Waar moet een persbericht aan voldoen?

Een persbericht is een schriftelijke mededeling waarin een persoon, organisatie, instelling of vereniging nieuws deelt met de media. Redacties en (freelance) journalisten ontvangen dagelijks vele persberichten. Het is daarom belangrijk om persberichten zo kant-en-klaar mogelijk aan te leveren. Hoe minder de journalist hoeft aan te passen, hoe hoger de kans op plaatsing.

Aanduiding persbericht

Laat duidelijk zien dat het om een persbericht gaat. Zet het woord ‘persbericht’ groot boven de kop.

Nieuwswaarde

Het persbericht moet nieuws bevatten. Dit betekent dat het persbericht niet over een evenement mag gaan dat vier weken geleden al heeft plaatsgevonden. Media bepalen zelf wat zij als nieuws beschouwen. Wat voor een tijdschrift nieuwswaarde heeft, kan voor een krant totaal niet relevant zijn. Houd bij het schrijven van een persbericht altijd het medium in gedachten waarin je wilt dat het bericht wordt geplaatst. Schrijf desnoods verschillende persberichten.

Kop en ondertitel

Begin het persbericht met een duidelijke kop en eventueel een ondertitel. Laat uit de kop blijken waar het bericht over gaat. Journalisten passen de kop vaak aan. Zorg er voor dat de informatie die in de kop staat ook terugkomt in het persbericht.

Vijf w’s

Benoem in de eerste alinea de zogenaamde vijf w’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Deze eerste alinea is het belangrijkste. Op basis van deze alinea beslist de journalist om het persbericht wel of niet te plaatsen. Het nieuws moet dus in de eerste alinea zijn beschreven. In de alinea’s die volgen kun je iets uitgebreider op het nieuws in gaan.

Oprolbaar

Een persbericht moet oprolbaar zijn. Dit betekent dat het belangrijkste nieuws bovenaan moet staan (eerste alinea). Alle informatie die minder van belang is, komt na de eerste alinea. Het kan zijn dat een persbericht wordt geplaatst, maar er te weinig ruimte is om het hele persbericht te plaatsen. De journalist schrapt dan alinea’s. De laatste alinea wordt als eerste weggelaten, daarna de één na laatste en zo verder (daarom moet het persbericht oprolbaar zijn). Het kan dus voorkomen dat alleen de eerste alinea van het persbericht wordt geplaatst. Zorg er dus voor dat alle belangrijke informatie (vijf w’s) in de eerste alinea worden benoemd.

Toon

Het persbericht is bedoeld om nieuws te delen. Het is geen advertentie. Vermijd dus woorden als: je, u, wij. Persberichten worden in de derde persoon geschreven. Journalisten hebben weinig tijd en vechten altijd tegen deadlines. Hoe minder tijd het hen kost om jouw persbericht te plaatsen, hoe groter de kans op plaatsing. Vermijd spelfouten, gebruik korte en duidelijke zinnen en hanteer een juiste opbouw van de tekst.

Laatste alinea

Geef in de laatste alinea een korte beschrijving van de afzender van het persbericht. Als een journalist nog wat ruimte over heeft, is dit een mooie gelegenheid om nog iets over jouw organisatie, instelling of vereniging te delen. Houd het wel informatief en maak er geen reclametekst van.

Einde

Laat duidelijk zien waar het persbericht eindigt. Zet onder de laatste alinea een duidelijke streep.

Noot aan de redactie

Heb je informatie die je graag met de journalist wilt delen, maar niet voor publicatie bestemd is? Deze informatie kun je kwijt onder de kop ‘noot aan de redactie’ (onder de streep die het einde van het persbericht aangeeft). Vermeld hier duidelijk waar de journalist terecht kan als hij of zij meer informatie wenst of vragen heeft.
© 2016 - 2024 We1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Persbericht schrijvenPersbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de…
Tips bij het schrijven van een persberichtEén van de manieren om gratis publiciteit te werven met je bedrijf of product is door onder de aandacht te komen bij bla…
Eerste hulp bij het schrijven van persberichtenHet schrijven van persberichten is niet voor iedereen even makkelijk. Je leert het op school, maar in het werkleven word…

Softwareprojecten, falende en incomplete projectenSoftwareprojecten, falende en incomplete projectenMislukkingen van softwareprojecten zijn maar al te vaak voorgekomen in het verleden. Ook hedendaags komt het geregeld vo…
De facetten van een HACCP-systeem voor horecaDe facetten van een HACCP-systeem voor horecaHACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Oftewel een analyse van kritische punten waarop extra goed gel…
We1985 (4 artikelen)
Gepubliceerd: 02-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.