Iets kopen, hoe kijk je door de praatjes heen?

Iets kopen, hoe kijk je door de praatjes heen? Als je iets koopt dan kan het lastig zijn om door de mogelijke praatjes van de verkoper te kijken. Maar ja, wanneer weet je of het ook echt over “verkooppraatjes” gaat of is de verkoper iemand die gewoon gedegen informatie geeft over het mogelijk te kopen product en je kan helpen met het nemen van de beslissing? Toch, als het echt praatjes zijn, moet je het kaf van het koren scheiden om te beslissen of en zo ja, wat je aanschaft. Als het om een grotere aankoop gaat, is het logisch dat je informatie inwint over het product (groot is natuurlijk ook subjectief, je zult zelf moeten beslissen wat je als “groot” of “substantieel” ziet.) Je zult zaken tegen elkaar af moeten wegen om tot een beslissing te komen. Moet je dan je huiswerk op voorhand goed doen en zo ja, is het dan nog wel nodig om de “praatjes” van de verkoper aan te horen?

Breng nuance aan

Waar het om gaat is dat je nuance aan moet leren brengen. Natuurlijk kan het geen kwaad dat als je in de winkel een (relatief) grote uitgave gaat doen, je een stuk voorbereiding in acht neemt. Dit kan op internet algemene informatie zoeken betekenen, maar het kan ook zijn dat je juist verdiept in de ervaringen van andere mensen. Op internet geven nogal wat mensen hun mening over producten. Is het niet op webshops, dan wel in blogs of speciale fora.
Daarnaast kan de omgeving een rol spelen en vrienden, familie of bekenden kunnen ook ervaringen hebben, waar je iets mee kunt.

Waar het om gaat is dat je afweegt wat die ander zegt. Niets is zaligmakend en wat voor de een belangrijk is, kan voor de ander helemaal niet belangrijk zijn. Een mening die door die persoon gegeven wordt, is dan net even iets minder relevant.
De nuance breng je op ieder niveau aan en als je dan beslagen ten ijs komt, dan weet je waar de verkoper het mogelijk over heeft en kan je gemakkelijker je mening vormen.

Controleer

Een verkoper met een goed praatje kraamt niet per definitieve onzin uit. Zorg dat je controle vragen stelt, je alles wilt snappen en je niet om de oren laat smijten met termen die je niet kent. Mogelijk durf je dan weer niet de vragen te stellen waar het over gaat. Toch kan je dit maar beter wel doen, want je gaat het zo beter snappen én aan de hand van het antwoord van de verkoper, kom je er achter of hij/zij weet waar hij/zij over spreekt. Bovendien “domme vragen bestaan niet”!

Wees kritisch

Zorg dat je kritisch blijft in alle opzichten en mooie zinnen die je naar de mond spreken – wat menig verkoper zal doen – zijn lege woorden als je er niets mee doet. Een design is vervolgens heel persoonlijk, dus het heeft geen zin om daarover in discussie te gaan.

Wat je wel kunt doen is hem/haar vragen vergelijkingen te maken. Wat heeft het ene versus het andere product en laat het hem/haar maar goed uitleggen. De verkoper die weet waar hij/zij over spreekt wordt immers plots een stuk geloofwaardiger, als je merkt dat hij/zij weet waar men over spreekt.

Samenvatten

Als je het niet meer weet, juist omdat er zoveel de revue gepasseerd is, zorg dan dat de verkoper een complete samenvatting levert. Iemand die weet waar hij/zij over spreekt, heeft dusdanig veel kennis van zaken, dat hij eenvoudig een goede samenvatting kan maken op basis van de eerder geformuleerde wensen.
Een samenvatting is meer dan een opsomming. Het gaat om een compact geheel, waar de belangrijke aspecten nog eens de revue passeren en je gemakkelijker de voors en tegens tegen elkaar af kunt wegen om tot een beslissing tot koop (of niet) te komen.

Mogelijk maakt een advies op maat onderdeel van die samenvatting en dan krijg je een goed plaatje voorgespiegeld om tot een beslissing te komen.

Tot slot

Er zijn verkopers met alleen maar gladde praatjes en er zijn verkopers die je een gedegen advies geven. Zorg dat je zelf voldoende “huiswerk” gedaan hebt c.q. kennis van zaken hebt, om het kaf van het koren te scheiden. Zo kom je vervolgens tot je gewenste product.
© 2015 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen bij een dealer, bovag garage of een handelaar?Auto kopen bij een dealer, bovag garage of een handelaar?U kunt het beste een auto kopen bij een betrouwbare merkdealer. Zij hebben echter als nadeel dat zij meer vragen voor ee…
Verkooppraatjes van makelaarsEen rondleiding in een huis wordt bij voorkeur verzorgd door de makelaar. Waarom? Omdat de makelaars het geheel net bete…
Behaal een hogere omzet door middel van storytellingBehaal een hogere omzet door middel van storytellingStorytelling is het schrijven of vertellen van een verhaal met een boodschap. Het wordt gebruikt voor marketingdoeleinde…
Het effect van een leugenHet effect van een leugenIedereen heeft wel eens een leugentje om bestwil verteld. Wanneer leugens succesvol zijn kun je hier vrolijk van worden.…

Communicatie conflicten, open communicatie en luisterenOnder communicatie verstaan we in het algemeen de uitwisseling van mededelingen tussen levende wezens onderling of tusse…
De betekenis van de digitale tijdsaanduiding AM en PMDe betekenis van de digitale tijdsaanduiding AM en PMNiet alleen de betekenis van de digitale tijdsaanduiding AM en PM wordt verklaard, ook wordt ingegaan op de herkomst van…
Bronnen en referenties
Annastaal (2.955 artikelen)
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.