InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wie heeft mij gebeld?

Wie heeft mij gebeld?

Wie heeft mij gebeld? Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer iemand met nummerweergave belt, zal de ontvanger je telefoonnummer zien. Hoe kan je achterhalen wie jou gebeld heeft?

Zien wie gebeld heeft

Wanneer iemand belt, zal zijn of haar nummer automatisch naar de ontvanger worden verstuurd. Wanneer de afzender dit niet wil, kan deze privé of anoniem bellen: het nummer wordt dan niet getoond aan de ontvanger. Dit kan de afzender doen door via een mobiele telefoon #31# voor het te bellen telefoonnummer in te toetsen, maar ook door de instellingen in de mobiele telefoon aan te passen. Op een vaste telefoon is het mogelijk om de instellingen via de aanbieder aan te passen, of om *31* voor het te bellen nummer in te toetsen. Let op, het gebruik van #31# (mobiel) of *31* (vast) is voor eenmalig gebruik. Na het telefoongesprek vervalt de blokkering.

Om te kunnen zien wie gebeld heeft, heeft de ontvanger een nummermelder nodig. Een mobiele telefoon geeft het nummer weer op het scherm. Bij een vaste telefoon is er een aparte nummermelder nodig die wordt aangekoppeld aan de telefoon. Sommige vaste telefoons hebben een nummermelder op het toestel zelf. Handsfree telefoons geven het nummer weer op het scherm.

Wie heeft mij gebeld?

Op een mobiele telefoon wordt de naam van de afzender op het scherm weergegeven, wanneer de beller in de contactpersonenlijst staat. Soms wordt alleen het nummer weergegeven en niet de naam. Dit probleem is te verhelpen door het telefoonnummer van een contactpersoon op te slaan met het landnummer. Dit wordt dan voor Nederland: +31612345678. De eerste 0 van het 06-nummer wordt niet opgeslagen. Ook de eerste 0 van een netnummer zoals bij 010, wordt niet mee opgeslagen maar vervangen door +31. Voor België is het landnummer +32.

Wanneer er een nummer heeft gebeld dat voor de ontvanger niet bekend is, is het mogelijk het nummer terug te bellen. Wanneer de ontvanger dit niet wil of durft, is het ook mogelijk om het nummer van de beller op te zoeken. Dit gaat makkelijk via internet. De volgende websites bieden de mogelijkheid om een vast of mobiel nummer op te zoeken:
  • zoekopnummer.nl
  • gebeld.nl
  • zoekenbel.nl
  • telefoondetective.nl

Anonieme beller achterhalen

Soms wil men het nummer van een anoniem beller achterhalen. Dit is niet altijd even makkelijk, en dat heeft een goede reden: de beller wil anoniem blijven. Omdat de beller hiervoor kiest, mag de privacy van de beller niet worden aangetast. Voor de gewone burger is het daarom lastig om een anoniem nummer te achterhalen.

Een mobiele telefoon is soms zodanig in te stellen, dat deze alleen overgaat wanneer er een bekend nummer belt. Anonieme nummer kunnen worden doorgeschakeld naar de voicemail.

Wanneer iemand lastig wordt gevallen door een anonieme beller, dan is het mogelijk om hiervan aangifte te doen. Vaak zal; de provider hiervan op de hoogte gesteld moeten worden. Noteer de data en tijdstippen dat er anoniem gebeld wordt. De provider trekt dit na en zal de beller een waarschuwing geven. Wanneer het ongewenste bellen toch door blijft gaan, dan zal de politie ingelicht worden. Deze krijgt dan het nummer van de beller te zien.

Het lastig vallen via de telefoon is ongewenst. Toch is het moeilijk om vast te stellen wanneer een beller ongewenst is. Het meerdere malen per dag bellen en weer ophangen, bedreigingen voeren of niks zeggen, maar ook hijgen, is ongewenst. Wanneer dit eenmalig voorkomt, kan hier weinig aan gedaan worden. Wanneer het zich telkens blijft herhalen, wordt het vervelend en ook bedreigend. Vaak zijn het kinderen of een bekende volwassene die ongewenste telefoontjes pleegt. Negeren is dan vaak de beste optie.
Gerelateerde artikelen
Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen is telefoneren zonder dat de persoon naar wie u belt kan zien door welk telefoonnummer het telefoontje ge…
Onbekend nummer achterhalen of blokkerenOnbekend nummer achterhalen of blokkerenHet wordt door veel mensen als zeer vervelend ervaren wanneer je door een onbekend nummer wordt gebeld. Vooral wanneer d…
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Richtlijnen telefonische hulpverleningRichtlijnen telefonische hulpverleningTelefonische hulpverlening speelt in op een behoefte. Voor een goed gesprek is vertrouwen van groot belang. Goed luister…
Meld Misdaad AnoniemKen je de dader van een ernstig misdrijf maar durf je dit niet te melden aan de politie, meld dan je misdaad anoniem. Me…
Bronnen en referenties
  • http://www.pioneer.nl/nl/faq/960/5293/index.html

Reageer op het artikel "Wie heeft mij gebeld?"

Reacties

Linda Oosterhuis, 07-04-2017 11:14 #3
Goedemorgen

Ik word al dagen achter elkaar, soms 2x per dag, gebeld door een nummer uit Utrecht
Ik heb alle mogelijke zoekmachines gebruikt, maar het nummer is nergens bekend. Hoe kan ik er achter komen wie mij belt? (onbekende nummers neem ik nooit op)

Met vriendelijke groet, Linda

Leonie van Rijn, 04-10-2016 23:30 #2
Heb op mijn vaste telefoon gezien dat er blijkbaar iemand uit Belgie heeft gebeld maar heb geen telefoon nummer gevonden, allen stond het woord Belgie op de vaste telefoon of het nummer is al gewist door iemand die ik ken en ik mag het niet weten. Zou graag weten wie het is geweest en hoe kom ik daar achter? Met vriendelijke groet Leonie van Rijn

Heuving, 22-04-2016 13:01 #1
Zijn er ook vaste telefoontoestellen die naast het nummer ook de bijbehorende naam vermelden bij een inkomend gesprek?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 3
Schrijf mee!