InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Professioneel manipuleren

Professioneel manipuleren

Professioneel manipuleren Wordt het niet tijd voor salarisverhoging of de beloofde promotie die steeds maar wordt uitgesteld? Wat te denken van jouw aanpak die de beste is. Hoe kun je de collega’s hiervan overtuigen? Je verhaal is goed maar er is meer nodig om anderen hiervan bewust te maken? Het boek ‘Manipuleren op je werk’ van Frank van Marwijk geeft je de handvatten om dit allemaal door professioneel te manipuleren voor elkaar te krijgen.
Win-win
Het woord manipuleren heeft Frank van Marwijk wel breder gemaakt en voor een groot gedeelte ontdaan van de negatieve klank. Manipuleren heeft een slechte naam terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Het mooiste is wanneer er een win-win-situatie ontstaat die voor alle partijen gunstig is.

Manipuleren

Frank noemt manipuleren beïnvloeden via onbewuste kanalen. Je zou het ook overtuigingskracht kunnen noemen of motiveren. Eigenlijk is dat niet zo belangrijk. De boodschap van het boek is dat je je doel bereikt. Ieder mens manipuleert of die wilt of niet. Vaak heeft hij of zij het niet eens in de gaten dat die het doet of dat die zich laat manipuleren.

Beïnvloeden

Een mooi voorbeeld in het boek is een bezoek aan de supermarkt. Onbewust word je beïnvloed doordat de producten zodanig zijn gerangschikt in de schappen dat de duurdere artikelen voor het grijpen liggen en de goedkope ergens onderin of bovenaan zijn weggemoffeld. Bovendien, zegt Frank, ben je geneigd artikelen mee te nemen die bekend zijn van radio en televisie. Ook de prijs is belangrijk want €4,- is duurder dan de psychologische €3,99 terwijl je aan de kassa afgerond hetzelfde afrekent. We doen dus veel onbewust en denken er niet over na.

Vergaderen

Veel mensen kennen wel de situatie waarin hij of zij een voorstel doet in een vergadering om een cursus te volgen en dat vervolgens wordt weggestemd. Hier is duidelijk iets fout gegaan. Er zijn mogelijkheden om de neuzen allemaal in dezelfde richting te krijgen en in het boek wordt precies uitgelegd hoe je van tegenstanders voorstanders kunt maken.

Leiderschapsstijlen

Drie leiderschapsstijlen zijn bekend: autoritair leiderschap, laissez faire en democratisch leiderschap. Frank van Marwijk heeft nog een vierde toegevoegd: manipulatief leiderschap waarbij je streeft naar een win-win-situatie die je niet bereikt door te onderhandelen maar mensen te motiveren tot overeenstemming te komen en hun het gevoel te geven dat ze zelf tot deze ideeën zijn gekomen.

Veranderen

Het is heel belangrijk je lichaamshouding aan te passen aan de boodschap die je hebt te verkondigen. Iedereen kan leren om van een verlegen stuntelige prater een enthousiast en geloofwaardige spreker te worden. Oefening baart kunst.

Obama

Tijdens de verkiezingscampagne in de VS is Obama tot grote hoogten gestegen. Hij is niet alleen president geworden maar een persoon met charisma die zijn weerga niet kent. En toch heeft hij die status bereikt met weinig zeggende slogans als Change! Yes, we can! En Change has come to America. Die laatste uitspraak was wat voorbarig en gedurfd omdat Obama nog niet gekozen was tot president maar heeft zijn uitwerking niet gemist.

Lichaamstaal

Zijn lichaamstaal is buitengewoon en gebaseerd op serieus genomen te worden. Ook Wilders bereikt veel met zijn uitlatingen en confrontaties in combinatie met handelen en lichaamstaal. Het gaat niet om de inhoud maar om de verpakking.

Geloofwaardig

Liegen doen we vaker dan we denken. Een leugen om bestwil staan we nog wel toe maar voor de rest zijn we heel negatief over liegen en toch is dat ook een instrument om te gebruiken om iets positiefs te bereiken. Tips en trucs worden uitgelegd en hoe je vooral een grote dosis waarheid in de leugen moet verpakken. Het moet geloofwaardig blijven en vooral niet te moeilijk en te complex zodat je niet in je eigen gegraven valkuil valt.

Roddelen

Vrijwel iedereen roddelt wel eens en ook dit heeft een doel. Frank onderscheidt een dertiental typen roddelaars van gemeen tot sociaal. Elk type is herkenbaar en bestaat vaak in combinatie met andere types. Uit roddels en roddelaars is vaak heel nuttige informatie te halen waar je bijvoorbeeld als manager iets aan hebt. Niet om met iemand af te rekenen maar om er iets opbouwend mee te doen.

Tot slot

Een uiterst nuttige handleiding voor een starter en gevorderde op de arbeidsmarkt. Het boek staat boordevol tips en trucs hoe je iets voor elkaar kunt krijgen als werknemer maar ook als manager. Het boek is in vijf delen opgesplitst en de hoofdstukken zijn duidelijk en afzonderlijk te lezen. Op die manier is het te gebruiken als een naslagwerk. Zelf heb ik het in één ruk uitgelezen want Frank schrijft heel toegankelijk zonder opsmuk. Er wordt veel geciteerd uit boeken van anderen zodat je wordt uitgenodigd dat werk ook te lezen. Achterin het boek staan literatuurtips en nuttige websites. Een aanrader dus.

Zie ook de websites: lichaamstaal.nl, managersonline.nl en lichaamstaal.startpagina.nl.

Lees verder

© 2009 - 2017 Bertvdw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Manipuleren door jong en oudOnder manipuleren wordt in de meeste gevallen verstaan: Iets of mensen zodanig beïnvloeden dat aan de wens van degene di…
Roddelen: soms is het goedRoddelen: soms is het goedRoddelen, wie doet het niet? Mensen hebben altijd de neiging om het over anderen te hebben, zonder hen daarbij zelf aan…
Pathologische leugenaarZe hebben een drang om te liegen en vaak weten ze niet meer of wat ze zeggen nou waar is of niet. Ze leven in een fantas…
Iedereen kan manipulerenIedereen kan manipulerenStrikt genomen kan iedereen manipuleren en komt het in alledaagse dingen voor. Toch kiest niet iedereen er voor om te ma…
Omgaan met lastige familieledenHeb je familieleden die je het leven proberen zuur te maken, die je proberen te manipuleren of tegen je liegen? In dit a…
Bronnen en referenties
  • Auteur: Frank van Marwijk
  • Titel: Manipuleren op je werk
  • Uitgever: Haystack
  • ISBN: 9789077881637

Reageer op het artikel "Professioneel manipuleren"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Manipuleren
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!