogelijkheid om langzaam een relatie op te bouwen met de toeschouwers. Je moet daarom als spreker zorgen dat je de toeschouwers meteen te pakken hebt met wat je ze wilt duidelijk maken met de speech. Daarbij spreekt een spreker tijdens een toespraak langer achter elkaar dan tijdens een normaal gesprek. Daarom moet je als spreker ook zorgen dat je het publiek weet te boeien, zodat ze niet afhaken. Gebruik daarvoor simpele structuren in je verhaal, herhaal dingen en gebruik voorbeelden.

De afstand

Wanneer je je in een normaal gesprek bevindt ben je natuurlijk niet zo ver verwijderd van de persoon met wie je spreekt. Tijdens een toespraak is dit wel anders. De afstand tussen mensen is véél groter. Denk daaraan als je spreekt, gebruik gebaren die op een afstand zijn te zien en spreek luid, zodat je te horen bent.

Het publiek

Bij een toespraak moet je natuurlijk jezelf een beetje kunnen verplaatsen in het publiek. Bedenk voor wat voor publiek je presenteert. Daarbij moet je rekening houden met de volgende drie begrippen:
  1. Overtuigingen
  2. Houdingen
  3. Waarden

Denk dus aan de positie die het publiek zal hebben, hun kijk op de wereld, hun mening over wat goed is en wat slecht is. Door je aan te passen aan het publiek kun je een stuk beter de aandacht erbij houden.
© 2011 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Spreekangst overwinnenSpreekangst overwinnenSpreken voor een grote groep mensen is iets wat een groot aantal mensen liever niet doet. De gedachte hieraan maakt vele…
Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheidPubliek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheidOvertuigingskracht is de sleutel tot een goede prestatie, niet alleen voor politici of effectenmakelaars, maar ook voor…
Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Aandacht van het publiek krijgen, aandacht vasthouden en een goede presentatie neerzetten. Eén van de factoren van een g…
Presenteren, een goede voorbereiding is het halve werkPresenteren, een goede voorbereiding is het halve werkEen presentatie is de eerste indruk van een product, dienst, proces s of informatie. Maar voordat deze indruk is achterg…

De verschillende soorten argumentenDe verschillende soorten argumentenWat voor soorten argumenten zijn er? De onderzoekers Wayne Brockreide en Douglas Enhinger zochten dit uit. Dit deden ze…
Genânte situaties - hoe red je jezelf eruit?Genânte situaties - hoe red je jezelf eruit?Heb je ooit iets gezegd of gedaan waar je spijt van had? Red je voortaan uit gênante situaties en heb altijd een opmerki…
Bronnen en referenties
  • Sarah Trenholm - Thinking Through Communication
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 18-04-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.