Hoe kom ik van die callcenters af?

Callcenters je kent het wel, bedrijven die altijd tijdens het eten bellen met altijd de standaard vraag “bel ik gelegen meneer/mevrouw” nu werk ik zelf ook in een callcenter maar ik heb zelf een behoorlijke hekel aan dat soort telefoontjes. Daarom ga ik jullie uitleggen hoe je er weer vanaf komt.

Hoe word je gebeld door callcenters

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe je er aan komt. Callcenters doen niets anders dan complete lijsten bij langs bellen. Deze lijsten worden opgekocht, veel postorder bedrijven verkopen heel gemakkelijk hun klanten bestanden. Ben je dus lid van de Wehkamp, Neckermann, Otto en dergelijke bedrijven ben je gegarandeerd dat je een belletje krijgt.
Helaas zijn er meer manieren waardoor je op z’n bellijst kunt komen, neem nu bijvoorbeeld de nationale enquête waarmee je elk jaar een jaar gratis boodschappen mee kunt winnen. Je vult daar van alles in, wanneer je toe bent aan een nieuwe hypotheek, wanneer je abonnement afloopt van je telefoon, welke verzekeringen je wel hebt en welke niet. Stel ik heb een verzekerings bedrijf dan ben ik wel geïnteresseerd welke verzekeringen mensen hebben en vooral welke niet. Dus ik zou dan dat bestand kopen en die mensen bij langs bellen.

Internet is ook een zeer gevoelig medium, op het internet geven wij ook veel te gemakkelijk onze gegevens door terwijl we dan niet de voorwaarden lezen zoals “deze gegevens worden niet gebruikt door derden” of “deze gegevens worden alleen intern gebruikt uw privacy blijft gewaarborgd” daar kijken we niet naar en we vullen alles in om een kans te maken op een prijs om maar iets te noemen.

Hoe kom je er dan weer vanaf manier 1

Oké, nu weet je hoe je er op komt alleen het is belangrijker hoe je er af komt. De eerste stap wat je kunt nemen is je inschrijven bij infofilter.nl deze zorgt er voor dat mensen je niet willekeurig kunnen bellen. Er zijn natuurlijk ook bedrijven die bellen gewoon het hele telefoonboek op. Deze bedrijven staan met infofilter met de rug tegen de muur. Helaas is dit maar een klein deel van het probleem want, tegenwoordig bellen callcenters in naam van een bedrijf waar jij toestemming voor hebt gegeven om te bellen. Dus dan krijg je dit, “Goedemiddag u spreekt met xxxxxx xxxxxx namens Wehkamp/Neckermann/Otto” dat houd in dat je dus niet willekeurig belt en dan hoef je niet te storen aan infofilter, hoe los je dat dan op.

Hoe kom je er dan weer vanaf manier 2

Om van de bellijsten af te komen van callcenters die namens een ander bedrijf bellen heb je wel een beetje geduld nodig. Je moet absoluut niet boos worden op een callcenter medewerker want, ik ben er zelf ook een maar als je boos word hebben de callcenter medewerkers alleen maar plezier en hij zet je zelfs terug in het bestand puur om jou te treiteren. Wat je dus moet doen is heel simpel. Als ze vragen: “Heb ik het genoegen met meneer/mevrouw ……..” ontken je gewoon. Je zegt dat je nog nooit gehoord hebt van die naam en je veronderschuldigt je en zegt helaas ik weet niet wie je moet hebben.

Conclusie

Dat resulteert in dat je langzamerhand van de lijsten afkomt want, dat is onnodig tijd verspillen voor callcenters. Het kost dus even tijd maar dan ben je er ook zo goed als vanaf en onthoud vul nooit zomaar ergens je telefoonnummer in of je adres.
© 2008 - 2024 Rhblubben, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Van klantenservice tot virtueel callcenterVan klantenservice tot virtueel callcenterTwee callcenters gaan een volledig via internet lopende klantenservice aanbieden, een op tekst en spraak gebaseerd multi…
Definitie van outsourcingDefinitie van outsourcingLees hier alles over outsourcing. Steeds meer bedrijven outsourcen werk naar gespecialiseerde bedrijven, lees hier waaro…
Bijbaantjes: best betaalde bijbanenBijbaantjes: best betaalde bijbanenEr zijn best veel goedbetaalde baantjes voor scholieren en studenten. Een groot deel van hen werkt naast de studie. Een…
Telefonische fraude door boilerroom en callcenterTelefonische fraude door boilerroom en callcenterFraude met beleggen, telefonische verkoop van aandelen, het gebeurt ook in Nederland met boilerrooms. Door een callcente…

Flirten (voor meiden)Er schuilt een flirter in ieder van ons. Flirten is een oerinstinct van de mens, het zit simpelweg in onze natuur. Maar…
Emoticons of SmileysEmoticons of SmileysIedereen kent ze wel, de kleine lachende gezichtjes die veel worden gebruikt in onder andere msn gesprekken, in sms'jes…
Reactie

D. Koni, 27-03-2009
Inderdaad, hoe kom ik van callcenters af. Als ik s'avonds thuis kom van mijn werk staan er 8 oproepen gemist in en dan bellen ze s'avonds soms ook nog. ik word er bijna misselijk van. Tegenwoordig zeg ik beleefd "ow alweer een callcenter, nee dank u juffrouw, ik wens u een goedenavond, dag". En dan hang ik netjes op met eerst goedenavond te wensen. Zou dat lukken? Reactie infoteur, 04-04-2009
Nee, je blijft dan in de lijst zitten. Ze moeten een reden hebben waarom het inefficiënt te zijn om terug te bellen.

Het heeft geen zin om te zeggen ik houd niet van telefonische verkoop of dergelijke, want dan ben je nog wel een potentiële klant. Je moet ze dus duidelijk maken dat het niet efficiënt is om terug te bellen. enkele voorbeelden zijn.

Wie? Nee helaas die is al lang overleden (wellicht een beetje hard maar wel effectief)

Wie? Nee die woont hier niet meer

Jullie hebben gisteren ook al met het zelfde aanbod gebeld. Ik sta er dubbel in of zo. Haal me er uit.

Dat zijn redenen waarom je ze niet terug zouden bellen of in het bestand laten zitten.

Rhblubben (8 artikelen)
Gepubliceerd: 30-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.