InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Het 4G netwerk, ook wel LTE genoemd

Het 4G netwerk, ook wel LTE genoemd

Het 4G netwerk, ook wel LTE genoemd Achtereenvolgens kennen we het 1G netwerk, het 2G netwerk en het 3G netwerk. In 2012 is massaal begonnen met het plaatsen van antenne-installaties voor het 4G netwerk. Om het allemaal nog sneller te maken is als tussenperiode 4G+ operationeel. En de verwachting is dat in 2020 het 5G netwerk gaat werken.

4G netwerk of LTE

4G is de vierde generatie voor draadloos bellen en internetten. De opvolger van 3G, in de volksmond UMTS genoemd. LTE staat voor Long Term Evolution en maakt het mogelijk om 15 tot 100 keer sneller data binnen te halen dan het 2G of 3G netwerk. De techniek van LTE is gebaseerd op de GSM (2G) en UMTS (3G) techniek, wat betekent dat het verenigbaar is met de 2G- en 3G technologiën. Backwards compatible, zodat bij een storing van het 4G netwerk, iedereen nog steeds kan bellen en internetten met het 2G- en 3G netwerk. Bereik gewaarborgd, zij het met lagere snelheden. In 2012 is, na de veiling van de 4G frequenties, begonnen met het plaatsen en activeren van de LTE antenne- installaties. In Nederland is begonnen met de grote steden. Van west naar oost Nederland. In Duitsland echter koos de overheid om eerst de ruderale gebieden te voorzien van draadloos bereik. De afgelegen gebieden.

Veiling van de 4G frequenties

De Multiband frequentieveiling startte op 31 oktober 2012. On- line (met speciaal voor dit doel ontwikkelde software) konden deelnemers zich inschrijven en bieden. Geregeld en gestuurd door het Agentschap Telecom, een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken. Bestaande 2G en 3G licenties van Telecom providers liepen februari 2013 af en de volgende frequentiebanden werden geveild: de 800, 900, 1800, 1900, 2100 en 2600 Mhz. Ook was de hoopvolle gedachte dat er nieuwe spelers op de mobiele markt zich zouden melden. Speciaal hiervoor waren, voorafgaand aan de inschrijving drie frequentieblokken gereserveerd: de 800- en 900 MHZ. frequentieband.

Opbrengst frequentieveiling 2012

De veiling duurde langer dan verwacht door een hevige biedingsstrijd tussen providers, die de zinnen hadden gezet op de 800- en 900 MHz. frequenties. 14 december 2012 werd de frequentieveiling afgerond met een eindresultaat: een opbrengst van € 3,804 miljard. In totaal zijn er 41 vergunningen geveild en deze zijn 17 jaar geldig.

De weg is vrij

En dan is de weg vrij om 4G masten te plaatsen. In 2012 (na eerdere proefopstellingen in o.a. Utrecht, Amsterdam en Den Haag) kan nu het 4G netwerk uitgerold worden. Het 4G netwerk groeit explosief. In juli 2013 waren 1.718 LTE zendmasten geactiveerd en de verwachting is, dat eind 2014 al circa 8.000 LTE antennes actief zullen zijn in Nederland.

800 megahetz

De overheid heeft het bestemmingsplan waarin is vastgelegd welke frequenties er gebruikt mogen worden voor welk type netwerk, losgelaten. Met de nieuwe vergunningen mogen providers, GSM (2G), UMTS (3G) en LTE (4G) netwerken opzetten op alle frequenties. Hierdoor kiezen providers als, KPN, Vodafone en T- mobile bij voorkeur voor een zo laag mogelijke frequentie, de 800 Mh\Hz, (om precies te zijn: 816 MHz). Hoe lager de frequentie, hoe minder masten er nodig zijn en een groter gebied toch bereikt wordt met dit gepulste signaal wat dwars door muren heen gaat.

1800 megahertz

Een grote provider in Nederland, is een proef gestart om nóg sneller 4G ontvangst te hebben, door een combinatie van licenties. Een test om nog een hogere snelheid te willen. Hier wordt de 800 MHz. licentie gecombineerd met de 1800 MHz. licentie. Studenten worden hiervoor ‘gebruikt’ om grote bestanden te kunnen downloaden en live video te streamen. Ondertussen zien we overal de LTE masten samen met de GSM 1800 masten verschijnen.

Nadelen

Alles zal echter een nadeel hebben. Ook het 4G netwerk. Nu al is bekend dat:
  • gebruikers van digitale televisie via de kabel, veel hinder ondervinden. Blokvorming geeft het beeld en interferentie (storingen).
  • schade door 4G aan de gezondheid. Het 4G netwerk is vrij nieuw, dus onderzoeken hierover zijn nog niet erkend. Het is nog té vroeg om de effecten op de langere termijn te bestuderen. Maar, duizenden onderzoeken naar de 2G- en 3G frequentiegolven, leveren genoeg bewijs dat deze straling schade geeft op neurologische – en biologische functioneren van een mensenlichaam. Vooral de mensen die in de nabijheid wonen van de masten zullen eerder reageren dan mensen verderop wonen.

Een van de eerste studies naar de effecten ten gevolge van een korte blootstelling aan Long Term Evolution (LTE), de vierde generatie mobiele technologie (4G), geeft aan dat de straling van de 4G technologie een directe invloed heeft op de neurale activiteit van de hersenen en niet alleen in de directe omgeving van de stralingsbron maar ook er om heen.

In het experiment stelden de onderzoekers het rechter oor van 18 deelnemers gedurende 30 minuten bloot aan 4G mobiele telefoon straling. De afstand tussen de stralingsbron en het oor bedroeg 1 cm. Het onderzoek werd dubbel-blind, crossover, gerandomiseerd en counter-balanced uitgevoerd, om alle mogelijke onderzoeksbias en meetresultaten te elimineren. Het schadelijke effect van 4G bellen is niet alleen beperkt tot het oor waar de smartphone gebruikt wordt, maar ook te zien aan de andere kant van het hoofd, aan het linkeroor. De straling van de frequenties van 4G hebben een directe invloed op de neurale activiteit van de hersenen en zelfs effecten op afstand!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn TV stoort, na plaatsing van een 4G mastMijn TV stoort, na plaatsing van een 4G mastKabelbedrijven zoals Ziggo, Delta en CAI waarschuwen dat, na plaatsing van het 4G netwerk, sommige TV zenders kunnen gaa…
Van LTE Advanced en 4G+ naar 5GVan LTE Advanced en 4G+ naar 5GSupersnel downloaden, uploaden, muziek luisteren en video’s kijken. Niet eindeloos wachten op het binnen halen van een y…
Belangenconflict ICNIRPBelangenconflict ICNIRPDe International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP) heeft als belangrijke taak om de veiligheidsno…
Glasvezel of pré-5G voor het platteland?Glasvezel of pré-5G voor het platteland?Het platteland moet aan de 5G! 5G is nog sneller dan het 4G netwerk voor mobiele draadloze toepassingen. Het glasvezelne…
Zendvergunning om radioamateur te wordenOm een radioamateur te worden is er een zendvergunning nodig van het Agentschap Telecom (AT) om te mogen zenden via de r…
Bronnen en referenties
  • http://www.antennebureau.nl/onderwerpen/algemeen/antenneregister/archief-overzichten-gsm-umts-en-lte-antennes
  • http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=8627
  • http://www.gsminfo.nl/blog/achtergrond/4706/6-vragen-over-4g-alles-wat-je-moet-weten-over-het-supersnelle-netwerk
  • http://www.4gdekking.nl/
  • http://www.uitdaging.net/gezond/4G_mobiele_netwerken.html
  • http://www.prlog.org/12215083-lte-cell-phone-radiation-affects-brain-activity-in-cell-phone-users.html
  • http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/mobiele-communicatie/multiband-frequentieveiling/de-veiling

Reageer op het artikel "Het 4G netwerk, ook wel LTE genoemd"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Stralingsgevolgen
Schrijf mee!