InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?

Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?

Nieuws: wat haalt wel of niet de krant? Wat is nieuws en wat niet? Wie beslist wat belangrijk genoeg is? In de journalistiek is niet één iemand die het bepaalt, maar zijn er vaak een aantal factoren waarvan de keuze van nieuws afhankelijk is. Zo bepaalt het medium een groot deel van de keuzes, maar ook de afstand, afwijking, amusement, actualiteit, belang, conflict, eerst, gevolgen en omvang spelen een rol.
Niet alle personen die in het nieuws zijn, zijn interessant voor lezers. Als journalist bedenk je, afhankelijk van je medium, welke wel en niet interessant kunnen zijn. Zo kan iets voor een tijdschrift wel interessant zijn, maar niet voor de krant of het journaal.

Een politicus die wat zegt over integratie is niet interessant voor een website die alleen over economie bericht. Een buurman, die een mening geeft over de Nederlandse economie, is geen nieuws. Wel als die buurman de topman van de Rabobank is.

Afstand

Waar iets afspeelt is ook van belang voor de keuze of iets geplaatst wordt of niet. Een ‘simpel’ auto-ongeluk haalt de landelijke krant niet. Een ‘simpel’ auto-ongeluk in een dorp in Nederland kan wel nieuws zijn voor de plaatselijke krant.

Afwijking

Dat de ministers samen komen in de Tweede Kamer is geen nieuws, dit doen ze namelijk elke dag. Als ze op een dag dat ze wel naar de kamer zouden komen dit niet doen, is het wel nieuws. Het is een afwijking van de normale gang van zaken.

Amusement

Soms is iets in het nieuws alleen vanwege amusement. Media willen niet alleen informeren, maar mensen ook amuseren. Bijvoorbeeld beelden van een geboren ijsbeertje in de dierentuin.

Actualiteit

Iets is nieuws als het actueel is. Het feit dat vorige maand een ijsbeertje is geboren, is nu geen nieuws meer. Wel als er een follow-up is, dat wil zeggen nieuwe informatie over een onderwerp dat eerder in het nieuws was. Bijvoorbeeld als het pasgeboren ijsbeertje voor het eerst te bewonderen is voor bezoekers.

Belang

Als iets van belang is voor de doelgroep/de lezer kan het ook nieuws zijn. Zo zijn veranderingen bij de belastingdienst nieuws, omdat ze jou als lezer kunnen treffen.

Conflict

Conflicten zijn vaak nieuws, omdat het afwijkt van het normale (zie kop ‘afwijking’).

Eerst

Als iemand de eerste is die in het huwelijk treedt met iemand van hetzelfde geslacht, is het nieuws. Dag twee al niet meer.

Gevolgen

De gevolgen na een gebeurtenis zijn ook vaak nieuws. Bijvoorbeeld als er na een grote ramp maatregelen worden genomen.

Omvang

Dit is eigenlijk heel cru, maar het draait ook om omvang van de gebeurtenis. Zo is één oud omaatje dat overlijdt geen nieuws. Als het er honderden tegelijk zijn op dezelfde plek, dan wel.
Gerelateerde artikelen
Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?Via journalistiek vergaren we op systematische wijze informatie en verspreiden we die informatie met een bepaalde regelm…
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Journalistiek: de mediapaginaJournalistiek: de mediapaginaDe mediapagina in kranten bestaat pas sinds de jaren 1980. Daarvoor beperkten de kranten zich tot het schrijven over rad…
Journalistiek: nieuwsselectie en nieuws bewerkenJournalistiek: nieuwsselectie en nieuws bewerkenDe journalist selecteert nieuws volgens een stappenplan. Het nieuws ondergaat een hele rits bewerkingen voor het in de k…
Journalistiek: economische verslaggevingJournalistiek: economische verslaggevingOp de redactie van een krant wordt veel over economische onderwerpen gesproken. Maar er over schrijven is een andere zaa…

Reageer op het artikel "Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?"

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!