InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?

Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?

Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws? Via journalistiek vergaren we op systematische wijze informatie en verspreiden we die informatie met een bepaalde regelmaat met behulp van massamedia. In dit artikel komen de volgende zaken aan de orde: Wat is journalistiek?; informatie en nieuws; criteria voor nieuws; nieuws is maar kort nieuws; bronnen van het nieuws.

Journalistiek

journalistiek

Journalistiek is het systematisch vergaren van informatie en het verspreiden van die informatie met een bepaalde regelmaat m.b.v. de massamedia.

nieuwswaarde

  1. Niet alle informatie is nieuws.
  2. Het ene nieuws is wel belangrijk, het andere niet.
  3. Of iets nieuws wordt hangt ook van de journalist af.

systematisch

Een journalist werk systematisch. Hij vergaart niet álle informatie. Het moet over de actualiteit gaan.

massamedia

Media die voor iedereen beschikbaar zijn en die een groot lezers-, luister- of kijkpubliek hebben. Voorbeelden zijn: dagbladen, opinieweekbladen, maandbladen, ander tijdschriften, radio, televisie, teletekst en internet.

regelmaat

Van belang is dat de informatie met regelmaat verschijnt. Een lezer heeft er niets aan om de ene dag wel op de hoogte te worden gehouden en de ander dag niet. Vandaar dat er dagbladen, weekbladen, maandbladen, etc. zijn.

Informatie en nieuws

selecteren van nieuws

Een journalist selecteert nieuws. Hij kijkt dus naar de nieuwswaarde. Het is een kwestie van ervaring waardoor een journalist weet of er wel of geen sprake is van nieuws.

vuistregels voor nieuws

Wanneer iets wel of geen nieuws is hangt van het volgende af:
  1. nieuw
  2. actualiteit
  3. belang voor lezer
  4. afwijking
  5. afstand
  6. omvang van het feit
  7. bekendheid
  8. de eerste of de beste

actueel feit

Een feit moet actueel zijn. Het moet nu in de schijnwerpers staan. Wanneer bijvoorbeeld een staatshoofd aftreedt dan is het nu nieuws. Maar over acht maanden is het geen nieuws meer. Het wordt dan pas weer nieuws als zich een nieuwe ontwikkeling voordoet.

afstand

Over het algemeen geldt voor nieuws: hoe dichterbij, hoe belangrijker. Het aftreden van de burgemeester in Alphen aan den Rijn is nieuws. Wanneer een burgemeester in Israël aftreedt is dit geen nieuws. Nieuws over Hilversum is belangrijk voor de krant in Hilversum, maar niet voor de krant in Wijk bij Duurstede.

eerste doden nieuws; de volgende niet

Wanneer er ergens oorlog is dan vormen de eerste doden het nieuws. Maar zodra er meer doden vallen wijkt het nieuws niet meer af van het gebruikelijke. Zodoende halen deze de media niet meer.

subjectiviteit

Subjectieve criteria verschillen per medium. Zo krijgen kranten en zenders hun eigen karakter. Ook zijn er verschillen tussen bijvoorbeeld een weekblad en een dagblad; een radio en televisies, etc.

subjectiviteit van de journalist

Een journalist is nimmer objectief. Ieder journalist is verschillend. Dat komt door zijn achtergrond (opvoeding, opleiding, woonplaats, interesses, politieke voorkeur, kennis, karakter). Zo geeft een journalist een eigen wending aan het nieuws.

Nieuws duurt maar kort

waan van de dag

Een nieuwtje blijft nooit lang nieuws. Elke dag vinden er weer nieuwe ontwikkelingen plaats. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de oorlog in Irak en Afghanistan.

komkommertijd

Er zijn bepaalde perioden in het jaar dat er nauwelijks nieuws is. Er gebeurt dan niets interessants. In komkommertijd is alles nieuws. Zaken worden dan al snel opgeblazen.

onderwerp algemeen nieuws - primeur

Soms komt een bepaald medium met een primeur. Eigenlijk had het nieuws weinig waarde. Maar er treedt dan een mechanisme in werking waarbij veel media het bericht overnemen. Een onderwerp wordt dan algemeen nieuws.

Nieuwsbronnen

bronnen

  1. telefoon
  2. internet
  3. tipgevers, informanten en contacten
  4. fax
  5. post en persberichten
  6. persconferenties
  7. persbureaus

belang van contacten

Journalisten besteden veel tijd aan het onderhouden van contacten. Deze zijn van belang voor het doorgeven van informatie waaraan de journalisten anders niet zo makkelijk komen. Voorbeelden van contacten zijn persvoorlichters en woordvoerders.

persconferenties

Personen, bedrijven en instanties die een zaak onder de aandacht van de media willen brengen, organiseren persconferenties. Daar wordt het onderwerp toegelicht en kunnen journalisten vragen stellen.

persbureaus

Persbureaus verslaan algemeen nieuws voor alle kranten en zenders die een abonnement hebben op de diensten van dat bureau. Dit is handig voor media wanneer ze geen eigen verslaggevers hebben. Persbureau hebben verslaggevers, redacteuren en fotografen in dienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Journalistieke Code: Hoe wordt het nieuws gemaakt?De Journalistieke Code: Hoe wordt het nieuws gemaakt?Iedere dag zijn vele mensen beroepsmatig bezig met het verwerken van informatie. Denk aan programmamakers, televisieprod…
Journalistiek: Lokaal nieuwsJournalistiek: Lokaal nieuwsEr zijn verschillende vormen van journalistiek, waaronder lokale journalistiek. Lokale journalistiek spitst zich toe op…
Baankans journalistiekDe HBO opleiding journalistiek kent een grote instroom van studenten. Er zijn zoveel jongeren die journalist willen word…
Journalistiek: persbericht als bedrijfscommunicatiemiddelEen bedrijf kan verschillende redenen hebben om op eigen initiatief contact te zoeken met de media. Allerlei gebeurtenis…
Oorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOver oorlogen is genoeg nieuws te vinden. Nieuwsberichten in de krant, televisie of op de radio. Oorlogsjournalisten beh…
Bronnen en referenties
  • LOI

Reageer op het artikel "Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Journalistiek
Schrijf mee!