10 tips voor een succesvolle sollicitatiebrief

10 tips voor een succesvolle sollicitatiebrief Het schrijven van een sollicitatiebrief is niet gemakkelijk. Het doel is om uitgekozen te worden voor een sollicitatiegesprek, maar vaak zijn er tientallen, zo niet honderden, mensen die ook brieven schrijven. Je moet jezelf weten te profileren, zonder te overdrijven. Je moet eerlijk zijn, zonder op te scheppen. Gelukkig zijn er enkele zaken waarmee je rekening kunt houden bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Bij een vacature wordt gevraagd om te reageren middels een sollicitatiebrief en cv (curriculum vitae). De cv dekt meestal puntsgewijs de zakelijke ervaring van de sollicitant en enkele persoonlijke pluspunten, zoals talenkennis en interesses. De sollicitatiebrief moet de geschiktheid van de sollicitant voor de functie laten zien en de motivatie voor de sollicitatie geven. De kunst van het overtuigen ligt niet alleen in een goede brief (geen spelfouten, juiste formuleringen, etc.), maar ligt bijvoorbeeld ook in de timing van het moment van sturen.

Weet waar je het over hebt en waar zij het over hebben

Een goede voorbereiding is cruciaal. Je kunt het jezelf niet permitteren om door de mand te vallen. Heb je ervaring met een bepaalde methodiek waarnaar gerefereerd wordt in de vacature, dan moet je de jargon kunnen hanteren. Vakmensen zullen maar al te snel merken als je klok hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Daarnaast is het belangrijk te weten waar zij het over hebben. Je kunt natuurlijk erg goed jouw vak verstaan, maar wel solliciteren binnen een branche waar je nog weinig van weet. Denk aan hierbij aan banken, verzekeringsinstanties en ICT bedrijven. Er zijn genoeg vakbladen en -blogs online te vinden, die je van te voren goed kunt lezen. Je hoeft deze informatie nog niet direct te gebruiken in jouw brief, maar het kan later altijd van pas komen. En is het bedrijf waar je bij solliciteert net (negatief) in het nieuws geweest, dan zal je dat natuurlijk moeten weten. De vraag rijst al snel als jij schrijft 'Ik zal graag bij jullie komen werken' als zij net bij een fraudezaak betrokken zijn geweest. Wees voorbereid.

Wees eerlijk naar het bedrijf, maar ook naar jezelf

Het kan in het begin een goed idee lijken. Een nieuwe functie, een nieuw begin. Wat een uitdaging! Maar wil je deze baan echt wel? En kan je dit ook wel echt? Ga goed bij jezelf na of je daadwerkelijk wel de brief moet versturen, zelfs al heb je er al zo veel tijd in zitten. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk, maar onnodig je huidige functie op het spel zetten is gevaarlijk en misschien zelfs dom. Raadpleeg ook vrienden en familie, zij weten soms ook wat goed voor je is.

Bellen gaat sneller

Als je voor het versturen van de brief nog belangrijke vragen hebt (bijvoorbeeld: 'Er staat in de vacature niet wat de gewenste vooropleiding is, maar is die er wel?' of 'Jullie hebben drie kantoren in het land, waar is de standplaats van deze functie?'), pak dan de telefoon en neem contact met het bedrijf of de contactpersoon op. Je laat jouw interesse zien en je naam is direct bekend.

Timing

In de vacature kan vermeld staan dat je tot een bepaalde datum kunt reageren. Echter, in werkelijkheid kunnen ze allang de brieven die eerder zijn binnengekomen, gaan screenen en gesprekken gaan voeren. Wacht dus niet tot de uiterlijke datum, maar zet je schouders eronder, schrijf de brief, en verstuur deze zonder te veel aarzelen. Probeer dit niet te overhaast te doen, want het is goed om de tijd te nemen de brief nog eens over te lezen en zo fouten te kunnen herstellen.

Demonstreer je kwaliteiten

Zeg je dat je initiatiefrijk bent, neem dan ook initiatief. Beheers je de Nederlandse taal uitstekend? Zorg dan dat ze je niet op een fout kunnen betrappen. Solliciteer je op een creatieve functie, weerhoud jezelf er dan vooral niet van iets spectaculairs van je brief te maken.

Vermijd clichés, tenzij ze waar zijn

Iedereen is flexibel en iedereen houdt van een goede werksfeer. Geef dus alleen aan dat je van een goede werksfeer houdt als je in het verleden een vervelende ervaring hebt gehad en die vervelende werksfeer jou belemmert in jouw werk. Iedereen is flexibel tot een zekere hoogte, dus geef niet alleen aan dat je 'flexibel' bent, maar ook waarin en vooral waarom. 'Ik ben flexibel in de werktijden. Ik wil zowel de dag- als nachtdiensten wel draaien, aangezien ik verder geen andere verplichten heb.'

Schrijf de brief daadwerkelijk voor het bedrijf en de functie

Wanneer je echt moeite steekt in het schrijven van een brief die speciaal gericht is op de betreffende vacature, wordt dat gezien. Je kunt hier en daar delen uit een oude brief recyclen, maar let er altijd op dat je geen ontoepasselijke zinnen overneemt.

Niet perfect? Geen man overboord

Niemand is perfect. Er kan een eis vermeld worden waar jij niet direct aan kunt voldoen. Zo kan je bijvoorbeeld niet zwart op wit 'Ervaring in leidinggeven' op je cv hebben staan. Dit kun je gerust melden. Meld er dan wel bij dat je als voorman in jouw team altijd de vergaderingen hebt voorgezeten, of dat je aanvoerder bent in jouw elftal, en wat je hiervan hebt meegenomen in ervaring. Het elftal was niet meer gemotiveerd, maar door mede jouw speech hebben jullie toch weer wedstrijden kunnen winnen, of de vergaderingen zijn sinds jij deze voorzit minder chaotisch en worden positief beoordeeld door jouw collega's.

Eind goed, al goed

Een sollicitatieprocedure gaat om elkaar een wederzijdse dienst bewijzen. Zij een goede werknemer, jij een leuke baan. Je hoeft niet te kruipen en smeken om uitgenodigd te worden op een gesprek. Zij moeten blij zijn dat jij hen de mogelijkheid geeft jou te leren kennen! Eindig de brief dus sterk, al moet je natuurlijk waken voor arrogantie. Een zin als 'Graag licht ik deze sollicitatiebrief verder toe in een persoonlijk gesprek.' zal je kunnen gebruiken.

Wees ook digitaal up-to-date

Grote kans dat wanneer jij uitgekozen wordt voor een gesprek, de sollicitatiecommissie jou digitaal toch even opzoekt. Heb je dus een LinkedIn-account of een eigen website, zorg er dan voor dat deze volledig is en de laatste informatie bevat. Scherm daarnaast overige social media-accounts af voor buitenstaanders, als je niet wilt dat zij nu al een kijkje in jouw privéleven nemen.
© 2015 - 2024 Jsluurman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…
Succesvolle sollicitatiebrieven schrijvenSuccesvolle sollicitatiebrieven schrijvenEen sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Wordt u noo…

Wat is het Johari diagram of venster en hoe werkt het?Wat is het Johari diagram of venster en hoe werkt het?Het Johari venster, ook wel Johari diagram genoemd, is een manier om communicatie tussen twee partijen beter te begrijpe…
Mensen beïnvloeden elkaar méér dan we denkenMensen beïnvloeden elkaar méér dan we denkenVeel mensen zijn er trots op om te kunnen zeggen: och, ik laat me niet zo snel beïnvloeden. Nu zijn er zeker gradaties a…
Jsluurman (12 artikelen)
Gepubliceerd: 21-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.